چگونه برای پدر شدن آماده شویم؟

چه کسانی که سال‌ها برای پدر شدن انتظار کشیده‌اند و چه کسانی که پدر شدن برایشان مثل شوک ناگهانی است، همگی درنهایت می‌دانند که پدر شدن یکی از اتفاقات سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در زندگی خواهد بود.

به گزارش تازه نیوز،  تجربه احساسات متناقض نسبت به پدر شدن در زندگی افراد (از شادی تا ترس) ‌واقعا عجیب نیست، حتی برای کسانی که همیشه آرزوی پدر شدن داشته‌اند. با این‌حال، همه مردانی که می‌خواهند پدر شوند، ابتدا باید برای پذیرفتن این نقش جدید در زندگی‌شان آماده شوند.

۱. درباره بچه‌دار شدن تحقیق و مطالعه کنید

درست است که پدران از نظر فیزیکی نقشی در متولد شدن نوزاد ندارند، اما این به آن معنا نیست که پدران نباید هیچ نقشی در روندهای بارداری و زایمان داشته باشند. امروزه کتاب‌های خوبی برای پدران نوشته شده‌اند که می‌توانند مردان را در زمینه مراحل بارداری و زایمان راهنمایی کنند. اگر همسرتان با علائم بارداری مانند تهوع صبحگاهی یا سوزش سر معده مواجه می‌شود، با مطالعه و تحقیق می‌توانید در این زمینه به او کمک کنید. به‌علاوه، آشنایی با مراحل بارداری و درک احساسات خانم‌ها در این دوران می‌تواند به شما کمک کند تا برای مراقبت از همسرتان تصمیمات بهتری بگیرید.

۲. سلامتی خودتان را جدی بگیرید

قبل از این‌که فرزند شما متولد شود، وقت بسیار خوبی برای تمرکز بر سلامتی خودتان در اختیار دارید. پس اگر برای مثال سیگار می‌کشید، سعی کنید این عادت را ترک کنید. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که تماس خانم‌ها با دود سیگار در دوران بارداری، خطر مبتلا شدن نوزاد به نقائص مادرزادی قلب را افزایش می‌دهد.

عادت‌های غذایی شما هم مهم هستند. تغذیه خوب به شما کمک می‌کند تا روزهای طولانی و حتی شب‌های طولانی‌ای را که پس از متولد شدن نوزاد در پیش خواهید داشت، راحت‌تر سپری کنید. افزودن مواد غذایی سرشار از فیبر و ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی به رژیم غذایی می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد. علاوه بر اینها، اگر خیلی وقت است به پزشک مراجعه نکرده‌اید، حتما یک چکاپ کامل انجام بدهید تا بتوانید وضعیت سلامتی خودتان را به بهترین حالت ممکن برسانید.

۳. درباره فرزندپروری با همسرتان صحبت کنید

وقتی همسرتان در دوران بارداری قرار دارد، زمان بسیار خوبی برای گفت‌وگو با او درباره داشتن فرزند و فرزندپروری در اختیار دارید. طرح بعضی از سوالات و یافتن پاسخ‌های مناسب برای آنها در این دوران بسیار مهم است: آیا هر دوی شما پس از تولد نوزاد می‌خواهید شاغل باشید؟ چه برنامه‌ای برای مراقبت از نوزاد و رسیدگی به او دارید؟

به یاد داشته باشید که صحبت کردن درباره این موضوعات قبل از تولد نوزاد، بیشتر جنبه ذهنی دارد، زیرا بعضی از والدین پس از تولد نوزاد از نظر احساسی دچار تغییرات خاصی می‌شوند و تصمیمات قبلی خودشان را تغییر می‌دهند.

۴. واقعا می‌خواهید چه نوع پدری باشید؟

همه انسان‌ها رابطه خوبی با پدرشان ندارند. پس اگر شما رابطه خوبی با پدرتان داشته‌اید، به احتمال زیاد می‌خواهید چنین رابطه‌ای را با فرزندتان به‌وجود بیاورید. اما در کنار این موضوع باید به این نکته فکر کنید که رویکرد و سبک شما در فرزندپروری به‌طور کلی چه خواهد بود؟ بنابراین به الگوهای مورد قبول خودتان برای پدر بودن فکر کنید و درباره نقش خودتان در زندگی فرزندتان تصمیم بگیرید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.