علائم عدم تعادل فلور روده‌ای را بدانیم!

فلور روده‌ای، که مجموعه باکتری‌های مفید روده هستند، نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله بهبود گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، عملکرد فلور روده‌ای، که مجموعه باکتری‌های مفید روده هستند تحت‌تاثیر تغذیه نامناسب، استرس و مصرف مداوم آنتی‌بیوتیک‌ها اختلال پیدا می‌کند که با بروز علائم مختلفی همراه است.
در ادامه این مطلب به علائمی خواهیم پرداخت که نشان دهنده عدم تعادل این باکتری ها در روده خواهد بود که به ترتیب عبارتند از:

چاقی

عدم‌‌تعادل فلور روده‌ای می‌تواند زمینه‌ساز تجمع چربی و در نتیجه اضافه‌ وزن شود. اگر به‌رغم تغذیه متعادل و ورزش کافی همچنان از چاقی رنج می‌برید، بهتر است با افزودن پروبیوتیک‌ها مانند ماست و دیگر خوراکی‌های تخمیری و بهبود تعادل باکتری‌های روده به تناسب اندام برسید. بیفیدوباکتری‌ها از جمله پروبیوتیک‌های مفید هستند که روند کاهش وزن را تسهیل می‌کنند.

نفخ

فلور روده‌ای نقش مهمی در هضم دارد. برای جلوگیری از تجمع گازهای گوارشی طی روند تخمیر غذاها، PH کولون باید اسیدی و بین ۵ تا ۵/۵ باشد. اما اگر فلور روده‌ای دچار عدم‌تعادل شود، به ۵/۶ حتی ۷ می‌رسد که زمینه رشد و تکثیر باکتری‌های مضر ایجاد می‌شود و نفخ و احساس سنگینی فرد را آزار می‌دهد.

ابتلا به بیماری‌‌های قارچی تناسلی

جالب است بدانید که تعادل باکتری‌های روده و واژن با هم ارتباط دارند و زمانی که عملکرد فلور روده‌ای اختلال پیدا می‌کند، باکتری‌های واژن که اساسا لاکتوباسیل‌ها هستند نیز دچار عدم‌تعادل می‌شوند. مصرف پروبیوتیک‌ها نه‌تنها برای حفظ تعادل روده‌ای بلکه پیشگیری از تکثیر قارچ در سیستم گوارشی، ناحیه تناسلی، ناخن‌ها، دهان و… نیز ضروری است.

اسهال

اسهال یکی از علائم عدم‌تعادل فلور روده‌ای است که در نتیجه تکثیر باکتری‌های مضر ایجاد می‌شود و در واقع جایگزین فلور روده‌ای می‌شوند. صرفنظر از اینکه علت اسهال چه باشد، مصرف پروبیوتیک‌ها ضروری است. همچنین منابع پری‌بیوتیک‌ها مانند میوه‌ها، سبزیجات وغلات کامل که سرشار از فیبر هستند نیز غذای پروبیوتیک‌ها را تشکیل می‌دهند و به بهبود گوارش کمک می‌کنند.

یبوست

افرادی که دچار عدم‌تعادل فلور روده‌ای می‌شوند، معمولا از عملکرد گوارشی بسیار نامنظم رنج می‌برند. در صورت ابتلا به یبوست مزمن حتما باید به مراقبت از فلور روده‌ای نیز توجه داشت. از این رو، مصرف دوره‌ای مخمرهای لاکتیکی مانند ماست و شیر تخمیری مفید خواهد بود.

ابتلا مکرر به عفونت‌های گوش، حلق و بینی

اگر به‌طور مکرر دچار عفونت‌های گوش، حلق و بینی می‌شوید باید بدانید که علت می‌تواند ناشی از ضعف ایمنی بدن باشد. عملکرد فلور روده‌ای تاثیر جدی در تقویت ایمنی بدن دارد به‌‌طوری‌که عدم‌تعادل این باکتری‌ها احتمال ضعیف‌شدن سیستم ایمنی را دو برابر افزایش می‌دهد. مصرف خوراکی‌ها و مکمل‌های حاوی پروبیوتیک‌ها در این زمینه نیز توصیه می‌شود.

خستگی مفرط

عدم‌تعادل فلور روده‌ای با افزایش زمینه رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا همراه است که می‌تواند به‌شکل خستگی مزمن، تحریک‌پذیری و اضطراب بروز پیدا کند.

جوش‌های پوستی

جالب است بدانید که بین عدم‌تعادل فلور روده‌ای با بسیاری از مشکلات پوستی مانند درماتیت آتوپیک، اگزما و حتی آکنه ارتباط وجود دارد.

بوی بدن دهان

یکی از مهم‌ترین پیامدهای اختلال عملکرد فلور روده‌ای، بوی نامطبوع دهان است. اگر بوی نامطبوع دهان همراه با سفیدی سطح زبان همراه باشد، مصرف پروبیوتیک‌ها می تواند موثر باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.