چگونه مژه‌هایی پرپشت داشته باشیم؟

مژه‌های آسیب‌دیده دوباره رشد می‌کنند، البته به شرطی که پوست پلک‌ها بیش‌از‌حد آسیب ندیده باشد. رشد دوباره مژه‌ها نیز مانند رشد دوباره ابروهاست.

به گزارش تازه نیوز، اگر فولیکول‌های کوچک و حساس مژه‌ها دچار سوختگی یا جراحت شده باشند، موهای مژه‌ها نمی‌توانند خودبه‌خود دوباره رشد کنند. در چنین شرایطی به کمک پزشکان متخصص پوست‌ومو نیاز دارید. با این‌حال، در این مطلب به بعضی از نکات مهم برای کمک به رشد دوباره مژه‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. مژه‌ها را تحت فشار فیزیکی نگذارید

با توجه به این‌که دستکاری مژه‌ها جزو دلایل اصلی ریزش آنها است، قطعا در درجه اول باید چنین کاری را متوقف کنید. اما فشار فیزیکی روی مژه‌ها فقط به دستکاری آنها محدود نمی‌شود، بلکه استفاده نادرست از پاک‌کننده‌های آرایشی هم مژه‌ها را تحت فشار فیزیکی قرار می‌دهد. بنابراین هنگام پاک کردن ترکیبات آرایشی از روی مژه‌ها و چشم‌ها با آرامش و دقت رفتار کنید.

هنگام استفاده از فرکننده مژه نیز با دقت و لطافت برخورد کنید چون هر حرکت ناگهانی و محکمی به‌راحتی مژه‌ها را تحت فشار فیزیکی قرار می‌دهد و به آنها آسیب می‌رساند.

۲. محصولات آرایشی مخصوص چشم‌ها و مژه‌ها را تعویض کنید

اگر فکر می‌کنید که علت ریزش مژه‌های شما مبهم است، در گام اول باید سراغ آن دسته از محصولات آرایشی مخصوص چشم‌ها و مژه‌ها بروید که هایپوآلرژنیک یا ضدحساسیت هستند. این تغییر ساده می‌تواند تحریکات پوستی مرتبط با مژه‌ها را تسکین دهد و مشکلی را برطرف کند که شاید خودتان از آن خبر نداشتید. به‌گفته دکتر لورتا سیرالدو، متخصص پوست‌ومو، چنین علامتی کمتر مشاهده می‌شود، اما گاهی اوقات آلرژی نسبت به محصولات آرایشی فقط در قالب ریزش مژه‌ها آشکار می‌شود.

به‌علاوه، باید از ریمل‌های بدون رایحه و بدون ترکیبات معطر استفاده کنید که البته حاوی ترکیبات فعال هم باشند. امروزه ریمل‌های دارای سرم مژه در دسترس قرار دارند که گزینه‌های خوبی هستند و مژه‌ها را به ترکیباتی مانند پپتیدها آغشته می‌کنند.

۳. مژه‌ها را به‌طور منظم تمیز کنید

پاکسازی ریمل و دیگر محصولات آرایشی از روی مژه‌ها باید هر شب قبل از خواب انجام شود تا ریزش مژه‌ها به حداقل برسد. کسانی که از اکستنشن مژه استفاده می‌کنند، باید پاکسازی مژه‌ها را با دقت و کیفیت بیشتری انجام دهند تا از تجمع ترکیبات آسیب‌زا در مژه‌ها جلوگیری کنند. اگر به هر دلیلی شب‌ها قبل از خواب نتوانستید آرایش صورت و مژه‌ها را به‌درستی پاک کنید، بهتر است که صبح روز بعد سریعا این کار را انجام دهید و ضمنا در آن روز دیگر از محصولات آرایشی استفاده نکنید.

۴. مژه‌ها را مرطوب نگه دارید

برای این‌که مژه‌ها را به رشد دوباره وادار کنید، باید آنها را مستحکم و سالم نگه دارید. دستیابی به این هدف هم فقط با مرطوب‌سازی منظم و صحیح مژه‌ها حاصل خواهد شد. امروزه سرم‌های تمیزکننده مژه از ترکیباتی مانند روغن کرچک، عسل و ویتامین E استفاده می‌کنند تا هم به محافظت از مژه‌ها و هم به رشد دوباره آنها کمک کرده باشند.

به‌گفته دکتر آوا شمبان، متخصص پوست‌ومو، «روغن کرچک کیفیت آبرسانی بالایی برای مژه‌ها دارد و درنتیجه مانع از شکنندگی و ریزش آنها می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این روغن،اهمیت آن را برای مژه‌ها بیشتر می‌کند».

۵. به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید

اگر ریزش مژه‌های شما شدید است یا روند روبه‌افزایشی را سپری می‌کند، بهتر است به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. مشکلات مانند آلوپسی آره‌آتا، کم‌کاری تیروئید و اختلالات وسواس فقط با مداخله پزشکان درمان‌شدنی یا کنترل‌شدنی هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.