وسایل پر از میکروب اطراف‌مان را بشناسیم

جاهای گوناگونی که روزانه با آنها تماس دارید، ممکن است سرشار از میکروب‌ باشند.

به گزارش تازه نیوز، از جمله مکان‌های پرمیکروب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

صفحات لمسی
گرچه ممکن است موجب تعجب نباشد که این مکان‌ها سرشار از میکروب هستند ولی به هر حال صفحات نمایشی لمسی، پرتماس هستند. مطالعه‌ای وجود برخی از انواع میکروب‌های مزاحم را بر روی این صفحات نشان داد.

پیشخوان‌ها
در آزمایش‌هایی که بر روی هشت رستوران فست‌فود انجام شد، نشان داد که باکتری‌های مدفوع مثل استافیلوکوک‌ها که موجب انواع عفونت‌ها می‌شوند را می‌توانید در بیمارستان‌ها ببینید که موجب عفونت‌ خون می‌شود. بهتر است بصورت آنلاین در تماس باشید و از صفحه پیشخوان، سفارش خود را بدهید.

 خشک‌کن‌های دستی
هر بار که دست‌ها را می‌شویید، با هر بار استفاده از دستگاه، تراوش پر از باکتری به هوای توالت منتقل می‌شود. دانشمندان به آن آلاینده توالت می‌گویند. آن همه میکروب کجا هستند؟ شاید در خشک‌کن دیواری قدیمی. ‌مطالعه‌ای جدید اظهار می‌کند که این دستگاه‌ها بعد از هر بار تراوش میکروب‌ها را در هوا پخش می‌کنند. دستگاه‌های خشک‌کن فانتزی چطور هستند؟ گروهی از محققان می‌گویند که آنها نیز میکروب‌ها را با سرعت زیاد به هوا پرتاب می‌کنند اما سازندگان آنها می‌گویند که آن‌ها مجهز به فیلتر مخصوصی هستند که از ورود میکروب جلوگیری می‌کند. مطمئن‌ترین انتخاب ممکن است استفاده از دستمال کاغذی قدیمی باشد.

 استخرهای شنا
مکان آبی پر از بچه می‌تواند ۱۰ کیلوگرم مدفوع شناور در خود داشته باشد. جوانان ممکن است حدوداً ۱۰ گرم مدفوع باقی‌مانده را در اطراف مقعد داشته باشند. آنها چون خود را تمیز نشسته‌اند، قبل از شیرجه زدن در آب، مابقی آن در استخر شسته می‌شود و روی هم جمع می‌شود، کلر هم همه چیز را از بین نمی‌برد. بهترین اقدام مراقبتی چیست؟ اینست که سعی کنید آب استخر وارد دهانتان نشود.

 باشگاه‌های بدنسازی
اگر سالن ورزشی توصیه می‌کند که تجهیزات باشگاه را قبل از استفاده تمیز کنید، این کار را حتماً انجام دهید. حتی اگر برای سلامت بدن خود به آنجا مراجعه می‌کنید، این مکان سرشار از وجود میکروب‌هاست و به این دلیل است که باکتری‌ها از پوست بدن ما به هر چیزی که لمس می‌کنیم، منتقل می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که وزنه‌های آزاد در باشگاه و دسته‌های بیضوی در سرویس بهداشتی معمولاً سرشار از میکروب هستند.

 منوهای رستوران 
برخی از منوها بیش از ۱۰۰ برابر نشیمن توالت، باکتری دارند. حتی اگر هزاران نفر هم آنها را لمس کنند ولی اکثر آنها معمولاً فقط یک بار در روز با یک پارچه آلوده، تمیز می‌شوند. قبل از نشستن دست‌های خود را نشویید. در عوض، بعد از سفارش دست‌تان را بشویید و هرگز اشیاء فلزی خود را روی منو قرار ندهید.

