برای بهبود رشد ذهنی و جسمی کودکان چه کنیم؟

آنچه ممکن است مشهود نباشد این است که بالا رفتن از بالای سرسره یا تاب خوردن از میله‌های می‌تواند کودکان را در یک عمر زندگی کمک کند.

به گزارش تازه‌نیوز، هر چه بزرگتر می‌شوند، انجام فعالیت روزانه کافی برای بچه‌ها می‌تواند یک چالش باشد. دلایل این امر شامل افزایش تقاضای مدرسه، احساس برخی بچه‌ها در مهارت در ورزش، کمبود الگوی فعال و خانواده‌های مشغول است.

و حتی اگر بچه‌ها وقت و تمایل به فعالیت داشته باشند، ممکن است والدین احساس راحتی نکنند همانطور که بچه‌ها قبل از آن آزادانه در محله پرسه می‌زدند. بنابراین ممکن است فرصت‌های آنها محدود باشد.

مزایای فعال بودن

علی‌رغم این موانع، والدین می‌توانند علاقه به فعالیت را القا کنند و به بچه‌ها کمک کنند تا آن را در زندگی روزمره خود جای دهند. با انجام این کار می‌توان الگوهای سالمی تنظیم کرد که تا بزرگسالی نیز پایدار بمانند.

وقتی بچه‌ها فعال هستند، بدن آنها می‌تواند کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند و به آنها احتیاج دارند. چرا؟ از آنجا که ورزش منظم این مزایا را فراهم می‌کند:

• عضلات و استخوان‌های قوی

• کنترل وزن

• کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

• خواب بهتر

• نگاه بهتری به زندگی

بچه‌های سالم و از نظر جسمی فعال دارای انگیزه تحصیلی، هوشیاری و موفقیت هستند. و صلاحیت جسمی عزت نفس را در هر سنی ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث افزایش انگیزه بچه‌ها است؟

بنابراین فعالیتهای بدنی منظم چیزهای زیادی برای بدست آوردن دارد، اما چگونه بچه‌ها را به انجام این کار ترغیب می‌کنید؟ سه کلید عبارتند از:

۱. انتخاب فعالیت‌های مناسب برای سن کودک: اگر این کار را نکنید، کودک ممکن است خسته یا ناامید شود.

۲. دادن فرصت فراوان برای فعالیت در کودکان: کودکان به والدین احتیاج دارند تا فعالیت خود را با تهیه تجهیزات و بردن آنها به زمین‌های بازی و سایر نقاط فعال آسان کنند.

۳. تمرکز بر سرگرمی: کودکان کاری نمی‌کنند که از آن لذت نبرند.

وقتی بچه‌ها از یک فعالیت لذت می‌برند، می‌خواهند بیشتر آن را انجام دهند. تمرین یک مهارت – اعم از شنا یا سواری با سه‌چرخه – توانایی‌های آنها را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند احساس موفقیت کنند، به ویژه هنگامی که تلاش متوجه و ستایش شود. این احساسات خوب اغلب باعث می‌شود بچه‌ها بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند و حتی دیگران را امتحان کنند.

فعالیت‌های مناسب سن

بهترین راه برای انجام فعالیت‌های بدنی برای بچه‌ها، گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه روزانه آنها است. کودکان نوپا و پیش‌دبستانی باید چند بار در روز به طور فعال بازی کنند. کودکان ۶ تا ۱۷ سال باید روزانه ۶۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند. می‌تواند شامل بازی رایگان در خانه، اوقات فعال در مدرسه و شرکت در کلاسها یا ورزشهای سازمان یافته باشد.

در اینجا برخی از توصیه‌های مبتنی بر سن وجود دارد:

کودکان پیش‌دبستانی: کودکان پیش‌دبستانی به بازی و ورزش نیاز دارند که به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی مهم خود را ادامه دهند- لگد زدن یا پرتاب توپ، برچسب زدن یا پیروی از رهبر، پریدن روی یک پا، سوار شدن به سه‌چرخه یا دوچرخه با چرخ‌های تمرینی، رقصیدن یا پریدن از مانع در دوره‌های آموزشی.

اگرچه برخی از لیگ های‌ورزشی ممکن است برای کودکان ۴ سال آزاد باشند، اما ورزش‌های گروهی و سازمان یافته تا کمی بزرگتر شدن توصیه نمی‌شود. کودکان پیش‌دبستانی نمی‌توانند قوانین پیچیده‌ای را درک کنند و اغلب فاقد دامنه توجه مهارت و هماهنگی لازم برای ورزش هستند. آنها به جای یادگیری ورزش باید روی مهارتهای اساسی کار کنند.

سن مدرسه: با توجه به اینکه بچه‌های سن مدرسه وقت بیشتری را به کارهای بی‌تحرک مانند تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه ای می‌گذرانند، چالش والدین این است که به آنها کمک کنند فعالیت‌های بدنی مورد علاقه خود را پیدا کنند و در انجام آنها احساس موفقیت کنند. این ورزش‌ها می‌تواند از ورزش‌های سنتی مانند بیس‌بال و بسکتبال گرفته تا ورزش‌های رزمی، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و بازی در فضای خارج باشد.

همانطور که بچه‌ها مهارت‌های اساسی و قوانین ساده را در اوایل سن مدرسه می‌آموزند، ممکن است فقط چند ورزش برجسته وجود داشته باشد. با بزرگتر شدن بچه‌ها، اختلاف توانایی و شخصیت بیشتر آشکار می‌شود. میزان تعهد و علاقه اغلب همراه با توانایی است، به همین دلیل یافتن فعالیتی که برای کودک شما مناسب باشد مهم است. برنامه‌ها در این سال‌ها مشغول می‌شوند، اما فراموش نکنید که برای بازی رایگان وقت بگذارید.

نوجوانان: نوجوانان در هنگام فعالیت، گزینه‌های زیادی دارند- از ورزش مدرسه تا علایق بعد از مدرسه، مانند یوگا یا اسکیت بورد. مهم است که به یاد داشته باشید که فعالیت بدنی باید برنامه‌ریزی شود و اغلب باید بین مسئولیت‌ها و تعهدات مختلف قرار گیرد.

با تهیه وسایل حمل‌و‌نقل و وسایل و تجهیزات لازم (از جمله لباس‌های تمرینی) هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا ورزش نوجوان شما آسان شود. در بعضی موارد، لباس و کفش مناسب ممکن است به نوجوان خجالتی کمک کند دوچرخه‌سواری کند یا به باشگاه برود.

شخصیت‌های تناسب اندام بچه‌ها

علاوه بر سن کودک، در نظر گرفتن ویژگی تناسب اندام وی نیز مهم است. ویژگی‌های شخصیتی، ژنتیک و توانایی ورزشی برای تاثیر بر نگرش بچه‌ها نسبت به مشارکت در ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی، به ویژه با افزایش سن، ترکیب می‌شوند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.