خطر احساس تنهایی در یک رابطه دو طرفه

ممکن است تصور کنید صرفاً افراد مجرد احساس تنهایی می‌کنند اما اینطور نیست. شما ممکن است در یک رابطه عاشقانه باشید و همچنان به طرز غم‌باری احساس تنهایی کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، جین گریر، دکتر و درمانگر خانواده و زوجین در نیویورک و نویسنده کتاب «در مورد من» می‌گوید: خودخواهی که موجب تخریب روابط می‌شود را حذف کنید»، وی می‌افزاید: «در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد، ازدواج صرفاً می‌تواند از تنهایی جلوگیری کند، اما همه ازدواج‌ها اینگونه نیست. او می‌گوید:« دلیل آن می‌تواند این باشد که مشکلی در رابطه‌تان وجود دارد یا می‌تواند به دلیل وجود خلاءی باشد که در زندگی‌ با آن مواجه هستید و انتظار دارید شریکتان آن خلا را پر کند.»

علت آن هر چه که باشد، تنهایی در یک رابطه امری رایج است. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان داد، تقریباً ۳۰ درصد از کسانی که از زندگی خانوادگی‌شان ناراضی هستند، در همه مواقع یا اکثر مواقع احساس تنهایی می‌کنند، در حالی که تنها ۷ درصد از کسانی که از روابط خانوادگی‌شان راضی هستند، احساس تنهایی می‌کنند.

نظرسنجی دیگر سال ۲۰۱۸ شرکت بیمه سلامت سیگنا نشان داد که از هر ۵ آمریکایی، ۲ نفر گزارش می‌دهند که روابط آنها (از جمله روابط عاشقانه‌شان) عمیق نیست.

بیماری واگیردار می‌تواند این احساس را بدتر کند. گریر اظهار می‌کند: «اکنون، بیش از هر زمان دیگری، ما به حلقه روابط درونی خود وابسته‌ایم، زیرا کمتر توانسته‌ایم از آن بیرون بیاییم و در زندگی‌مان فعالیت داشته باشیم. «ما در ارتباطات‌مان یک گفت‌وگوی معمولی یا توانایی ملاقات آسان با دوستانمان برای نوشیدن یک فنجان قهوه را نداریم. در نتیجه، اگر در یک رابطه‌ای احساس تنهایی می‌کنید، این احساس حتی بیشتر هم می‌شود.

مهم است که یادتان باشد، بین احساس تنهایی و تنها بودن تفاوت هست. دکتر جاگدیش، استاد بهداشت عمومی ایالت نیومکزیکو، می‌گوید: «انزوای سالم، جایی است که برای خودتان بجز دیگران؛ از جمله شریک زندگی‌تان، وقت می‌گذارید. نوعی خودمراقبتی است و واقعاً اهمیت دارد. تنهایی صرفاً متفاوت است. احساس می‌کنید که از دیگران جدا و منزوی شده‌اید؛ حتی زمانی که از نظر فیزیکی کنار آنها هستید.” وی می‌گوید که این نوع احساسات با افسردگی، اضطراب و حتی با بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است.

چگونه بفهمید در یک رابطه تنها هستید؟

گریر می‌گوید بزرگ‌ترین نشانه تنهایی این است که وقتی با شریک زندگی‌تان هستید، احساس خوبی ندارید و احساس می‌کنید کاملاً تنها، بدون حامی، ناامن و آسیب‌پذیر هستید.

مراقب این علائم خطر باشید:

• سایر جزئیات روزتان را با او به اشتراک نمی‌گذارید. گریر می‌گوید: «در یک رابطه سالم، نمی‌توانید منتظر بمانید تا همه مطالب هر روز، مطالب خوب، بد و حتی احمقانه را به همسرتان بگویید، اما وقتی تمایلی به این کار ندارید یا سعی می‌کنید به همسرتان بگویید، به نظر نمی‌رسد که او گوش کند، متوجه می‌شوید که خودتان به تنهایی تمام جزئیات زندگی روزمره‌تان را دنبال می‌کنید.»

• زندگی جنسی‌تان به بن بست رسیده است. شینا هانکین، دکتر و روان‌درمانگر شهر نیویورک می‌گوید، صمیمیت نقش مهمی در برقراری رابطه و حفظ آن دارد. این یک چرخه معیوب است. “شما احساس نزدیکی به شریک زندگیتان نمی‌کنید، بنابراین نمی‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، اما وقتی با هم رابطه فیزیکی ندارید، این احساس موجب زیاد شدن انزوا می‌شود.

• سعی نمی‌کنید با همسرتان وقت بگذرانید. تینا تسینا می‌گوید: اگر متوجه شدید که دائماً در شبکه‌های اجتماعی یا با بچه‌ها سرگرم هستید یا حتی کار می‌کنید به‌ بهانه‌ اینکه کنار طرف مقابلتان نباشید، ممکن است راه پیشگیری از مشکلات، از جمله تنهایی در رابطه‌ باشد. دکتر و روان‌درمانگر در لانگ بیچ کالیفرنیا و نویسنده کتاب پول، سکس و کودکان می‌گوید: همچنین ممکن است زمانی که در کنار یکدیگر هستید، عادات ناسالمی مانند اعتیاد به مواد مخدر یا عادت به پرخوری داشته باشید.

