آب مروارید چیست و چگونه بر روی بینایی تأثیر می‌گذارد؟

آب مروارید، کدر شدگی پیش‌رونده و بدون درد عدسی داخلی و طبیعی چشم است. آب مروارید نور را مسدود می‌کند و تصاویر به وضوح دیده نمی‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در چشم عادی، نور وارد عدسی شده و از آن عبور می‌کند. عدسی آن نور را به تصویری واضح روی شبکیه متمرکز می‌کند که پیام‌ها را از طریق عصب بینایی به مغز می‌فرستد. اگر عدسی در اثر آب مروارید کدر شده باشد، تصویری که می‌بینید تار خواهد بود. سایر بیماری‌های چشمی مانند نزدیک‌بینی نیز موجب تاری دید می‌شوند اما آب مروارید علائم و نشانه‌های مشخصی را ایجاد می‌کند.

علائم آب مروارید: تاری دید

تاری دید در هر فاصله‌ای شایع‌ترین علامت آب مروارید است. نمای آن ممکن است مه‌آلود، تار یا ابری به نظر برسد. با گذشت زمان، با وخیم‌تر شدن آب مروارید، نور کمتری به شبکیه می‌رسد. افراد مبتلا به آب مروارید ممکن است شب‌ها هنگام دیدن و رانندگی مشکل خاصی داشته باشند.

علائم آب مروارید: خیرگی

یکی دیگر از علائم اولیه آب مروارید، نور خیره‌کننده یا حساسیت به نور است. ممکن است برای دیدن در نور شدید خورشید با مشکل مواجه شوید. چراغ‌های داخل خانه که زمانی آزاردهنده نبود، ممکن است خیلی روشن‌تر به نظر برسد یا هاله داشته باشد. رانندگی در شب ممکن است به دلیل تابش خیره‌کننده چراغ‌های خیابان و چراغ‌ جلوی ماشین‌ها به مشکل جدی مبدل شود.

علائم آب مروارید: دوبینی

گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند موجب دوبینی شود، زمانی که با یک چشم نگاه می‌کنید و این وضعیت با دید دوتایی که ناشی از صحیح قرار گرفتن چشم‌ها نیست، متفاوت است که در آن وقتی با هر دو چشم نگاه می‌کنید، دید دوگانه می‌دهد. با آب مروارید، تصاویر حتی با یک چشم باز نیز ممکن است دو برابر شود.

علائم آب مروارید: تغییر رنگ

آب مروارید می‌تواند دید رنگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد و موجب شود برخی از رنگ‌ها محو به نظر برسد و بینایی ممکن است به تدریج رنگ قهوه‌ای یا زرد به خود بگیرد. در ابتدا ممکن است متوجه این تغییر رنگ نشوید اما با گذشت زمان، ممکن است تشخیص رنگ آبی و بنفش دشوارتر شود.

علائم آب مروارید: «دید دوم»

گاهی اوقات، آب مروارید ممکن است به طور موقت توانایی فرد را برای دیدن نمای نزدیک بهبود ببخشد‌، زیرا آب مروارید مانند یک عدسی قوی‌تر عمل می‌کند. این پدیده را دید دوم می‌نامند، زیرا افرادی که ممکن است زمانی به عینک مطالعه نیاز داشته باشند، متوجه شوند که دیگر به آن نیاز ندارند. با بدتر شدن آب مروارید، این حالت از بین می‌رود و بینایی دوباره بدتر می‌شود.

علائم آب مروارید: نمره جدید چشم

تغییر مکرر عینک یا لنز می‌تواند نشانه‌ای از آب مروارید باشد و به این دلیل است که آب مروارید معمولاً پیشرونده است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

چه افرادی به آب مروارید مبتلا می‌شوند؟

اکثر آب مرواریدها مربوط به افزایش سن است. بیش از نیمی از آمریکایی‌های بالای ۶۵ سال،به آب مروارید مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات نوزادان با آب مروارید به دنیا می‌آیند که به آن، آب مروارید مادرزادی می‌گویند، گاهی ممکن است کودکان در نتیجه آسیب یا بیماری به آن مبتلا شوند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش همچنین می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی را افزایش دهد.

چه چیزی موجب آب مروارید می‌شود؟

علت دقیق آب مروارید ناشناخته است. در حالی که این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود، این عوامل نیز ممکن است در این بیماری نقش داشته باشند:

دیابت
مصرف سیگار
مصرف زیاد الکل
آسیب چشمی
استفاده طولانی از کورتیکواستروئیدها
قرار گرفتن طولانی در معرض نورخورشید یا چراغ‌ها

آب مروارید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آب مروارید را بیشتر می‌توان با معاینه چشم تشخیص داد. چشم پزشک، بینایی فرد را معاینه می‌کند و چشم‌ها را با میکروسکوپ دو چشمی بررسی می‌کند تا مشکلات عدسی و سایر بخش‌های چشم را بررسی کند. هر دو مردمک‌ چشم گشاد می‌شوند تا در پشت چشم، جایی که شبکیه و عصب بینایی قرار دارد، بهتر دیده و بررسی شود.

