شرایط مناسب نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات چیست؟

یکی از سوالاتی که شاید برای شما هم مطرح شده باشد، این است که کدام میوه‌ها و سبزیجات تازه را داخل یخچال نگهداری کنیم و کدام یک از آنها را در دمای محیط؟ 

به گزارش تازه‌نیوز، میوه‌ها و سبزیجات تازه جزو مغذی‌ترین و دلپذیرترین خوراکی‌ها هستند، اما ماندگاری طولانی‌مدتی ندارند. به همین دلیل هم آشنایی داشتن با شیوه‌های صحیح نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات تازه به افزایش ماندگاری آنها کمک می‌کند و میزان ضایعات غذایی را کاهش می‌دهد.

بعضی از میوه‌ها پس از خریداری باید سریعا به داخل یخچال منتقل شوند، درحالی که بعضی از آنها باید در دمای محیط باقی بمانند تا کاملا رسیده و خوش‌طعم شوند. بعضی از سبزیجات هم باید در دمای سرد یخچال نگهداری شوند، ‌درحالی که بعضی از آنها به دمای محیط اما فضاهای تاریک و خشک نیاز دارند.

 

میوه‌هایی که نباید در یخچال نگهداری شوند

میوه‌هایی مانند زردآلو، گلابی،‌ آووکادو، موز، گواوا، کیوی، انبه، انواع ملون‌ها، پاپایا، پشن‌فروت، شلیل، ‌هلو، خرمالو، آناناس و بِه در صورت قرار گرفتن در دمای محیط همچنان به فرایندهای رسیدن ادامه می‌دهند. پس اگر این میوه‌ها هنوز نرسیده باشند، باید در دمای محیط باقی بمانند تا فرایند رسیدگی را پشت سر بگذارند. اما اگر این میوه‌ها رسیده باشند، باید به درون یخچال منتقل شوند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. با این‌که شاید پوست میوه‌ای مانند موز حالت سیاهی به خود بگیرد، اما میوه درونش به‌راحتی فاسد نمی‌شود.

 

سبزیجاتی که نباید در یخچال نگهداری شوند

پیاز و سیر (اما نه پیازچه) اگر در پوست اصلی‌شان قرار داشته باشند، می‌توانند در دمای محیط خانه باقی بمانند، اما اگر پوست‌شان جدا شده باشد یا برش خورده باشند، باید به درون یخچال منتقل شوند. ضمنا پیاز و سیر باید دور از سیب‌زمینی نگهداری شوند، زیرا سیب‌زمینی مقداری گاز اتیلن منتشر می‌کند که می‌تواند باعث جوانه زدن پیازها شود. سیب‌زمینی سفید و سیب‌زمینی شیرین نباید داخل یخچال نگهداری شوند. بنابراین این خوراکی‌ها را درون محیط‌های خنک و خشک مانند کاسه یا سطل‌های مناسب نگهداری کنید، اما هرگز آنها را درون کیسه‌های پلاستیکی نریزید. در غیر این صورت، رطوبت به‌راحتی در سیب‌زمینی‌ها جمع می‌شود و باعث شکل‌گیری کپک‌ها و فساد آنها خواهد شد. گوجه‌فرنگی هم باید در دمای محیط نگهداری شود، حتی اگر کاملا رسیده باشد چون قرار دادن گوجه‌فرنگی در یخچال باعث ازبین‌رفتن طعم طبیعی آن خواهد شد. کدو حلوایی هم می‌تواند در دمای محیط به‌راحتی دوام بیاورد.

 

میوه‌هایی که باید درون یخچال نگهداری شوند

اول از همه چند اصل راهنمای کلی را در نظر داشته باشید: برای سازماندهی بهتر محصولات غذایی در یخچال و نگهداری ایمن‌تر از آنها حتما از ظروف پلاستیکی یا فلزی دربدار برای نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات را هم هرگز به‌صورت ترکیبی درون یک ظرف نریزید زیرا اتیلن منتشرشده از میوه‌ها (مثل سیب، هلو و گلابی) می‌تواند سبزیجات (مخصوصا کاهوها و کلم‌ها) را فاسد کند. البته سبزیجات ریشه‌داری که برگ‌هایشان کاملا جدا شده‌اند، می‌توانند در کنار همدیگر قرار بگیرند، مانند چغندر، شلغم و تربچه. انواع مرکبات هم می‌توانند درون یک ظرف ریخته شوند. به استثنای انواع توت‌ها، باقی میوه‌های کامل بهتر است درون ظروف دربدار و کاملا بسته قرار بگیرند. گیلاس و آلبالو هم بهتر است در یخچال و درون ظرف‌های روباز قرار بگیرند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.