وقتی کسی را دوست داریم زبان بدن ما چه می‌گوید؟

ممکن است گمان کنید که زبان اصلی شرکت یا کشور شما زبان فارسی است، اما اشتباه می‌کنید. بیشترین زبانی که به آن زبان صحبت می‌شود، آن چیزی نیست که با کمک آن صحبت می‌کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، اولین زبانی که نیاز به یادگیری آن داریم زبان بدن است و باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم. زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیرکلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر به ارتباط برقرار کردن است. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی، ژست‌ها، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.
سیگنال‌های خاموش
گاهی وقت‌ها حتی برای ارسال پیام به صدای بلند و واضح نیاز نیست. آیا زبان بدن شما نظر دیگران را نسبت به شما متفاوت می‌کند؟ آیا حالت‌ها، حرکات و موقعیت‌های شما احساساتی را نشان می‌دهند که ترجیح می‌دهید آن را پنهان نگه دارید و یا حتی از آن هم آگاه نیستید؟
لیسیدن لب‌ها
شاید فقط به فکر ناهار باشید اما برای طرف مقابل گفت‌وگو، لیسیدن لب‌ها می‌تواند به معنای جذابیت جنسی باشد. همچنین ممکن است موقع صحبت کردن در مورد یک شریک عاطفی، لب‌ها را خیس کنید که نشانه رضایت جنسی و عاشق شدن باشد.
تکان دادن دست‌ها
گرفتن دست‌ها و لرزش دست، وقتی که دست به دست هم می‌دهیم، گرفتن خوب و محکم دست‌ها همراه با لرزش آرام(اما نه چندان مطلوب) می‌تواند دلیل بر برخورد خوب و داشتن اعتماد باشد. فشار دست و درد آن فرد را بی‌اعتماد می‌کند. چه مدت دست فرد مقابل را نگه می‌دارید: اگر خیلی سریع رها کنید، می‌تواند نشانه کمرویی باشد.
حرکت سر
در هنگام گفت‌وگو حرکت سر به سمت بالا و پایین نشانه موافقت و علاقه فرد است. هم زمان که به فرد نگاه می‌کنید و نیز صحبت می‌کنید، گره و نگاهتان به فرد مقابل است یعنی که دیگران را متقاعد می‌کنید که با آنچه می‌گویید همراه باشند.
وضعیت
دلیلی وجود دارد که وقتی همه چیز خوب پیش نمی‌رود، مردم می‌گویند به دردسر افتادیم. علم می‌گوید: افتادگی شانه‌ها فرد را تحت فشار قرار داده و احساس غم می‌کند. راست ایستادن می‌تواند به فرد کمک می‌کند تا حس مثبت داشته باشد و به همان اندازه با اطمینان و تمرکز رفتار کند. اگر در راست ایستادن مشکل دارید؟ به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه کند و ببینید دلیل اصلی آن پوکی استخوان است یا خیر.
لمس کردن صورت و مو
چرخاندن صورت به سمت طرف مقابل و دست زدن به موهای خود و یا دست کشیدن به صورت می‌تواند به معنی طنازی کردن باشد. رفتارهایی مانند «دست کشیدن به خود» ممکن است باعث شود که اینطور به نظر برسد که به او علاقه‌مند هستید و به او توجه می‌کنید.
زل زدن و خیره شدن
نگاه ثابت به فرد مقابل یک حالت عاطفی ایجاد می‌کند. اگر شخصی که با او صحبت می‌کنید با شما راحت است، در صورت داشتن ارتباط چشمی، شما را قابل اعتماد می‌داند.اگر شما را نشناسند، نگاه طولانی به آنها باعث می‌شود تهدیدآمیز به نظر برسید و مهم نیست که چه فکری در مورد شما می‌کند. به محض اینکه افراد تماس چشمی برقرار می‌کنند، تبادل احساس آغاز می‌شود.
لبخند زدن
احساس شادی مسری است. وقتی به کسی لبخند می‌زنید، این سیگنال را به عضلات دهان او می‌فرسید تا همین کار را انجام دهد. لبخند زدن بخش‌هایی از مغز را که با خوشحالی سر و کار دارد را برمی انگیزد و طرف مقابل بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کند.
حالت پاها
ایستادن با پاهای صاف و دست‌های آزاد یعنی فرد تمایل دارد تا یک حالت «پذیرش و در دسترس بودن» را ایجاد کند. خیره شدن به زمین یا دست به سینه شدن، بیشتر احتمال دارد تا سیگنال عدم پذیرش و مخالفت را ارسال کند.
حالت دست‌ها
اگر می‌خواهید به یاد ماندنی شوید، با دستان خود صحبت کنید. وقتی حرکات دست را انجام می‌دهید بیشتر سخنان شما در ذهن دیگران می‌ماند اما بیش از حد هم این کار را تکرار نکنید. حرکات زیاد دست‌ها ممکن است باعث شود تا از کنترل خارج شده و هیجان‌انگیز به نظر برسید.
گشاد شدن مردمک چشم
انعطاف‌پذیری چشمان و باز و بسته شدن و کوچک و بزرگ شدن مردمک را درنظر بگیرید تا بفهمید دیگران از این پتانسیل تا چه اندازه برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند. چشم‌ها وقتی به راست نگاه کنند، مغز در حال تصویر‌سازی و خلاقیت است و وقتی به چپ نگاه کنند، مغز چیزی را به یاد می‌آورد و «پنجره‌ای رو به روح» است. هنگامی که به کسی علاقه‌مند هستید یا برانگیخته می‌شوید، مردمک چشم گشاد می‌شود. این چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید اما به تاثیرگذاری فرد کمک می‌کند. داشتن مردمک چشم بزرگ، فرد را در نظر دیگران جذاب تر می‌کند.
فشردن لب‌ها
اگر می‌خواهید لب‌های خود را به هم فشار دهید، باید بدانید: دروغگوها بیشتر از افرادی که حقیقت را می‌گویند این عادت را انجام می‌دهند. محکم بودن (به معنای حقیقی کلمه) می‌تواند فرد را غیرقابل اعتماد جلوه دهد.
فاصله 
خوب است که به فضای شخصی احترام بگذارید اما وقتی به کسی تکیه می‌کنید، بیشتر احتمال دارد به انگیزه‌های شما شک کند. در مورد دست در جیب کردن یا دست به سینه شدن هم همین مورد صادق است. متمایل شدن به جلو نشانه مشارکت است و اینکه دیگران می‌توانند به شما اعتماد کنند.
 اشارات کوچک
مهم نیست که تا چقدر سعی دارید «حالت‌های صورت خود را حفظ کنید». ممکن است باز هم شما را لو بدهد و فقط در کسری از ثانیه زمان می‌برد. فقط بخشی از پیچ و تاب صورت، اخم یا برآمدگی صورت باعث می‌شود تا لرزش صورت سخت شود. بنابراین اگر واکنش نسبت به چیزی منزجرکننده باشد، ممکن است فرد ناظر احساس کند که مشکل روده‌ای است حتی اگر نتواند دلیل آن را بگوید.
حرکات آینه‌وار
تقلید از نحوه ایستادن شخص، حرف‌های او یا حتی لهجه‌اش غالباً موجب حس اعتماد و درک متقابل می‌شود. اما همیشه اثر نمی‌کند. اگر در موقعیت قدرت نسبت به شخص مقابل هستید، ممکن است موجب تعجب او شود. مانع این کار: بوتاکس.
به طور مثال، وقتی نمی‌توانید ابرو خود را در هم بکشید، نمی‌توانید عمیقا با احساسات آن فرد ارتباط برقرار کنید و بالعکس.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.