رابطه خوب دختر با پدر باعث بهبود عملکرد تحصیلی

پدران از همان لحظه تولد دختران، نقش کلیدی و مهمی در تکامل روان‌شناختی آنها دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، غیبت پدران در زندگی دختران، چه به‌صورت کامل و چه به‌صورت عاطفی، از جهات منفی زیادی بر آنان تاثیر می‌گذارد. حتی عزت‌نفس، اعتماد به ‌نفس و شکل‌گیری مفهوم خویشتن نزد دختران، ارتباط شدیدا مهمی با حضور پدر در زندگی آنان دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که پدر از چه جنبه‌هایی بیشترین اهمیت را برای دختر دارد.

۱. شکل‌گیری تصویر بدنی

جدای از عزت‌نفس و اعتماد به ‌نفس، تصویر بدنی دختران از خودشان هم با نقش پدر در زندگی آنها مرتبط است. تصویر بدنی یعنی این‌که هر فرد چگونه بدن خودش را در ذهنش تصویر می‌کند و جالب این‌که این تصویر بدنی با آنچه دیگران از بدن ما می‌بینند هیچ ارتباطی ندارد.  پدرانی که رابطه مبتنی بر عشق و محبت با همسر و دخترشان دارند، باعث می‌شوند که دختران هم تصویر بدنی مثبت‌تری از خودشان داشته باشند. اگر هم پدران بیش از حد همسر و دخترشان را سرزنش کنند، تصویر بدنی دختران از خودشان هم منفی‌تر خواهد شد. این وضعیت حتی باعث مبتلا شدن دختربچه‌ها به اختلالات خوردن می‌شود.

۲. توانایی‌های تحصیلی 

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عملکرد تحصیلی خوب و باکیفیت دختران به داشتن رابطه مطلوب آنان با پدرشان وابسته است. اگرچه محققان هنوز درحال بررسی این وابستگی هستند، اما یافته‌های فعلی نشان می‌دهند که رابطه مطلوب دختران با پدر باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی آنان در مدرسه و دانشگاه می‌شود.

۳. خصوصیات رفتاری 

در روان‌شناسی بیشتر بر اهمیت رابطه بین مادر و فرزند تاکید شده است، اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که پدر از نظر تکامل خصوصیات رفتاری، نقش پُررنگ‌تری در زندگی دختران دارد. پدرانی که به دخترشان عشق می‌ورزند و آنان را همان‌گونه که هستند می‌پذیرند، باعث می‌شوند که مفهوم خویشتن نیز نزد دختران به‌صورت مثبت‌تری شکل بگیرد. این در حالی است که اگر پدران در طول زندگی، دخترشان را نادیده بگیرند، احتمال مبتلا شدن دختران به افسردگی و دیگر مشکلات روان‌شناختی و حتی تمایل آنان به سوء مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهند.

۴. خصوصیات اجتماعی 

عدم برقراری ارتباط مطلوب بین دختران و پدران می‌تواند بر نحوه تعاملات اجتماعی دختران با دیگران اثرات منفی ماندگاری داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند دخترانی که به‌طور منظم، به‌راحتی و به‌طرز مثبتی با پدرشان ارتباط برقرار می‌کنند، در برقراری ارتباطات اجتماعی با مردان و زنان مختلف در طول زندگی‌شان بهتر عمل می‌کنند. جالب است بدانید که از زمان بسته شدن نطفه دختران در رحم مادر، میزان و کیفیت ارتباط پدر با دختر دارای نقش مهمی در توانایی او برای بیان احساسات، عواطف و اندیشه‌هایش است.

۵. نحوه رفتار با خانم‌ها 

دختران از سنین خردسالی، به نحوه رفتار پدر با خانم‌های مختلف و خصوصا مادر توجه ویژه‌ای دارند. پدرانی که بدرفتاری کلامی یا غیرکلامی دارند، خانم‌ها را نادیده می‌گیرند یا به همسرشان صدمات جسمی وارد می‌کنند، درواقع به دخترشان نشان می‌دهند که باید با خانم‌ها این‌طور رفتار کرد. بسیاری از خانم‌هایی که در دوران بزرگسالی گرفتار روابط مبتنی بر خشونت می‌شوند، در دوران کودکی هم شکلی از این مسائل را (هرچند جزئی) تجربه کرده‌اند یا در معرض این مسائل قرار گرفته‌اند.

با این‌حال، پدرانی که بر پایه عشق‌ورزی به همسر و دخترشان زندگی می‌کنند، به دختران نشان می‌دهند که رفتار آقایان با خانم‌ها باید همراه با احترام، عشق و مراقبت از همدیگر باشد.

۶. شکل‌گیری درک از روابط عاشقانه 

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که مراحل اولیه زندگی دختران می‌تواند بر درک خودآگاه و ناخودآگاه آنان از انسان‌های دیگر و نوع روابط با آنان تاثیرگذار باشد. دختران از همان خردسالی به تمامی رفتارها، کنش‌ها و خصوصیات اخلاقی پدرشان توجه می‌کنند و اساسا درک آنان از روابط عاشقانه به همین توجه در دوران کودکی وابسته است. امروزه ثابت شده است که هرچه رابطه دختر با پدرش سالم‌تر و قوی‌تر باشد، او در زمینه انتخاب همسر آینده‌اش راحت‌تر و موفق‌تر عمل می‌کند.

۷. الگوی زندگی

دختران زاده شدن را انتخاب نکرده‌اند، اما پدران انتخاب کرده‌اند که پدر باشند، بنابراین چه برای پدران خوشایند و چه برایشان ناخوشایند باشد، پدران یک الگوی مهم در طول زندگی دختران هستند. مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند که اگر پدران می‌خواهند دخترشان دچار رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای پُرخطر، عملکرد تحصیلی ضعیف و مشکلات روان‌شناختی نشوند، باید الگوی زندگی مطلوب و قابل قبولی به آنان ارائه دهند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.