سنگ کیسه صفرا چگونه درمان می‌شود

جراحی برای برداشتن کیسه صفرا رایج‌ترین راه برای درمان سنگ‌های صفراوی علامت‌دار است. جراحی کیسه صفرا که کوله سیستکتومی نامیده می‌شود، یکی از رایج‌ترین جراحی‌هایی است که بزرگسالان انجام می‌دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، روش‌های غیرجراحی فقط در موقعیت‌های خاص استفاده می‌شوند، مانند زمانی که شرایط مانع استفاده از بی‌حس کننده می‌شود، و فقط برای سنگ‌های کلسترولی استفاده می‌شود. سنگ‌ها پس از درمان غیرجراحی تقریباً نیمی از دفعات عود می‌کنند.

این درمان‌ها عبارتند از:

 درمان انحلال خوراکی

 داروهای ساخته شده از اسید صفراوی برای حل کردن سنگ‌ها استفاده می‌شود. برای سنگ‌های کلسترولی کوچکی که تعدادشان محدود است، بهترین عملکرد را دارد. ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها درمان طول بکشد تا همه سنگ‌ها حل شوند، البته اگر اصلا حل شوند.

 کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP)

گاهی اوقات جراحان از ترکیبی از آندوسکوپی و اشعه ایکس، برای برداشتن سنگ‌ها از مجرای صفراوی استفاده می‌کنند.

کوله سیستوستومی از راه پوست

 این روش کم‌تهاجمی شامل قرار دادن یک کاتتر در کیسه صفرا برای تسکین التهاب است، اغلب تا زمانی که بتوانید جراحی یا درمان دیگری انجام دهید. حتی برخی از سنگ‌ها را می‌توان بعد از چند هفته با بزرگ کردن مسیر از طریق کاتتر خارج کرد. به اندازه کافی برای استخراج امکان‌پذیر است، اما این روش اغلب استفاده نمی‌شود. اگرچه تحقیقات در مورد استفاده از داروهای جایگزین در درمان یا پیشگیری از سنگ کیسه صفرا محدود است، گزینه‌های طبیعی زیر ممکن است به محافظت در برابر ایجاد مجدد سنگ کیسه صفرا کمک کنند:

فیبر

تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از فیبر ممکن است به حفظ کلسترول در صفرا به شکل مایع کمک کند و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند.

ویتامین سی

در مطالعه‌ای محققان دریافتند که شیوع کمتر سنگ‌های صفراوی با مصرف مکمل‌های ویتامین سی به طور منظم مرتبط است.

با توجه به تحقیقات محدود، توصیه هر نوع داروی جایگزین برای درمان یا پیشگیری از سنگ کیسه صفرا خیلی زود است.

اگر قصد استفاده از داروهای جایگزین را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از روش‌ها می‌توانند با روش‌های دیگر تداخل داشته باشند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خوددرمانی یک بیماری و اجتناب یا به تاخیر انداختن مراقبت استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد. با این حال، فیبر یک جزء کلیدی در رژیم غذایی است و افزایش مقادیر آن معمولاً برای اکثر افراد خوب است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.