راه‌‌های کاهش استرس و بهبود روند زندگی

آیا می‌خواهید استرس خود را از بین ببرید؟ وقتی شرایط متشنج می‌شود، ممکن است خوراکی‌های راحت را به جای میوه‌ و سبزیجات انتخاب کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، برای کاهش استرس، به این توصیه‌ها عمل کنید:

عادت به نمک خوردن را ترک کنید
آیا احساس نفخ دارید؟ نمک ممکن است تا حدودی عامل ایجاد نفخ باشد. مقدار زیاد نمک می‌تواند بدن را دچار عطش کند و موجب افزایش فشارخون شود. نحوه مصرف محدود نمک: غذاهای تازه را انتخاب کنید، کنسروی یا فرآوری شده نباشد. با ادویه‌های دیگری مانند پودر کاری، سیر، زیره و رزماری می‌توانید غذایتان را طعم‌دار کنید . اطلاعات غذایی خود را افزایش دهید، درنتیجه انرژی بیشتری در بدن خواهید داشت.
 از پله‌ها بالا بروید
وقتی عصبانی هستید یا از چیزی ناراحت هستید، کار آسان این است که آب‌نبات بخورید، سیگار بکشید یا یک فنجان دیگر قهوه میل کنید تا با این حالت کنار بیایید اما کار درست چیست؟ ورزش. بار دیگر که ناراحت و غمگین یا بسیار دلگیر شدید، از پله بالا بروید یا با سرعت قدم بزنید؛ حتی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند موجب تقویت ذهن شود.
 دونات‌ را حذف کنید
آیا می‌خواهید استرس خود را از بین ببرید؟ وقتی شرایط متشنج می‌شود، ممکن است خوراکی‌های راحت را به جای میوه‌ و سبزیجات انتخاب کنید. اما مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا موادغذایی شیرین، فرد را تنبل خواهد کرد. به علاوه، این کالری‌های اضافی می‌توانند به سرعت به وزن بدن اضافه کنند و برای سلامتی مضر خواهد بود. دفعه بعد که دچار اضطراب شدید، از خوردن چیزهای شیرین صرف‌نظر کنید. یک سیب بخورید یا به جای آن 10 بار نفس عمیق بکشید.
 به خاطر زیبایی خود خوب بخوابید
آیا دوست دارید پف‌های زیر چشمتان را از بین ببرید؟ به رختخواب بروید. برای سرحال شدن و کاهش استرس به ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارید. آیا نمی‌توانید خوب بخوابید؟ شاید بعدازظهر کافئین نوشیده‌ باشید. از ۲ ساعت قبل از خواب، از انجام تمرینات ورزشی خودداری کنید. اتاق خواب خود را صرفاً به یک فضای مناسب برای خواب تبدیل کنید؛ بدون تلویزیون، حیوانات خانگی، کامپیوتر یا سایر عواملی که مغز را بیشتر فعال نگه می‌دارد. اگر رعایت این موارد موثر نبود، با پزشک خود مشورت کنید.
 عادات قدیمی خود را ترک کنید
چند عادت خوب را با هم ترکیب کنید. مهم نیست چه باشد: مدل موهایتان را به روز کنید، مسیر رفت و برگشت به خانه را تغییر دهید، در یک پارک جدید قدم بزنید و یک غذا یا یک صبحانه جدید به فهرست غذایتان اضافه کنید. برای اطمینان و کسب رضایت خود، هر بار بر یک تغییر آسان و قابل دسترسی تمرکز کنید چون موجب افزایش انرژی و روحیه‌ می‌شود.
 در اطراف ساختمان خود قدم بزنید
مجبور نیستید ساعت‌هایی را در ورزشگاه بگذرانید. حتی کمی تحرک می‌تواند بدن شما را به فعالیت وادارد و انرژیتان را افزایش دهد. با یک پیاده‌روی ساده در اطراف محیط خانه خود می‌توانید سرتان را گرم کنید. هر ورزشی می‌تواند باشد مانند مراقبه، یوگا یا تای‌چی، چون می تواند هم بدن و هم ذهن را به فعالیت وادارد.
بیشتر فیبر بخورید 
فیبر به بدن کمک می‌کند تا سریعتر احساس سیری کنید، به این معنی است که کمتر غذا بخورید و لاغر ‌شوید. همچنین وزن ما همواره متعادل می‌ماند و برای سلامت قلب نیز مفید است. در واقع، مصرف فیبر به اندازه‌ای مفید است که حتی می‌تواند کمتر موجب استرس شود. سبوس در انواع خوراکی‌‌های خوش طعم، از بلغور جو دوسر، نان و غلات سبوس‌دار گرفته تا در میوه‌هایی مانند سیب، مرکبات، توت فرنگی و سبزیجات موجود است. با داشتن امتیازات بسیاری، آنچه را که بدن نیاز دارد را جذب می‌کنید.
 در لحظه حال زندگی کنید
از مکان خود و آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد، آگاه باشید. برخی به آن ذهن‌آگاهی می‌گویند که به ما کمک می‌کند تا آرام باشیم و استرس خود را کاهش دهیم. به گذشته یا آینده فکر نکنید و بر لحظه حال متمرکز شوید. وقتی جریان هوا به پوست شما می‌خورد، چه حسی دارید؟ وقتی پایتان را روی زمین می‌گذارید، چه حسی دارید؟ اگر ذهنتان پراکنده است، آن را به لحظه حال برگردانید.
 به طور منظم به پزشک مراجعه کنید
همه ما این کار را انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم سردرد بسیار دردناک، درد شانه یا سرفه‌ای که به جان ما می‌افتد را نادیده بگیریم اما مشکلات سلامتی و بیماری‌ها بطور مداوم می‌تواند ما را خسته کند. برای بررسی علائم بیماری‌ها با یک متخصص مشورت کنید. اگر مدتی است که سلامت جسمانی ندارید، اکنون برای درمان یکی از آن‌ها اقدام کنید و اگر احساس می‌کنید به مراقبت‌های سلامت روان نیاز دارید، پس نترسید و این موضوع را با پزشک خود نیز در میان بگذارید.
 مغزتان را تغذیه کنید
خیلی فکرتان مشغول است؟ کاری کنید که مغزتان از این حالت خارج شود. به یک موسیقی بی‌نظیر گوش فرا دهید، جدول کلمات متقاطع پر کنید، به یک باشگاه کتاب بپیوندید یا یک سرگرمی جدید را انجام دهید که ذهن و بدنتان را فعال نگه دارید. زمانی را در باغ بگذرانید یا به روی تپه‌ بروید و پیاده‌روی کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.