با این روش‌ها در کمتر از ۱۵ دقیقه، به احساس بهتر برسید

انجام کارهای ساده‌ای برای مدتی کوتاه در حد ۱۵ دقیقه می‌توانید احساس بهتری در شما ایجاد کند.

به گزارش تازه‌نیوز، از جمله کارهای آرامش‌بخش می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

به ذهن خود استراحت دهید

یک استراحت کوتاه و مدیتیشن انجام دهید. بسیار ساده است: آرام بنشینید، چشمان خود را ببندید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید. وقتی حواستان پرت می‌شود، فقط توجه خود را مجدداً به تنفس خود برگردانید. وقتی کارتان تمام شد، به احساس مثبت و صبوری بیشتری می‌رسید. این دقیقاً همان چیزی است که در روز به فرد انرژی می‌دهد و به رفع استرس کمک می‌کند.

بیرون بروید

برای درآوردن علف‌های هرز، نشستن در آفتاب یا صرفاً کمی بودن در هوای آزاد و باز قدم بزنید. تحقیقات نشان می‌دهد که اوقاتی که در بیرون از خانه می‌گذرانید، می‌تواند به شما انرژی بیشتر، حافظه بهتر و اضطراب کمتری بدهد. حتی اگر در شهر هستید، به درختان، گلها و بوستان توجه کنید. به گل‌ها و درختان آب بدهید تا به شما انگیزه بدهد.

بخندید

چندین صفحه از یک کتاب خنده‌دار را بخوانید، کلیپی از کمدین مورد علاقه‌تان را تماشا کنید یا با دوستی که همیشه شما را شاد می‌کند، تماس بگیرید. واضح است که خنده، روحیه را تقویت می‌کند. به علاوه باعث تحریک قلب، ریه‌ها و عضلات می‌شود و موجب می‌شود تا اندروفین بیشتری در مغز ترشح شود. همچنین می‌تواند عضلات را شل و به گردش خون کمک کند.

داشته‌هایتان را بنویسید

یک قلم بردارید و حداقل چند مورد از نعمت‌هایتان را که امروز بخاطر وجود آنها، سپاسگزار هستید را بنویسید. به روابط خود، کارهایی که خوب پیش رفته و هر بخش مثبت از زندگیتان چه کوچک یا بزرگ، همه آنها را یادداشت کنید. افرادی که این کار را انجام می‌دهند، احساس بهتری دارند و استرس نیز کمتر آنها را آزاراد. برای انجام این کار ممکن است زمان کمی داشته باشید.

برای دیگران آرزوهای خوب کنید

تمرین دعا و شکرگزاری برای وجود دیگران موجب می‌شود تا احساس بهتری داشته باشید. شخصی را انتخاب کنید: دوست، عضوی از خانواده، همکار یا حتی یک غریبه. در ذهنتان آرزو کنید که خوشبخت و سالم باشد و به راحتی زندگی کند. این ورزش سریع می‌تواند شما را از زندگی خود بیشتر راضی‌ نگه دارد.

قدم بزنید

کفش‌های خود را بپوشید. قدم زدن در اطراف محل سکونت می‌تواند روحیه و استرس‌تان را از بین ببرد. آیا برایتان سخت است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ایده‌ها فقط با یک پیاده‌روی اتفاق می‌افتد و نیز می‌تواند تفکر خلاق را تقویت کند.

موزیک گوش کنید

موزیک‌های شاد برای آرامش بخشیدن و بهتر شدن روحیه افراد موثر است. چند موزیک مورد علاقه‌ خود را گوش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی فواید بسیاری دارد و می‌تواند اضطراب و درد را کاهش دهد. اگر بلند شوید و برقصید، حتی بهتر خواهد بود.

