اضطراب بر جسم ما چه اثری می‌گذارد؟

اضطراب مشکلی است که گاهی اوقات گریبان همه ما را می‌گیرد. اما این مشکل چه تاثیراتی بر بدن ما دارد؟

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی ناگهان از چیزی می‌ترسید مانند صدایی بلند، هورمون‌های استرس (آدرنالین، نورآدرنالین، کورتیزول) تحریک می‌شوند و ضربان قلب تندتر و سخت‌تر می‌شود. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان نامنظم(تپش قلب) است.

با گذشت زمان، اگر بیش از حد تکرار شود، احتمال ابتلا به فشارخون بالا، بیماری قلبی، سفت شدن شریان‌ها، کلسترول بالا، سکته مغزی و حمله قلبی بیشتر می‌شود.

تنفس سریع

زمانی که از چیزی می‌ترسید، مضطرب هستید یا احساس می‌کنید که نمی‌توانید درست نفس بکشید، به همراه تپش قلب، ضربان قلب تندتر می‌شود. برخی افراد آنقدر تند نفس می‌کشند که بی‌اختیار می‌‌شوند یا از حال می‌روند. اگر قبلاً به دلیل آسم، بیماری ریوی، بیماری مزمن انسداد ریه و سایر بیماری‌ها، مشکل تنفسی داشته‌اید، می‌تواند خطرناک باشد.

پاسخ جنگ یا گریز

مجموعه‌ای از علائم است که هنگام واکنش به چیزی ترسناک مشاهده می‌کنید. ترس موجب ترشح هورمون‌های خاصی می‌شود و سیگنال‌ها را از طریق مغز، نخاع و اعصاب ارسال می‌کند. خون و سوخت (گلوکز) به دست‌ها و پاها سرازیر می‌شود تا برای مقابله با ترس‌ها با یکی از دو این گزینه آماده شود: فرار یا گریز. در این حالت، ضربان نبض و تنفس افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است عرق کرده و دچار لرزش شوید.

تنش عضلانی

بدن برای محافظت از خود در مواقعی که مضطرب هستید، آماده می‌شود. اگر واقعاً مبهوت هستید، ماهیچه‌ها به یکباره منقبض می‌شود. و معمولاً پس از رفع استرس آرام می‌شوند اما اگر زیاد این حالت اتفاق بیفتد یا دائماً احساس نگرانی ‌کنید، عضلات سفت شانه و گردن می‌تواند منجر به سردرد از جمله میگرن شود. تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق و یوگا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قندخون بالا

هنگامی که می‌ترسید یا مضطرب هستید، هورمون‌های استرس می‌توانند این سوخت فوری را به بدن برساند. اگر لازم باشد از خطر فرار کنید یا با آن مبارزه کنید، مفید است. به طور معمول بدن ما قند اضافی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند اما اضطراب زیاد یا مداوم می‌تواند قندخون را برای مدت طولانی و بیش از حد بالا نگه دارد و منجر به دیابت و همچنین بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی شود.

مشکلات خواب

نگرانی می‌تواند ما را شب زنده‌دار کند.” آیا قبض برق را پرداخت کردم؟ “آیا به پرند‌ه‌ها غذا دادم؟” خواب کم می‌تواند اضطراب را حتی بیشتر کند، به خصوص اگر مجبور باشید روز بعد را کار کنید. فهرست کارهایی که باید انجام دهید، می‌تواند با حل مشکلات، اضطراب را کاهش دهد. و عادات خواب خوب می‌تواند مفید باشد. سعی کنید زمان خواب و بیداری منظمی داشته باشید. در یک اتاق خواب تاریک و خنک بخوابید. همچنین هنگام شب به تدریج فعالیت خود را کاهش دهید تا بتوانید راحت بخوابید.

مشکلات مبارزه با میکروب‌ها

وقتی نگران هستید، بدن ممکن است به خوبی نتواند عفونت‌ها را دفع کند. حتی فکر کردن به چیزی که فرد را عصبانی یا غمگین کرده است، می‌تواند واکنش سیستم ایمنی و دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش دهد. اضطرابی که روزها، ماه‌ها یا سال‌ها به طول می‌انجامد، می‌تواند صدمات بیشتری به سیستم ایمنی بدن وارد کند و مبارزه با آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس‌ها سخت‌تر می‌شود.

ناراحتی معده

استرس و اضطراب موجب می‌شود تا احساس کنید در شکمتان گره‌هایی وجود دارد. برخی از افراد احساس تهوع و حتی استفراغ می‌کنند. اگر این اتفاق همیشه بیفتد، می‌تواند مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر یا زخم‌هایی در داخل معده به نام زخم‌معده ایجاد کند. اگر هنگام اضطرب دچار شکم‌درد شدید یا استفراغ شدید با پزشکتان مشورت کنید.

مشکلات روده

اضطراب می‌تواند فرد را دچار یبوست کند. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند به چه دلیل است اما اضطراب می‌تواند نحوه عملکرد ماهیچه‌هایی که خروج مدفوع را کنترل می‌کنند، را تغییر دهد. همچنین می‌تواند موجب اسهال شود زیرا نحوه جذب برخی مواد مغذی را در بدن تغییر می‌دهد. اگر قبلاً هم مشکل گوارشی دیگری داشتید، روده‌ها ممکن است به استرس حساس باشد. پزشک می‌تواند به کنترل محرک‌های اضطراب کمک کند.

اضافه وزن

بخشی از مشکل این است که گاهی اوقات اضطراب می‌تواند موجب شود تا بیشتر غذا بخورید. همچنین ممکن است فرد را به خوردن غذاهایی با چربی و قند و کالری بالا سوق دهد. و به نظر می‌رسد که این غذاها موثرند، به این معنی که علائم اضطراب را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شود حتی بیشتر هوس خوردن کنید. با گذشت زمان، اضطراب بیش از حد می‌تواند پاسخ استرس بدن را مختل کند و موجب شود بطور ناخواسته وزن اضافه کنید.

مشکلات جنسی مردان

در ابتدا، استرس می‌تواند سیستم فرار یا گریزی را تحریک کند که هورمون تستوسترون را می‌سازد و می‌تواند موجب شود تا بیشتر احساس سرحالی کنید اما یکی دیگر از هورمون‌های استرس، کورتیزول است که می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. در واقع احساس نگرانی در درازمدت می‌تواند میزان تستوسترون را کاهش دهد، اسپرم را تغییر یا کاهش دهد و هنگامی که می‌خواهید رابطه جنسی برقرار کنید، واکنش طبیعی بدن کند یا متوقف می‌شود.

مشکلات جنسی زنان

نگرانی می‌تواند فرد را خسته و حواس پرت کند، بنابراین کمتر به رابطه جنسی علاقه‌مند می‌شوند. هورمون استرس یا کورتیزول نیز می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد. میزان بالای استرس می‌تواند بر روی سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد و موجب قطع یا بی‌نظمی پریود شود یا آن را طولانی‌تر یا دردناک‌تر کند. همچنین می‌تواند در هفته قبل از قاعدگی، گرفتگی عضلات، نفخ و نوسانات خلقی را بدتر کند، که گاهی به آن سندرم پیش از قاعدگی می‌گویند. همچنین اضطراب می‌تواند امکان باردار شدن را سخت‌تر کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.