جراحی آب مروارید

اگر از دست دادن بینایی در اثر آب مروارید باشد، با عینک یا لنز قابل اصلاح نیست، ممکن است برای برداشتن آب مروارید به جراحی نیاز باشد. در جراحی آب مروارید، عدسی کدر برداشته شده و عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود. این جراحی که به صورت سرپایی انجام می‌شود، ایمن بوده و در بهبود بینایی بسیار موثر است. اگر آب مروارید در هر دو چشم اتفاق بیفتد، عمل جراحی در هر چشم به طور جداگانه انجام می‌شود.

انواع جراحی آب مروارید

۲ نوع اصلی جراحی آب مروارید وجود دارد. نوع رایج‌تر آن، فیکوامولسیفیکاسیون (فاکو) یا «اولتراسونیک» نامیده می‌شود. پزشک یک برش کوچک در چشم ایجاد می‌کند و با استفاده از امواج اولتراسونیک عدسی را برش می‌دهد. عدسی برداشته می‌شود و لنز داخل چشم به جای آن قرار می‌گیرد. در اکثر جراحی‌های مدرن آب مروارید، نیاز به عینک ذره‌بینی یا لنز تماسی پس از جراحی نیست.

جراحی جدید آب مروارید

پیشرفت‌های اخیر در جراحی آب مروارید می‌تواند دید دور و نزدیک را اصلاح کند. نیاز به عینک مطالعه پس از جراحی به حداقل می‌رسد یا از بین می‌رود. لنزهای معمولی فقط برای دید راه دور مناسب هستند، به این معنی که بعد از جراحی همچنان به عینک مطالعه نیاز است. لنزهای چند کانونی(لنز داخل چشمی) می‌تواند در برخی از بیماران، انتخابی برای کمک به بهبود دید دور و نزدیک باشد. لنزهای “توریک” برای اصلاح آستیگماتیسم موجود هستند. عدسی برای دید بهتر رنگ‌ها در حال تولید است.

انتظارات بیمار بعد از جراحی چیست

ممکن است تا چند روز، احساس خارش در چشم کنید و به نور حساس باشید. چشم‌پزشک ممکن است برای کمک به بهبودی چشم، قطره تجویز کند و لازم باشد از محافظ چشم یا عینک استفاده شود. حدود هشت هفته طول می‌کشد تا چشم به طور کامل بهبود یابد، اگرچه بینایی باید بلافاصله پس از جراحی بهبود یابد. همچنین ممکن است حداقل گاهی اوقات، برای فواصل دور یا مطالعه با نمره جدید چشم، پس از بهبودی کامل به عینک نیاز داشته باشید.

خطرات جراحی آب مروارید

عوارض جراحی آب مروارید نادر است. شایع‌ترین خطرات، خونریزی، عفونت و تغییرات فشار چشم است که در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. جراحی، تا حدی خطر جداشدگی شبکیه را افزایش می‌دهد که نیاز به درمان اورژانسی دارد. گاهی اوقات، بافت عدسی که پس از جراحی باقی می‌ماند و برای محافظت آن از لنز استفاده می‌شود، حتی سال‌ها پس از جراحی ممکن است کدر شود ولی به راحتی و برای همیشه با لیزر اصلاح می‌شود.

آیا باید جراحی آب مروارید انجام شود؟

اینکه جراحی آب مروارید باید انجام شود یا نشود، به شما و پزشکتان بستگی دارد. به ندرت آب مروارید را باید فوراً برداشت اما معمولاً اینطور نیست. آب مروارید به مرور زمان روی بینایی تاثیر می‌گذارد، بنابراین بسیاری از افراد منتظر عمل جراحی هستند تا زمانی که عینک یا لنز به اندازه کافی، بینایی آنها را بهبود ببخشد. اگر فکر می‌کنید که آب مروارید موجب ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره‌تان نمی‌شود، تا جایی که می‌توانید صبر کنید.

نکاتی برای پیشگیری از آب مروارید

کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد:

• سیگار نکشید.
• همیشه در مقابل آفتاب از کلاه و عینک‌آفتابی استفاده کنید.
• دیابت را کنترل کنید.
• مصرف الکل را محدود کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.