چگونه با بچه‌ای که خودش را لمس می‌کند رفتار کنیم؟

شاید تابحال برایتان پیش آمده باشد که کودکتان را در حالی‌که خودش را لمس می‌کند، غافلگیر کرده باشید. در این موقعیت،‌ والدین باید چه واکنشی داشته باشند؟

به گزارش تازه‌نیوز، بسیاری از نوزادان تمایل دارند که در حمام یا در حین تعویض پوشک،‌ آلت تناسلی خود را لمس کنند! اتفاقاتی از این دست،‌ ممکن است برای هر نوزادی افتاده باشد. قطعاً والدین در چنین مواقعی متعجب خواهند شد که موجودی به این کوچکی چگونه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد!

پسران و دختران از چه سنی شروع به لمس بدن خود می‌کنند؟

برخلاف تصور همگان، لمس آلت تناسلی در اوایل زندگی کودک اتفاق می‌افتد. در واقع، پسرها از حدود ۸ ماهگی شروع به کشف اندام تناسلی خود می‌کنند. در مورد دختران به‌طور متوسط این اتفاق حدوداً در ۱۲ ماهگی رخ می‌دهد. بیشتر والدین از اینکه می‌بینند کودک بدنش را لمس می‌کند ناراحتند و گاهی اوقات حتی خجالت می‌کشند، در این میان، برای والدین دانستن اینکه چگونه باید در مقابل این حرکت فرزندان خردسال خود واکنش نشان دهند و نگرش و کلماتی مناسب برای چنین مواقعی بیابند، بسیار پیچیده و حتی تابو و ناپسندیده است.

لمس بدن در کودکان، رفتاری طبیعی در رشد آنها

در پاسخ به این سوال که همه والدین از خود می‌پرسند “آیا اینکه فرزندم آلت تناسلی خود را لمس می‌کند طبیعی است؟” باید بگوییم که بله، کاملاً طبیعی است! و جایی برای نگرانی نیست. روانشناسان کودک معتقدند:”کنجکاوی کودکان باعث می‌شود که به‌طور اتفاقی متوجه شوند که مالش اندام تناسلی برای آنها لذت‌بخش است. بنابراین، زمانی که تجربه خوشایندی از آن داشته باشند، به دنبال آن هستند که بارها آن ‌را تجربه و احساس کنند. این رفتار کاملاً طبیعی است و بخشی از روند اکتشاف بدن محسوب می‌شود. بنابراین، تمایلات جنسی کودکان با کشف طبیعی احساسات جسمی آغاز می‌شود. خودتحریکی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا نوعی لذت و آرامش دلپذیر را تجربه کنند، استرس خود را مهار سازند و حتی به راحتی به خواب بروند.»

پس از اطمینان از طبیعی بودن این رفتار، دومین سوال منطقی که از سوی والدین مطرح می شود، این است: “وقتی متوجه می‌شوم که فرزندم در حین تماشای کارتون مورد علاقه‌اش در وسط اتاق نشیمن، خود را لمس می‌کند، چگونه بهترین واکنش را داشته باشم؟” به گفته بئاتریس کاپرویر، روانشناس کودک، در این موقعیت، کافی است که والدین فروتن باشند و عفت کلام را رعایت کنند. به یاد داشته باشید که آموزش مفهوم حریم خصوصی به کودک ضروری است، نه از روی احتیاط، بلکه به خاطر احترام به خود و دیگران. وقتی کودک خودارضایی می‌کند، خود را به نوعی از دنیا دور می‌کند و روی خودش متمرکز می‌شود. این یک فعالیت انفرادی است که فقط به او مربوط می‌شود، فعالیتی که نباید آن‌ را با دیگران شریک شود. برای اشاره به اندام تناسلی کودکتان، از کلمات ساده و واضح استفاده کنید. آلت تناسلی، کلیتوریس، پرنده کوچولو، فرج، بیدمشک، گل و هر کلمه دیگری که خوشایندتان است. مهم این است که او بفهمد در مورد چه چیزی با او صحبت می‌کنید و خودتان با این اصطلاحات راحت باشید.

کودکی که خودارضایی می‌کند را به هیچ عنوان قضاوت نکنید!

هیچ‌گاه، هیچ‌گونه قضاوت ارزشی به این ماجرا اضافه نکنید و به هیچ عنوان مهر تایید یا ابطالی به این عمل نزنید. به این معنا که به وی نگویید عملش منزجرکننده است، یا اشکالی ندارد یا خنده‌دار است. اگر با تحسین در مورد این موقعیت سخن بگویید، فرزندتان را تشویق می‌کنید تا جنسیت خود را با افتخار به نمایش بگذارد و حتی به خاطر قوت گرفتن این عادت زشت که برای جلب توجه دیگران به سوی خود، دست به یک چنین کار نمایشی بزند، دامن می‌زنید! البته باید از تهدیدهایی مانند “اگر ادامه دهی، با من سر و کار خواهی داشت” به‌طور کلی اجتناب کنید چون این باور را در ذهن کودک ایجاد می‌کنید که خوشحال بودن و لذت بردن کار اشتباهی است و این دقیقاً برعکس پیامی است که می خواهید به فرزندتان برسانید!

مراقب باشید که خودارضایی به یک رفتار افراط‌گونه و غیرقابل کنترل در کودک تبدیل نشود

فراموش نکنید کودک ۳ تا ۶ ساله‌ای که بیش از حد خود را لمس می‌کند احتمالاً بسیار مضطرب است. اگر این عادت با علائم دیگر اضطراب همراه باشد، به عنوان مثال اگر کودک گوشه‌گیر یا بسیار عصبانی باشد، بهتر است او را نزد متخصص اطفال یا روانپزشک کودک ببرید. لمس بیش از حد همچنین می‌تواند نشانه آن باشد که کودک از نظر فکری به اندازه کافی تحریک نشده است، بی‌حوصله است یا از کمبود محبت و لطافت زجر می‌کشد. اگر خودارضایی کنترل‌‌ناپذیر و نمایشی باشد، بدین معنا که کودک در ملاء عام بیش از حد خود را لمس کند، در حالی که برای او بارها تکرار شده است که وی باید این فعالیت را در خلوت انجام دهد یا اگر از اشیاء، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌هایش در یک رابطه جنسی صریح و عینی استفاده ‌کند، این یک زنگ خطر است و این احتمال وجود دارد که کودک در معرض یک تماس جنسی بوده یا به نحوی زودهنگام در معرض تصاویرمستهجن قرار گرفته است. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، سریعاً با یک متخصص مشورت کنید تا هر چه زودتر کودکتان را از خطرات بزرگتر پیش‌رو‌، دور سازید!

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.