• حتی اگر با شریک‌تان در یک اتاق هستید، احساس تنهایی می‌کنید. گریر می‌گوید: اگر با هم سر میز شام بنشینید، چیزی برای گفتن باهم ندارید، نشانه این است که واقعا احساس تنهایی می‌کنید. همچنین ممکن است از ترس نادیده گرفته شدن یا قضاوت شدن، تمایلی به در میان گذاشتن افکار و احساسات با شریک زندگی‌تان نداشته باشید.

اگر در رابطه‌تان احساس تنهایی می‌کنید، چه کار باید کنید؟

اگر احساس می‌کنید در زندگی تنها هستید، این مراحل را انجام دهید:

با شخصی که دوست دارید، صحبت کنید. مهم است که به آنها بگویید چه احساسی نسبت به آن‌ها دارید. گریر می‌گوید: «موضوع اصلی این است که مکالمه را با یک جمله مثبت شروع کنید تا شریک زندگی‌تان احساس نکند که مورد حمله قرار گرفته است. چیزی شبیه این جمله را بگویید: «دوست دارم زمان بیشتری را با هم بگذرانیم و حرف‌های زیادی را نسبت به قبل با تو در میان بگذارم.» همچنین می‌توانید ایده‌های جدیدی داشته باشید. یک شب را در خانه قرار ملاقات بگذارید یا حتی برای آخر هفته با هم به پیاده‌روی بروید. “مهم این است که زمانی را به صورت ثابت و بدون حواس‌پرتی به بودن با شریک‌تان اختصاص دهید تا بتوانید روی هم تمرکز کنید.

یکدیگر را لمس کنید. گریر می‌گوید: وقتی شریک زندگیتان را به طور فیزیکی لمس می‌کنید، چه نوازش در حین راه رفتن باشد یا یک نوازش کامل، هورمونی به نام اکسی‌توسین ترشح می‌شود که موجب تقویت رابطه می‌شود. این مورد یکی از دلایلی است که می‌توانید بعد از رابطه جنسی با شریک زندگیتان با او احساس نزدیکی کنید.

ذهن‌آگاهی را تمرین کنید. تسینا می‌گوید: «ذهن‌آگاهی مهم است و کمک می‌کند تا با خودتان در ارتباط باشید و اگر از خودتان جدا شده‌‌اید، احساس تنهایی بدتر می‌شود. سعی کنید نفس عمیق بکشید، مدیتیشن کنید، پیاده‌روی کنید یا هر چند وقت یکبار کاری که انجام می‌دهید را متوقف کنید تا چند نفس عمیق بکشید و بر روی خودتان تمرکز کنید.

شکرگزاری را با هم انجام دهید. هر شب ۱۰ دقیقه کنار هم بنشینید و هر کدام یک جمله مثبت به دیگری بگویید. هنکین می‌گوید: «ممکن است مسئله به کوچکی این واقعیت باشد که شریک زندگیتان از بدی دور شده است. “مهم این است که ویژگی‌هایی را در یکدیگر پیدا کنید که بابت آن شکرگزار هستید و این موضوع می‌تواند به ایجاد رابطه بهتر کمک کند.” در پایان هر جلسه، به هر مسئله‌ای بپردازید که در مورد شریک زندگی‌تان آزارتان می‌دهد و در مورد راه‌های ایجاد تغییرات با هم صحبت کنید.

به یک مشاور ازدواج مراجعه کنید. اگر تمام مراحل بالا را امتحان کردید و هنوز هم احساس تنهایی می‌کنید، پیشنهاد تسینا این است که به همراه هم به یک درمانگر مراجعه کنید. او می‌گوید: «گاهی اوقات، به جمعی از چشم‌های بیرونی نیاز دارید تا به هر دوی‌تان کمک کند تا بفهمید چرا یکی یا هر دو شما اینقدر احساس تنهایی می‌کند. پزشک می‌تواند بهترین راه‌حل‌ها را پیشنهاد دهد. همچنین می‌توانید یک درمانگر آنلاین را در وب‌سایت پیدا کنید.

انتظاراتتان را به هم بگویید. گریر می‌گوید: «بسیاری از ما هنوز در خانه کار می‌کنیم و انتظار داریم که شریکمان بیشتر از زمانی که بیرون از خانه است را در دسترس ما باشد. آنها ممکن است وسط یک پروژه کاری باشند یا مجبور باشند با بچه‌های کوچک سر و کار داشته باشند و نتوانند در آن لحظه از نظر فیزیکی و احساسی در کنار ما حضور داشته باشند. اگر هر دو با هم در خانه هستید، او پیشنهاد می‌کند زمانی را با هم برنامه‌ریزی کنید، مانند ناهار یا یک استراحت برای نوشیدن قهوه ظهر، جایی که بتوانید دوباره با هم ارتباط برقرار کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.