سوپ را به منوی غذایی‌تان اضافه کنید

سوپ، غذای دلچسبی به‌خصوص در روزهای سرد است اما روش عالی برای مصرف کافی سبزیجات به خصوص برای کودکان نیز محسوب می‌شود. خوردن یک ظرف سوپ در روز توصیه عالی است زیرا به تامین ویتامین‌ها و آب موردنیاز بدن کمک می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب درباره فواید و نحوه تهیه یک سوپ سالم خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

چرا سوپ مفید است؟

سوپ غذایی تقریبا بدون چربی و با کالری پایین است؛ البته به‌ شرطی که کره و خامه زیادی به آن اضافه نشود. استفاده از سبزیجات مختلف نیز به تامین ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها کمک می‌کند. تهیه سوپ با ۶۰۰ گرم سبزیجات به‌ازای هر لیتر آب حدود ۱۵۰ گرم سبزیجات در هر کاسه کوچک دارد که می‌تواند نیمی از نیاز روزانه به سبزیجات را تامین می‌کند. این مقدار سوپ همچنین یک ششم آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

به گفته محققان، افرادی که به‌طور منظم سوپ می‌خورند کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. این تاثیر را می‌‌توان به‌‌خاطر کالری پایین و احساس سیری طولانی‌تر تحت‌تاثیر فیبر سبزیجات دانست. اگر سوپ به‌عنوان پیش‌غذا میل شود، تمایل به غذای اصلی را کاهش می‌‌‌دهد و مانع از پرخوری می‌شود.

توصیه‌هایی برای تهیه سوپ سالم

۱. هنگام استفاده از عصاره گوشت برای سوپ، چربی اضافی اش را بگیرید.

۲. در افزودن کره، خامه و دیگر چربی‌ها به سوپ افراط نکنید.

۳. هنگام افزودن عصاره آماده سوپ به اندازه نمک دقت کنید زیرا اکثر این ترکیبات حاوی نمک زیادی است.

۴. به جای استفاده از نمک، انواع سبزیجات معطر وادویه‌ها نظیر آویشن، شوید، کرفس، جعفری و… را به سوپ اضافه کنید.

۵. برای غلظت و لعاب سوپ همیشه نباید از ترکیبات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، برنج و رشته‌فرنگی استفاده کرد. کدوحلوایی، شلغم و کرفس انتخاب‌های بهتری برای این منظور هستند که خوشبختانه کالری کمتری نسبت به سیب‌زمینی دارند.

۶. حرارت باعث کاهش بعضی ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینC موجود در جعفری می‌شود. از  طرفی روند پخت به آزاد شدن بعضی ترکیبات به‌خصوص کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن هویج‌ و لیکوپن گوجه‌فرنگی می‌شود. برای حفظ این ریزمغذی‌ها لازم است ترتیب استفاده از سبزیجات در طبخ سوپ رعایت شود.

بهترین روش نگهداری سوپ

ممکن است بعضی افراد به‌دلیل مشغله‌ شغلی فرصت طبخ روزانه سوپ را نداشته‌ باشند. این افراد می‌توانند به اندازه چند وعده سوپ بپزند و پس از آماده‌شدن قابلمه سوپ را در جایی بگذارند که در کوتاه‌ترین زمان، سوپ سرد شود تا فرصت تکثیر باکتری‌ها نباشد. سپس سوپ بلافاصله در ظرف‌های کوچک بسته‌بندی شده و در فریزر قرار گیرد. هر روز می‌توان به‌اندازه مقدار دلخواه سوپ را کاملا گرم و میل کرد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.