دلایلی برای دور ریختن لوازم آرایش تاریخ گذشته

برخی علائم نشان‌دهنده اتمام تاریخ انقضا هستند مانند خشک شدن ریمل؛ اما گاهی نمی‌توان به وضوح تاریخ انقضای یک محصول را متوجه شد. چون در کمال تعجب قانون مشخصی برای برچسب زدن تاریخ انقضا روی اکثر محصولات آرایشی بهداشتی وجود ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز، حال استفاده از لوازم آرایشی کهنه و تاریخ‌گذشته باعث بروز مشکلاتی در پوست و سلامتی مصرف‌کننده می‌شود. اگر پوست‌تان نسبت به لوازم آرایشی واکنش نشان می‌دهد احتمالا به این دلیل است که تاریخ آن گذشته است. گاهی وقت‌ها به دلیل اصرار فروشنده یا حراجی‌های وسوسه‌کننده لوازم آرایشی می‌خریم که بیش از نیاز ماست و تا بخواهیم از آنها استفاده کنیم تاریخ انقضای‌شان سر می‌رسد. اما از آنجایی که هزینه کرده‌ایم یا از آنها خوشمان آمده است از دور ریختن‌شان امتناع کرده و همچنان به مصرفشان ادامه می‌دهیم.یادتان باشد که لوازم آرایشی می‌توانند به لانه میکروب‌ها تبدیل شوند. بنابراین به جای اینکه دلتان به حال لوازم آرایشتان بسوزد به حال پوست و سلامتی‌ خودتان بسوزد.  در ادامه ۶ دلیل می‌آوریم که قانع شوید نباید از لوازم آرایشی بهداشتی کهنه و تاریخ‌گذشته استفاده کرد.

۱. لوازم آرایشی تاریخ مصرف دارند

شما می‌توانید از کرم‌پودرتان به مدت ۱۲ ماه استفاده کنید این درحالیست که ریمل و خط‌چشم فقط به مدت ۳ ماه قابل استفاده هستند. اگر از چندین رژلب به صورت همزمان استفاده می‌کنید بدانید که به مدت ۲ سال قابل استفاده هستند اما اگر به‌طور مکرر استفاده می‌شوند ممکن است زودتر منقضی شوند.  پودرها نیز دو سال قابل استفاده هستند البته به شرطی که درست نگهداری شوند اما کارایی این محصولات به‌مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

۲. هرچه محصول آرایشی قدیمی‌تر شود کارایی آن کمتر می‌شود

وقتی لوازم آرایش کهنه می‌شوند، مواد شیمیایی موجود در ترکیبات آنها شروع به تجزیه می‌کنند. در این‌صورت به‌عنوان مثال کرم‌پودر به خوبی روی پوست نمی‌نشیند. به‌مرور زمان، مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایشی کارایی خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنندو این باکتری‌های تولیدشده به پوست آسیب می‌زنند. برخی محصولات آرایشی مانند ریمل، کرم‌ها، ژل‌ها و پودرها بیشتر در معرض خطر آلودگی هستند چون از لحظه‌ای که باز می‌شوند در معرض هوا قرار می‌گیرند و خطر آلودگی آنها به مراتب بیشتر است.

۳. محصولات آکبند آرایشی نیز در امان نیستند

روند تجزیه و تخریب یک محصول به آرامی و در طول زمان رخ می‌دهد بنابراین ممکن است مواد نگهدارنده محصول مورد نظر قبل از اینکه شما آن را باز و استفاده کنید تجزیه شده باشند. بنابراین اگر در حراجی چندین کرم‌پودر خریده‌اید و برای پنج سال آینده‌تان ذخیره کرده‌اید بدانید که اشتباه کرده‌اید و باید آنها را دور بریزید. چون وقتی تاریخ مصرف محصولی گذشته باشد حتی اگر در آن پلمب باشد باز هم ترکیبات آن سلامت اولیه را ندارند.

۴. لوازم آرایشی تاریخ‌گذشته باعث عفونت می‌شوند

زمانی‌که مکررا انگشت خود را داخل کاسه کرم‌پودر یا رژگونه و هر محصول دیگری می‌کنید خطر رشد میکروب‌ها را افزایش می‌دهید. این باکتری‌ها ممکن است به عفونت یا جوش تبدیل شوند. علاوه‌براین امکان دارد خط‌چشم‌های کهنه بخش‌های حساس چشم‌ها را تحریک کرده و باعث قرمز و متورم شدن چشم‌ها شوند. پودرهایی که تاریخ‌ مصرفشان می‌گذرد نیز باعث تحریک پوست شده و لکه‌های قرمز کوچکی ایجاد می‌کنند که شبیه آکنه هستند.