یک کار عقب مانده‌تان را انجام دهید

یک لیست از کارهای عقب‌مانده‌‌تان را بنویسید. چه کار کوچکی است که مدت‌هاست در انجام نداده‌اید؟ یک لامپ سوخته را باید عوض کنید، یک ایمیل بزنید، قرار ملاقات بگذارید. رضایت از انجام کارهای کوچک می‌تواند استرس را از بین ببرد و به افراد انگیزه بیشتری برای مقابله با مشکلات خواهد داد.

با یک دوست تماس بگیرید

اگر دوستی تماس گرفته ولی پاسخگو نبوده‌اید، با او مجدداً تماس بگیرید یا بعد از رفتن سراغ کامپیوتر، به یکی از اعضای خانواده خود ایمیل بزنید یا به یکی از همکاران خود پیام بدهید و او را برای صرف قهوه عصرانه دعوت کنید. برقراری ارتباط با افراد دیگر موجب ایجاد ارتباطات اجتماعی می‌شود و بیشتر حمایت می‌شوید.
مطالعات نیر بر این امر مدعی است. روابط بهتر یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به شادی بیشتر است.

یک میان وعده مقوی بخورید

خوراکی مفید بخورید اما باید سالم و سبک باشد. برخی خوراکی‌‌ها مانند:
پرتقال: مرکبات حاوی ویتامین C فراوانی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفید است.
آجیل‌ها: یک مشت کوچک گردو، بادام یا پسته که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است و هورمون‌های استرس را از بین می‌برد، بنابراین از خوردن آن لذت ببرید.
غلات کامل: یک کاسه بلغور جو دوسر یا یک تکه نان تست گندم کامل می‌تواند به مغز کمک کند تا سروتونین بیشتری تولید کند و روحیه را بهبود ببخشد.

یک کار خیر انجام دهید

با دیگران با خوشرویی رفتار کنید. برای اهداف خیری که به نظر شما برای انجام آن نیاز به کمک مالی است، پیش‌قدم باشید. برای انجام کار خیر داوطلب شوید. در انجام کارهای کوچک به اعضای خانواده‌تان کمک کنید. مطالعات ثابت می‌کند وقتی با دیگران مهربان هستید، احساس خوبی خواهید داشت. انجام کارهای خیر و تصمیم به انجام آن در تمام ایام هفته قابل اجراست.

بدنتان را بکشید

تمام بدنتان تا به انگشتان پا را کش و قوس دهید. کمی استراحت کنید و دوباره تا گردن، شانه‌ها، کمر، ران‌ها و لگن را به آرامی بکشید. حرکات یوگا را انجام دهید، مانند حرکت سگ رو به پایین، کوه یا گاو گربه. هنگام کشش، استرس کاهش می‌یابد و خون اضافی را به عضلات می‌فرستد.

در آغوش بگیرید

یک دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان را در آغوش بگیرید. بر اساس یک مطالعه، آغوش و
فشار گرم موجب تقویت روحیه و حال بهتر می‌شود و حتی می‌تواند مشاجرات را کمتر کند. مطالعه دیگری می‌گوید، آغوش همچنین می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند.

با خودتان گفت‌‌وگو کنید

به خودتان بگویید ” من می‌توانم از پس این کار برآیم.” حرف‌های شخصی مثبت را تمرین کنید. سعی کنید هرگونه افکار منفی را از سرتان بیرون کنید. اگر نگران اشتباهی هستید که مرتکب شده‌اید، به خودتان بگویید: “همه این شرایط را تجربه کرده‌اند. من هم می‌توانم آن را جبران کنم.” چند کلام آهنگین شاد با صدای بلند با خود زمزمه کنید، چون می‌تواند فکرتان را تغییر دهد و استرس را کاهش دهد.

شکرگزاری‌ خود را بنویسید

چند جمله قدردانی از شخصی که به شما کمک کرده را یادداشت کنید. می توانید از کمک‌های اخیر، هدایای تولد یا حمایت ‌های طولانی مدت دیگران تشکر کنید. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که این کار را انجام می‌دهند در واقع آموزش می‌بینند تا بیشتر سپاسگزار باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.