توصیه‌هایی ساده و کاربردی برای پیشگیری از سرماخوردگی کودک

بدون شک سیستم ایمنی کودکان ضعیف‌تر از بزرگسالان است. به همین دلیل به راحتی در شرایط نامساعد در معرض بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، فارنژیت(التهاب گلو) و برونشیت قرار می‌گیرند.

به گزارش تازه‌نیوز، زمستان از راه رسیده و سوز و سرما در بسیاری از نقاط کشور بیداد می‌کند. در این شرایط کودکان بیشتر در معرض بیماری و سرماخوردگی قرار می‌گیرند. در واقع سرما یکی از دشمنان سرسخت مادران است. با این حال اگر به فکر تقویت سیستم ایمنی فرزندانتان باشید جای نگرانی نیست و می‌توانید به جای نگران بودن از زیبایی‌های زمستان لذت ببرید.

رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی؛ کلید اصلی تقویت سیستم ایمنی بدن

بدانید که راز اصلی سلامت و مقابله با سرما در کودکان خوب خوردن و خوب خوابیدن است. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی فرزندتان را تقویت کنید کافیست مراقب خواب و خوراکش باشید. به این معنی که موادغذایی مناسب، سالم و متنوعی به او بدهید و خوابش را کنترل کنید.

در واقع خستگی و کمبود مواد مغذی در کودکان مانع از مقابله درست بدن با ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شوند. متخصصان اطفال در خصوص کودکان یک تا دو ساله بر این عقیده هستند که هیچ چیز به اندازه شیر مادر نمی‌تواند سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند.

از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است که شیر مادر همانند یک سد محافظ در برابر برخی از بیماری‌ها عمل کرده و از بروز مشکلاتی مانند عفونت گوش، بیماری‌های تنفسی و معدی و روده‌ای پیشگیری به عمل می‌آورد. زمانی‌که کودکان آمادگی مصرف میوه و سبزیجات را پیدا می‌کنند حتما میزان این موادغذایی جامد را افزایش دهید.

برای مقابله با سرما حتما میزان بیشتری مرکبات به برنامه غذایی کودکان اضافه کنید. مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A و C را افزایش دهید. همچنین لازم است که کودکان به میزان کافی پروتئین نیز دریافت کنند. برای اینکار قدرت غلات و حبوبات را دست کم نگیرید.

توصیه می‌شود بدن کودکان را با مصرف آب مرغ یا آب قلم و آب گوشت و همچنین دمنوش‌ها گرم کنید. حواستان باشد فرزندتان به میزان کافی‌ آب و آبمیوه‌های خانگی (رسیده به دمای محیط) مصرف کند.

علاوه‌براین لازم است که کودکان در طول روز ۴ وعده غذایی داشته باشند که شامل صبحانه کامل، ناهار، میان وعده و شام است. بهتر است هر وعده غذایی یا میان وعده شامل میوه، غلات و محصولات لبنی باشد تا انرژی کافی به بدنشان رسیده و سیستم ایمنی‌شان تقویت شود.

دست‌ها را بشویید

کرونا آسیب زیادی به همه جهان زد. اما نقطه مثبتی که داشت آموزش و درونی کردن رعایت بهداشت بود. به‌طوری که اکثر ما به خوبی یاد گرفتیم دست‌ها منبع میکروب و ویروس بوده و آنها را به راحتی به بدن انتقال می‌دهند. بنابراین باید در حفظ بهداشت آنها جدی باشیم.

لازم است که این عادت خوب را به کودکان نیز انتقال دهیم. یادتان باشد که یکی دیگر از راه‌های افزایش قدرت ایمنی بدن شستشوی مرتب دست‌ها است. اینکار مانع از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن شده و مانع از ابتلا به بیماری‌های و عفونت‌ها می‌شود.

به فرزندانتان یاد بدهید که قبل و بعد از هر وعده غذایی، بعد از دست زدن به مواد غذایی مانند گوشت، تخم‌مرغ، میوه و سبزیجات و همچنین بعد از تماس با افراد بیمار، دست زدن به سطوح یا اشیاء مختلف دستهای خود را به خوبی با آب و صابون بشویند. برای اینکار حتما از آب ولرم و مایع شستشوی دست استفاده کرده و از نوک انگشت‌ها تا مچ یا حتی آرنج‌ها شسته شوند.

حواستان باشد که اینکار باید بین ۴۰ تا ۶۰ ثانیه طول بکشد و تمام نقاط دست شامل بین انگشتان و ناخن‌ها به خوبی شسته شوند. یادتان باشد که کودک باید از همان سنین پایین این عادت‌ها را بیاموزد. برای آموزش درست رعایت بهداشت بهترین الگو خودتان هستید.

لباس مناسب انتخاب کنید

مختصصان براین عقیده هستند که سد اصلی مقابله با سرما پوشش مناسب است. به همین دلیل لازم است که کودکان را به خوبی بپوشانید. اینکار مانع از لرز کردن آنها می‌شود. بنابراین لازم است که متناسب با هر شرایط آب و هوایی لباس مناسبی انتخاب کنید.

یادتان باشد مهم این است که بچه لباس مناسب به تن کند. البته این بدین معنی نیست که لباس زیادی به فرزندتان بپوشانید تا از سرما در امان بماند. بلکه لازم است لباس مناسب انتخاب با هر شرایط کنید. نیازی نیست چندین لباس تن کودک بکنید و اجازه تنفس را از او بگیرید این کار بدتر از مریض شدن است.

به احساس سرمای بدن خودتان توجه کنید. اگر خودتان یک لباس تن‌تان است برای کودک دو لباس انتخاب کنید. قانون کلی این است که یک لباس بیشتر از لباسی که خودتان پوشیده‌اید به کودک بپوشانید. میزان لباسی که در خارج از منزل تن کودک می‌کنید نیز متناسب با محیط یعنی داخل کالسکه، ماشین یا در هوای آزاد متفاوت است.

علاوه براین لازم است که مدت زمانی‌که قرار است بیرون از منزل و در معرض سرما قرار بگیرید را نیز مد نظر داشته باشید. در این‌صورت می‌توانید لباس مناسبی انتخاب کنید. علاوه براین لازم است که هر مادری هنگام ترک خانه لباس‌های لازم را نیز با خود به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است همیشه کلاه، شال گردن، دستکش، پتو و دیگر لوازم را با خود داشته باشید تا در هنگام نیاز در اختیار فرزندتان قرار دهید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.