به عقیده متخصصان سلامت دو محصول کرم‌پودر و ریمل از اهمیت بیشتری برخوردارند. زمانی‌که این دو محصول باز می‌شوند، در معرض هوا قرار می‌گیرند و این مسئله زمینه را برای ورود باکتری‌ها به داخل آنها مهیا می‌کند. به‌مرور زمان نیز هوا و باکتری‌های بیشتری به محصول نفوذ پیدا می‌کنند و این مسئله خطر ابتلا به عفونت و تحریکات چشم و پوست را افزایش می‌دهد. سازمان‌های نظارتی توصیه می‌کنند که بعد از سه ماه استفاده از ریمل، مابقی را دور بیاندازید چون این محصول به راحتی به باکتری‌ها آلوده می‌شود و خطر بروز عفونت‌های چشمی افزایش پیدا می‌کند. اگر دچار مشکلاتی مانند ورم ملتحمه چشم یا گل‌مژه شده‌اید بهتر است لوازم آرایشی مخصوص چشم‌هایتان را دور بیاندازید.

۵. تمیز کردن محصولات آرایشی همیشه کارآمد نیست

خوشبختانه می‌توان بعضی از لوازم آرایشی را تمیز کرد. به‌عنوان مثال می‌توانید رژلب‌ها را با مقداری الکل ضدعفونی کنید یا اینکه اولین لایه آن را با چاقوی تیز جدا کنید. در خصوص پودرها نیز می‌توانید دست به پاکسازی بزنید. به این ترتیب که روی سایه‌های چشم یا پودرهای دیگر مقداری الکل ۷۰ درصد اسپری کنید. در اینصورت محصول مورد نظر ضدعفونی شده و از تشکیل باکتری‌ها جلوگیری می‌شود. همیشه براش‌هایتان را تمیز و ضدعفونی کنید تا از نفوذ باکتری‌ها به داخل آنها جلوگیری شود. اما نمی‌توان تمام محصولات آرایشی بهداشتی را تمیز و ضدعفونی کرد. همان‌ها می‌توانند به لانه میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل شوند.

۶. محصولات داخل حمام بیشتر در معرض خطر هستند

قرار دادن لوازمتان داخل حمام ممکن است ایده خوبی باشد و به راحتی کارتان را راه بیاندازد. اما بخار گرم ناشی از دوش می‌تواند باعث رشد کپک به‌ویژه در محصولات قدیمی‌تر شود. اگر لوازم آرایشی بهداشتی‌تان را در محل گرم و مرطوب نگهداری می‌کنید بدانید که عمر آنها کوتاه شده و خیلی زود تاریخ مصرفشان تمام می‌شود.

چه زمانی باید لوازم آرایشی‌ را دور بریزیم؟

هر کدام از لوازم آرایشی‌تان که بو می‌دهند یا که تغییر رنگ داده‌اند را روانه سطل زباله کنید. اگر بافت ریمل‌تان شبیه انگور خشکیده شده است باید دور انداخته شود. زمانی‌که محصولی در حال خشک شدن است باید جایگزین شود.  اگر متوجه شده‌اید که کرم‌پودرتان از ظرفش جدا نمی‌شود زمان تعویض آن فرا رسیده است. در خصوص رژلب نیز باید به تغییر رنگ یا بوی نامناسب آن توجه کنید. در خصوص ریمل می‌توانید تست بو را انجام دهید. به این ترتیب که اگر محصولی بوی مشکوکی گرفته باشد به این معنی است که تاریخ مصرف آن گذشته است. همچنین اگر ریمل‌تان مدت طولانی روی مژه‌ها دوام نمی‌آورد و می‌ریزد نیز زمان تعویض آن فرا رسیده است. رژگونه یا برنزرها (پودری یا کرمی) را می‌توانید ۱۲ تا ۱۸ ماه استفاده کنید اما اگر یک لایه نازک روی آن تشکیل شده باشد به این معنی است که تاریخ مصرفش گذشته و نباید از آن استفاده کرد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.