 ظروف داخل رستوران
آیا دوست دارید کمی آب لیمو را در آب نوشیدنی‌تان بچکانید؟ محققان ده‌ها لبه‌های لیوان را در رستوران بررسی کردند. آنها دریافتند که تقریباً ۷۰ درصد ظروف، دارای میکروب‌های بیماری‌زایی همچون ای.‌کولی و میکروب‌های مدفوع هستند که می‌تواند منجر به برخی مشکلات جدی در معده شود. دفعات بعد، چای سرد خود را بدون لیمو میل کنید.

 شیرهای آب
قبل از نوشیدن یک جرعه آب از شیر مدرسه، کمی فکر کنید. آب دهان می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی آلوده‌تر باشد و به این دلیل است که سرویس‌های بهداشتی به طور مرتب تمیز می‌شوند. آیا تا به حال دیده‌اید که کسی شیرهای آب آشامیدنی را تمیز کند؟ همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

 دستگاه‌های صابون ‌مایع
این پمپ‌ها محل پرورش باکتری‌ها هستند. به این فکر کنید که از جایی که نشسته‌اید تا سینک ظرفشویی، دستان شما چه چیزهایی را لمس می‌کنند. حداقل ۲۰ ثانیه دست‌های خود را بشویید یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید. قبل از دست زدن به دستگیره در، به این فکر کنید که چند نفر بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست‌هایشان را نمی‌شویند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید فقط ۳۱ درصد از مردان و ۶۵ درصد از زنان این کار را انجام می‌دهند و بهداشت را رعایت می‌کنند.

 چرخ دستی‌های خرید
ممکن است بخواهید چیزهای بیشتری را از مغازه بخرید. دسته سبد خرید می‌تواند میزبان ۱۱ میلیون میکروارگانیسم باشد، از جمله میکروارگانیسم‌‌های گوشت خام و فقط به کفی کثیف این چرخ‌ها فکر کنید. همان سطحی که محصولات‌تان  را روی آن قرار می‌دهید. این روزها بسیاری از فروشگاه‌ها دستمال مرطوب ضدباکتری در اختیارتان می‌گذارند. پس از آنها استفاده کنید.

 دکمه‌های آسانسور
اگر هنگام لمس دستگیره در نگران هستید، باید هنگام استفاده از دکمه‌های آسانسور بیشتر احتیاط کنید. آنها را با آرنج فشار دهید یا از پله‌ها بالا بروید و یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

 اتاق‌های هتل
در این اتاق‌ها موارد بیشتری ازجمله وجود آب‌دهان روی بالش است. ریموت تلویزیون کثیف‌ترین وسیله است. قبل از کانال زدن، سریع آن را پاک کنید. سایر منابع میکروبی آن، کلید چراغ خواب، روتختی، سشوار، تلفن و لیوان‌های نوشیدنی استفاده نشده است.

 زمین‌های بازی
انگشتان کوچک زنجیر تاب را در دست می‌گیرد و بچه‌ها، یکی پس از دیگری تاب می‌خورند اما زمین‌های بازی بندرت تمیز می‌شوند. بدترین مکان محل ماسه‌بازی است که ۳۶ برابر بیشتر از سینی قهوه‌خانه میکروب دارد و به این دلیل است که باکتری‌ها، مکان‌های گرم و مرطوب را دوست دارند. همواره ضدعفونی کننده دست و دستمال مرطوب همراه داشته باشید.

 دستگاه‌های خودپرداز 
صفحه‌کلیدها و پول نقد با درب گردان مشتریان بانک برابر است. در واقع، ویروس آنفولانزا می‌تواند با اسکناس داخل دستگاه زنده بماند اما هیچ کس از دستکش یا دستمال برای دست‌زدن به پول استفاده نمی‌کند. در مورد دستگاه‌های خودپرداز، شرکت‌ها امیدوارند که برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا بتوانند برای صفحات لمسی شیشه ضدمیکروب قرار دهند. در حال حاضر، بهترین کار این است که دکمه ها را با کلید فشار دهید و مستقیماً با انگشت نزنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.