اشتباهاتی که هنگام کاهش تری‌گلیسرید انجام می‌دهیم

تری‌گلیسرید یکی از انواع چربی‌ها است که بیشتر ذخایر چربی بدن را تشکیل می‌دهد و در مواد غذایی مختلفی مانند کره، مارگارین و روغن‌ها یافت می‌شود. بالا بودن سطح تری‌گلیسرید در خون هم به‌عنوان یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت شناخته می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، خوش‌بختانه انجام تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به کاهش تری‌گلیسرید خون و بهبودی در وضعیت سلامت عمومی کمک کند. با این‌حال، کسانی که می‌خواهند تری‌گلیسرید خون را کاهش دهند، معمولا اشتباهات زیر را هم انجام می‌دهند.

۱. همه کربوهیدرات‌ها را حذف می‌کنید

یکی از اقدامات رایج برای کاهش تری‌گلیسرید، کاهش کالری‌های دریافتی از طریق کاهش کربوهیدرات‌های مصرفی مانند کربوهیدرات‌های ساده (مثل نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و آب‌میوه‌ها) و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید) است. این رویکرد می‌تواند برای مبارزه با تری‌گلیسرید خون مفید باشد، اما همه کربوهیدرات‌ها و مخصوصا غلات سبوس‌دار را نباید از رژیم غذایی حذف کنید. فیبرهای محلول موجود در غلات سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌ها فرایند جذب قندها و چربی‌ها را به تاخیر می‌اندازند و درنتیجه احساس سیری طولانی‌تری به شما می‌دهند.

۲. متعادل‌سازی قند خون را فراموش می‌کنید

زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های حاوی قندهای افزوده می‌تواند به افزایش تری‌گلیسرید خون منتهی شود. مواد غذایی آماده و بسته‌بندی‌شده عمدتا حاوی قندهای افزوده هستند، درحالی که این قندها به چای، قهوه یا کیک‌ها و کلوچه‌ها هم اضافه می‌شوند. وقتی که قند دریافت می‌کنید، ‌کبد باید کربوهیدرات‌ها را به گلوگز و سپس به گلیکوژن تبدیل کند تا آنها را به‌عنوان انرژی ذخیره‌شده در بدن نگه دارد.

اما نکته مهم این است که زیاده‌روی در مصرف قندها به ذخیره‌سازی آنها در قالب اسیدهای چرب منجر می‌شود، درحالی که این اسیدهای چرب برای ساختن تری‌گلیسرید استفاده می‌شوند. به همین دلیل هم متعادل‌سازی قند خون و تلاش برای حفظ قند خون در محدوده طبیعی برای سلامت عمومی بدن ضروری است. کاهش قندهای دریافتی روزانه در کنار انتخاب بهترین منابع کربوهیدراتی می‌تواند به مدیریت قند خون و همچنین کنترل تری‌گلیسرید خون در محدوده نرمال کمک کند.

۳. چربی‌های نامناسب را انتخاب می‌کنید

بعضی از رژیم‌های غذایی مانند کتو شما را به مصرف مقادیر زیادی از پروتئین‌های حیوانی و مواد غذایی پرچرب تشویق می‌کنند که درنهایت با دریافت حجم بیشتری از چربی‌های اشباع همراه می‌شود. با این‌حال، زیاده‌روی در مصرف چربی‌های اشباع با افزایش سطح تری‌گلیسرید خون مرتبط است. اگر واقعا می‌خواهید تری‌گلیسرید خون را کاهش بدهید باید مطمئن شوید که میزان چربی‌های اشباع در رژیم غذایی شما به بیشتر از ۱۰ درصد از کل کالری‌های روزانه نمی‌رسد.

راهکار بهتر هم این است که از منابع چربی‌های غیراشباع مانند مغزها و دانه‌های خام و همچنین ماهی‌های چرب به‌جای منابع حاوی چربی‌های اشباع استفاده کنید. استفاده از گوشت‌های بدون چربی و مصرف روغن زیتون یا روغن آووکادو به‌جای کره و دیگر روغن‌ها نیز به کاهش چربی‌های اشباع در رژیم غذایی شما کمک می‌کند، درحالی که سطح تری‌گلیسرید خون را هم پایین‌تر می‌آورد.

۴. فعالیت بدنی کافی ندارید

فعالیت بدنی منظم هم سلامت قلب را ارتقا می‌دهد و هم از طریق افزایش کالری‌سوزی سطح تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورد. ورزش‌های هوازی (معروف به کاردیو) از این نظر دارای اثربخشی بهتری هستند چون به محافظت از عملکرد ریه‌ها و ارتقای گردش خون هم کمک می‌کنند. پیاده‌روی سریع، شنا کردن، دوچرخه‌سواری و دویدن جزو بهترین ورزش‌های هوازی هستند. البته فعالیت بدنی متعادل زمانی معنا پیدا می‌کند که در هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش با شدت زیاد داشته باشید.

۵. سیگار کشیدن را ترک نمی‌کنید

اگر همه اشتباهات نام‌برده را کنار گذاشته‌اید اما همچنان تری‌گلیسرید خون شما بالا است، احتمالا یکی از کسانی هستید که حاضر نیستند سیگار کشیدن را ترک کنند. سیگار کشیدن به‌واسطه ایجاد پلاک‌ها در عروق خونی جزو عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است، درحالی که این پلاک‌ها از کلسترول LDL و تری‌گلیسرید شکل گرفته‌اند و می‌توانند به‌مرور زمان گردش خون را هم تحت تاثیر قرار دهند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.