برای افزایش وزن سالم چه کنیم؟

منظور از تناسب اندام همیشه کاهش وزن نیست و بعضی از افراد که از لاغری مفرط ناراحت هستند، تمایل به افزایش چند کیلوگرم وزن دارند تا به تناسب اندام مناسب برسند.

به گزارش تازه‌نیوز، شاید تصور شود افزایش حجم غذا یا مصرف بیشتر چربی‌ها راهکار سریع چاق ‌شدن است اما این شرایط حتما برای سلامت بدن آسیب‌هایی به همراه دارد و لازم است روند افزایش وزن نیز همانند رژیم‌های لاغری کاملا اصولی و صحیح باشد.

در ادامه این مطلب به ۵ توصیه اشاره کرده ایم که می تواند با هدف افزایش وزن موثر باشند. این توصیه ها عبارتند از:

۱. ارجحیت کیفیت خوراکی‌ها نسبت به کمیت آنها
توجه به کیفیت غذاها اهمیت بسیار بیشتری نسبت به مقدار کالری دریافتی دارد. به‌عنوان مثال، غذاهای آماده به‌رغم کالری بالا جزء خوراکی‌های مفید محسوب نمی‌شوند زیرا سرشار از چربی‌های اشباع و نمک هستند. حبوبات، غلات سبوس‌دار، خشکبار، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و انواع مغزها بهترین انتخاب غذایی برای تسهیل افزایش وزن است. در واقع، کالری غذاها باید به‌‌طور سالم در رژیم غذایی افزایش پیدا کند و از طرفی حجم غذا به‌تدریج تا حدی بیشتر شود.

۲. اهمیت مصرف میان‌وعده ها
برای اینکه وزن افزایش پیدا کند باید سبک تغذیه نیز تغییر کند و یکی از مهم‌ترین تغییرات، گنجاندن میان‌وعده‌ها در برنامه روزانه است. البته میان‌وعده به‌معنای تنقلات و خوراکی‌های سالم است و بهتر اینکه از انواع مغزها و خشکبار، میوه‌های تازه به‌خصوص موز، انگور و سیب همچنین لبنیات استفاده شود.

۳. تحریک اشتها
لاغری بعضی افراد به‌دلیل بی ‌اشتهایی است. از همین‌رو، تحریک اشتها برای دریافت کالری بیشتر و در نتیجه اضافه وزن ضروری است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌‌ها، صرف صبحانه است زیرا علاوه بر تامین انرژی، متابولیسم را تحریک می‌کند. البته باید از نوشیدن مایعات ۳۰ دقیقه پیش از غذا نیز پرهیز کرد زیرا حجم معده را پر و احساس سیری به‌وجود می‌آورد. چیدمان غذا و استفاده از رنگ‌های تند برای ظروف نیز تمایل به غذا خوردن را بیشتر می‌کند.

۴. گنجاندن ورزش در برنامه روزانه
انجام فعالیت منظم ورزشی علاوه بر تحریک اشتها، به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند. البته تمرینات تقویت عضلات بهترین توصیه است و حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته مفید خواهد بود.

۵. کنترل استرس
استرس تاثیرات منفی بسیاری بر سلامت دارد که از جمله آن می‌توان به بی‌اشتهایی اشاره کرد. افرادی که قصد چاق‌ شدن دارند حتما باید به وضعیت روانی خود نیز توجه داشته ‌باشند و بر دغدغه‌های ذهنی شان غلبه کنند. انجام تمرینات تنفس عمیق و ورزش منظم نیز جزء بهترین اصول کسب آرامش و دوری از استرس است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.