نیویورک‌تایمز از سه هدف احتمالی اسرائیل در خاک ایران خبر داد +تصاویر

نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده و به سایت‌های حساس ایران از جمله زیرساخت‌های نفتی، تاسیسات نظامی و تاسیسات هسته‌ای که ممکن است مورد هدف اسرائیل قرار بگیرد اشاره کرده است.

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: ایران و اسرائیل برای سال‌ها از رویارویی مستقیم اجتناب کردند و درگیر جنگ‌های نیابتی، خرابکاری‌ها و ترور‌های مخفیانه بودند. اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و هجوم وحشیانه آن‌ها به جنوب لبنان در هفته گذشته، برای نخستین بار دو کشور را در یک رویارویی مستقیم قرار داد. ایران رگبار موشک‌های بالستیکش را روانه اسرائیل کرد.

نیویورک تایمز در گزارشی گفته به نظر می‌رسد اسراییل آماده حمله مستقیم به ایران به شیوه‌ای شدیدتر و علنی‌تر از قبل است. ایران اهداف حساسی از جمله سایت‌های نفتی، پایگاه‌های نظامی و سایت‌های هسته‌ای دارد که می‌تواند هدف اسرائیل باشد.

این رسانه در گزارش خود اهداف احتمالی حمله اسرائیل به ایران را مرور کرده است.

هدف اول؛ صنعت نفت ایران

نفشه تاسیسات نفتی حیاتی ایران- منبع بانک داده‌های شاخص‌های نفت و گاز جهانی
نفشه تاسیسات نفتی حیاتی ایران- منبع بانک داده‌های شاخص‌های نفت و گاز جهانی

تاسیسات نفت و گاز ایران بیشتر در غرب کشور و نزدیک به عراق، کویت و عربستان سعودی قرار دارند. تعداد قابل توجهی از تأسیسات در سواحل ایران یا  مانند پایانه اصلی صادرات نفت این کشور در جزیره خارک و جزایر دیگر در خلیج فارس است.

نیویورک تایمز نوشته: آسیب رساندن به تاسیسات نفتی می‌تواند به اقتصاد ضعیف ایران آسیب برساند و بازار‌های جهانی نفت را یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده مختل کند. ایران حدود سه میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که حدود ۳ درصد از عرضه جهانی است. بزرگترین مشتری ایران، چین است. تحریم‌ها اهمیت ایران را برای بازار جهانی کاهش داده، با این وجود یک حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا از حمله اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی ایران حمایت می‌کند، گفت که این احتمال در حال «مذاکره» است؛ اظهارنظر عجیبی که باعث افزایش قیمت نفت شد. قیمت نفت خام برنت، بیش از ۸ درصد افزایش هفتگی داشت که بیشترین افزایش در دو سال اخیر بود.

هدف دوم؛ تاسیسات هسته‌ای در ایران

 

نقشه مکان تاسیسات هسته‌ای ایران- منبع موسسه ابتکار تهدید هسته‌ای

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند. اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مقامات اسرائیلی گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای فوری برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، از جمله تاسیسات تولید و غنی‌سازی اورانیوم، معادن اورانیوم و راکتور‌های تحقیقاتی، در تلافی حمله اخیر ایران ندارند.

این رسانه نوشته: هدف قرار دادن سایت‌های هسته ای، که بسیاری از آن‌ها در اعماق زمین هستند، بدون کمک ایالات متحده دشوار خواهد بود. بایدن روز چهارشنبه گفت که از حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد.

به ادعای نیویورک تایمز، حتی اگر ایران تولید اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب را تسریع کند، کارشناسان می‌گویند که این کشور تنها چند ماه یا احتمالاً یک سال تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.

هدف سوم؛ نقاطی در فاصله دورتر

 

برد موشک‌های اسرائیلی درون خاک ایران

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اگر اسرائیل بخواهد از نیروی هوایی قدرتمند خود برای مقابله به مثل استفاده کند، هواپیماهایش باید مسافت‌های طولانی را طی کنند. اسرائیل اخیرا نشان داده که می‌تواند این کار را انجام دهد.

در حملات هفته گذشته علیه حوثی‌ها در یمن، نیرو‌های اسرائیلی بیش از هزار مایل برای حمله به نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های کشتیرانی با استفاده از هواپیما‌های شناسایی و ده‌ها هواپیمای جنگنده که باید در میانه پرواز سوخت‌گیری می‌کردند، پرواز کردند.

حمله هوایی به ایران مستلزم فواصل مشابه است، اما بسیار خطرناک‌تر است. ایران از دفاع هوایی بسیار قوی تری نسبت به لبنان و یمن برخوردار است.

نیویورک تایمز مدعی است که در ماه آپریل، اسرائیل در تلافی اولین رگبار موشکی ایران، یک حمله هوایی به سیستم ضدهوایی اس-۳۰۰ ایران در نزدیکی نطنز، شهری در مرکز ایران، آسیب رساند. مقامات غربی و ایرانی گفتند که اسرائیل در این حمله از پهپاد و حداقل یک موشک که از یک هواپیمای جنگی شلیک شده، استفاده کرده است.

گرانت راملی مقام ارشد سابق پنتاگون به نیویورک تایمز گفته: «من فکر می‌کنم احتمالاً اسرائیل عملیاتی مشابه آپریل را انجام دهد و سعی می‌کنند سیستم‌های هشدار اولیه و پدافند هوایی ایران را از بین ببرد تا راه را برای حمله هوایی باز کند.»

سوال این است که این حمله هوایی قرار است چقدر گسترده باید و آیا جنگنده‌های اسرائیل وارد حریم هوایی ایران خواهند شد یا خیر.

نیویورک تایمز می‌گوید اسرائیل ممکن است مجبور نباشد در حمله به ایران تنها به نیروی هوایی خود تکیه کند.

به گفته مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده واشنگتن، اسرائیل گزینه‌های دیگری نیز دارد: موشک‌های بالستیک میان‌برد جریکو ۲ با برد حدود ۲۰۰۰ مایل و موشک‌های بالستیک میان‌برد جریکو ۳ که با برد ۴۰۰۰ مایل می‌توانند برای این منظور به کار گرفته شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.