اصول مهم خرید از سوپرمارکت که باید بدانید

بسیاری از افراد با اینکه بارها به سوپرمارکت می‌روند اما همیشه برای تهیه غذا با کمبود بعضی خوراکی‌ها مواجه‌اند. بعضی دیگر دورریز غذایی دارند و البته گروهی نیز چندان توجهی به کیفیت مواد غذایی ندارند. گرچه خرید کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد اما برای اینکه نیازهای خانواده تامین شود و از طرفی اسراف اتفاق نیفتد لازم است چند اصل کاربردی را رعایت کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب، به ۵ اصل مهم که بهتر است در هنگام خرید به آنها توجه شود، می پردازیم که به ترتیب عبارتند از:

۱. تهیه لیست خرید
برای کاهش دورریز خوراکی‌ها و تامین نیازهای غذایی در وهله اول باید لیست خرید داشت. همیشه برگه‌ای روی یخچال بچسبانید و خوراکی‌هایی که لازم دارید را روی آن بنویسید. این کار باعث می‌شود تا هنگام حضور در سوپرمارکت وقت زیادی برای یادآوری خوراکی‌های مورد نیاز سپری نکنید و از طرفی مانع از خریدهای غیرضروری و بیش از نیاز می‌شود.

۲. برنامه‌ریزی برای خرید
خوارکی‌های سوپرمارکت بسیار وسوسه‌انگیز هستند و معمولا اگر هنگام پیاده‌روی و… صرفا برای دیدن ویترین سوپرمارکت به آنجا بروید، به‌سختی می‌توانید در برابر خرید مقاومت کنید. در چنین شرایطی تمایل به تنقلات به‌‌خصوص چیپس و شکلات بیشتر است. پس حتما برای خرید برنامه‌ریزی کنید و فقط هنگام نیاز واقعی به سوپرمارکت بروید.

۳. مقایسه قیمت اجناس
برای خرید مواد غذایی حتما قیمت‌ها را مقایسه کنید و دقت داشته ‌باشید تا بهترین اجناس با مناسب‌ترین قیمت را انتخاب کنید. بعضی از خوراکی‌ها به‌رغم اینکه ارزش غذایی خاصی ندارند اما گران هستند. به‌‌عنوان مثال شیرهای طعم‌دار غالبا فقط اسانس دارند اما گران‌تر از شیر ساده هستند. از طرفی، قیمت خوراکی‌‌ها را با توجه به حجم بسته‌بندی مقایسه کنید، البته نیاز خود را نیز در نظر بگیرید زیرا مثلا اگر یک جعبه بزرگ بیسکوییت نسبت به بسته کوچک مقرون‌به صرفه است اما در صورتی که مصرف نشود، انتخاب درستی نخواهد بود.

۴. دیدن برچسب محصولات
حتما برای خرید موادغذایی وقت کافی درنظر بگیرید تا بتوانید برچسب محصولات را ببینید. خیلی از محصولات برخلاف تصور حاوی نمک، شکر، روغن‌های اشباع و افزودنی‌ها هستند که می توانید با مقایسه این ترکیبات با دیگر محصولات بهترین انتخاب را داشته‌ باشید. این نکته را در مورد محصولات حاوی مواد اولیه تراریخته نیز جدی بگیرید و از خرید آنها اجتناب کنید. همچنین، اگر نسبت به افزودنی‌ها یا بعضی ترکیبات غذایی حساسیت دارید حتما لازم است برچسب محصول را برای اطمینان از عدم‌وجود آن ببینید.

۵. پرهیز از خرید هنگام گرسنگی
معمولا زمانی که احساس گرسنگی وجود دارد تمایل به انواع خوراکی‌ها افزایش پیدا می‌کند. پس هرگز هنگام بازگشت به منزل که خسته و گرسنه هستید به سوپرمارکت نروید زیرا علاوه بر ولع غذایی ممکن است تمرکز بر خرید‌های ضروری نیز نداشته‌ باشید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.