جزئیات افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه مستمری در لایحه بودجه ۱۴۰۱

به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تغییراتی اعمال می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایلنا، در بخشی از بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ سن بازنشستگی به دو سال افزایش یافته و حقوق در نظر گرفته شده بر اساس ۳ سال آخر اشتغال افراد محاسبه خواهد شد.

جزئیات کامل این بندها به شرح ذیل است:

به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ :

** سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشتسگی اعم از کشوری و لشکری سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.

**حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می یابد. احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

**محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری سازمان تامین اجتماعی بر اساس حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

** آیین‌نامه اجرایی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش بینی نشده است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

**اجرای احکام مندرج در این قانون مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

2 نظر
  1. ناصر

    کشوری که چند میلیون جوان بیکار داره و بدلیل بیکاری دارند در همان سن جوانی به بازنشستگی می‌رسند چه توجیهی دارد که سن بازنشستگی بالا برود؟آقای میرکاظمی مدبر یک وجهی است اصلا به تبعات تصمیمات و قوانین فکر نمی کند، تاوان ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی که سالها باشگاه سیاسی بودند و محل پرداخت حقوق های نجومی به آقازاده ها را الان باید مردم و کارمندان بدهند ،دولت برای کمک به صندوق ها مبنای پرداخت حقوق را از میانگین دو سال آخر به میانگین دو سال آخر تغییر داد و این معنیش کمتر شدن حقوق بازنشستگان جدید،دولت چرا از جیب مردم و کارمندان که ۳۰ سال حق عضویت به صندوق های ناکارآمد و ناسالم پرداختند باید جبران کند..حالا مجلس انقلابی خیلی جالبه یکسال دنبال بازنشستگی پیش از موعد بودند و کمیسیون اجتماعی ۲۰ تا جلسه گذاشت آخر سر هم گفتند فعلا معلق…حالا مجلس انقلابی باید به پیشنهاد سازمان مدیریت سن بازنشستگی ۳۲ را بپذرید،نمی دانم مجلس انقلابی چگونه می خواهد جواب کارمندان با این حق کشی ها را بدهد؟مجلس انقلابی چه پاسخی برای جوانان تحصیلکرده و بیکار را دارد که چشم انتظار بازنشستگی پدر بزرگ هایشان هستند برای استخدام

  2. رضا

    طبق بند ت ماده 2 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی دولت مکلف به اعمال مسائل محوری برنامه شده است :
    پایداری صندوق های بیمه ای و بازنشستگی (با درج افزایش دو سال به بازنشستگی ) آیا درتضاد و درتقابل و خنثی سازی سایر مندرجات بند فوق الذکر نیست ؟
    سایر مندرجات عبارتند از : ” بهبود محیط کسب و کار ” آیا با افزایش دوسال به دوران بازنشستگی محیط کسب و کار بهبود می یابد ؟
    ” اشتغال ” بند د تبصره 20 چه کمکی به اشتغال خواهد کرد؟
    ” بهره وری ” نظام عادلانه پرداخت ” رفع تبعیض ” توانمند سازی ” کاهش آسیبهای اجتماعی ” این عناوین بند ت ماده 2 قانون برنامه ششم است . که ممانعت از بازنشسته شدن کارمندان بمنظور تزریق مسکن به صندوق های بازنشتگی ، درتضاد با عناوین ذکر شده بند ت ماده 2 ق ب پ ش ت است .
    همچنین در تضاد آشکار با ماده 82 ، ماده 30 و درتضاد با بند ت و تبصره ماده 28 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه است
    این درحالی است که در متن لایحه بودجه 1401 برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1401 تمدید شده است .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.