پس از از دست دادن حس چشایی چه بخوریم؟

از دست‌ دادن حس چشایی و عدم‌لذت از طعم غذاها می‌تواند علت های مختلفی مانند شیمی‌درمانی، بارداری، ابتلا به کووید19، جراحی دهان، مصرف بعضی داروها، کاهش قدرت بویایی و افزایش سن داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، این حالت به‌تدریج زمینه‌ساز کمبود ریزمغذی‌ها را ایجاد می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌ها بیشتر می‌شود. از همین‌رو لازم است با رعایت نکات تغذیه ای موثر این مشکل را بهبود بخشید. در ادامه این مطلب، به توصیه های کاربردی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

همراهی طعم و مزه‌های مختلف

همراهی خوراکی‌های نرم و سفت با طعم‌های متفاوت شوری و شیرینی باعث می‌شود لذت چشایی تحریک شود و حتی افرادی که تمایلی به غذاخوردن ندارند علاقه برای مزه‌چشی پیدا کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان میوه‌ها را در ترکیب کیک استفاده کرد، در کنار گوشت کبابی کمی سوپ نخود گذاشت یا تکه‌های سبزیجات را با پوره سیب‌زمینی مخلوط کرد.

انتخاب خوراکی‌های ترد

انتخاب خوراکی‌های ترد مانند سبزیجات که نیاز به جویدن زیاد دارند باعث می‌شود ترشح بزاق افزایش پیدا کند و در نتیجه حس چشایی تحریک شود. بهتر است برای افرادی که تمایل چندانی به غذاخوردن ندارند از سبزیجات تازه یا با پخت جزئی استفاده شود. پس از افزودن سس نیز باید فورا سبزیجات میل شوند تا حالت تردی شان را از دست ندهند.

افزودن سبزیجات معطر و ادویه‌ها

افزودن سبزیجات معطر و ادویه‌ها مانند رزماری، نعناع، آویشن، دارچین و میخک به تحریک چشایی کمک می‌کند. البته لیموترش و پرتقال نیز به‌دلیل اسانس‌های طبیعی و معطر در این زمینه موثر هستند. البته در کنار این چاشنی‌های معطر، افزودن کره یا کمی روغن زیتون نیز طعم و مزه دلچسب‌تری به غذاها می‌دهد.

مصرف خوراکی‌های شور، ترش و تند

خوراکی‌هایی که طعم شور، ترش و تند دارند حالت انقباض در مخاط دهان ایجاد می‌کنند و ادراک طعم‌ها را افزایش می‌دهند. افزودن لیموترش و فلفل به غذاها به‌خصوص خوراکی‌هایی که طعم خیلی مشخصی ندارند باعث تحریک حس چشایی و اشتها می‌شود.

تهیه غذاهای نوستالژیک

غذاهای محبوب دوران کودکی خاطرات دلچسبی ایجاد می‌کنند که به تحریک حس چشایی و افزایش تمایل مزه‌چشی غذاها کمک می‌کند. حتی نحوه چیدمان غذا نیز احساس خوشایندی در بردارد و میل به غذاخوردن را بهبود می‌بخشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.