هشدار ایلان ماسک به مردم دنیا: تمدن انسانی به سمت فروپاشی می‌رود

او را بیشتر به خاطر توییترهای جنجالی و خاص و گاه غیرواقعی اش می شناسند اما هشدار آخرالزمانی اخیر ایلان ماسک در مورد کاهش شدید جمعیت ریشه در علم دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، در حالی که اکثر دانشمندان نسبت به افزایش جمعیت جهان نگرانند، میلیاردر متفاوت و مدیرعامل تسلا به سناریویی کاملاً متفاوت باور داشته و می گوید که کاهش جمعیت بزرگ ترین تهدید علیه بشریت است و نه افزایش آن. به همین دلیل است که ظاهراً او و پدرش یک تنه می خواهند مشکل کاهش جمعیت جهان را حل نمایند! پدر او، ارول ماسک ۷۶ ساله نیز که به تازگی خبر تولد دومین فرزندش از دخترخوانده اش جنجالی شده، گفته است که تنها هدف از زندگی انسان روی کره زمین زاد و ولد و فرزندآوری است.

ایلان ماسک

ماسک که با افتخار می گوید «همیشه به طبل بچه دار شدن می کوبم» سال هاست که از کاهش زاد و ولد گفته و نسبت به این موضوع هشدار می دهد اما نگرانی های اخیر او بار دیگر خبرساز شده پس از آنکه اسناد دادگاه نشان داد این مرد ۵۱ ساله به صورت مخفیانه از یکی از مدیران اجرایی ارشد کمپانی Neuralink صاحب دوقلو شده است، کمپانی که در زمینه نوروتکنولوژی فعالیت کرده و از شرکت های متعلق به ایلان ماسک است. ایلان ماسک با شوخی در مورد این واقعیت که بر اساس گزارش ها او اکنون از سه زن دارای ۹ فرزند شده است، در توییتی نوشت که «دارم نهایت تلاشم را می کنم که به بحران کمبود جمعیت کمک کنم».

رشد جمعیت جهان از سال ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ میلادی
رشد جمعیت جهان از سال ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ میلادی

 

اوایل هفته گذشته بود که گزارش سازمان ملل نشان داد جمعیت جهان تا نوامبر جاری از مرز هشت میلیارد نفر خواهد گذشت و دلیل این امر رشد سریع زاد و ولد در آفریقای زیر صحرا و بخش هایی از آسیا عنوان شده بود. اما نرخ زاد و ولد در کشورهای در حال توسعه سال هاست که رو به کاهش بوده که باعث شده نرخ زاد و ولد در کل جهان تحت تاثیر قرار گیرد. در سال ۲۰۲۰ در سطح بین المللی نرخ فرزندآوری هر زن دو فرزند و نیم بوده است در حالی که این عدد در سال ۱۹۷۰ عدد ۵ فرزند بوده و بدین ترتیب در عرض ۵۰ سال نصف شده است. این نرخ زاد و ولد در برخی کشورهای پیشرفته کمتر نیز بوده و برای مثال در بریتانیا ۱.۷۴ و در ایالات متحده ۱.۷۷ به ازای هر زن است. سطح آموزشی بالا، سهولت دسترسی به داروهای ضدبارداری و ورود بیشتر زنان به حوزه کار مهم ترین ترندهایی هستند که کاهش نرخ باروری در زنان در سراسر جهان را در پی داشته است.

جمعیت جهان در دو قرن اخیر بر اساس قاره ها
جمعیت جهان در دو قرن اخیر بر اساس قاره ها

ایلان ماسک و دیگر کارشناسان نگران نسبت به کاهش رشد جمعیت، بیم دارند که جوامع انسانی در آینده ای نزدیک بیشتر از پدربزرگ و مادربزرگ تشکیل شوند تا نوه، که چالش های متعددی را در پی دارد، از جمله کاهش تعداد افراد جوان شاغل، افزایش مالیات و مشکلات بیشتر برای نگهداری از افراد سالمند. اما دیگر نمودارها که وظیفه آن ها تحلیل ساختار جمعیت است هشدار می دهند که ماسک مشکل کاهش رشد جمعیت را بزرگنمایی می کند. در حالی که در قرن بیست و دوم در برخی از کشورها جمعیت نصف خواهد شد برخی دیگر با رشد هشت برابری جمعیت روبرو خواهند شد. اما ثروتمندترین مرد جهان و یکی از بنیانگذاران PayPal می گوید که سالهاست نگران کاهش جمعیت جهان است. تعداد انسان هایی که روی کره زمین زندگی می کنند به سرعت به سمت سقوط پیش می رود اما ظاهراً تعداد اندکی متوجه شده یا با این موضوع اهمیت می دهند.

سال گذشته نیز ماسک هشدار داد که تمدن «به سمت فروپاشی» می رود اگر فرزندان بیشتری نداشته باشیم. ماه گذشته بود که ایلان ماسک خود را کسی توصیف کرد که «همیشه بر طبل فرزندآوری» می کوبد و هشدار داد وقتی که نرخ زاد و ولد شروع به کاهش کند، این سرعت دائماً رو به افزایش خواهد رفت. او برای اثبات ادعای خود به سرعت کاهش جمعیت در ژاپن اشاره کرده است و مدعی شده که این کشور «به طور کامل محو خواهد شد» اگر این نرخ کاهش رشد به شکل کنونی ادامه داشته باشد. همچنین ماسک به کشور ایتالیا هشدار داده که در صورت تداوم نرخ پایین رشد جمعیت در این کشور ادامه داشته باشد، این کشور بزودی جمعیتی نخواهد داشت. بر اساس تحقیقی در مجله لنست که بارها به آن استناد شده است، تعدادی از کشورها از جمله ژاپن، اسپانیا و پرتغال، تا سال ۲۱۰۰ با نصف شدن جمعیت خود روبرو خواهند شد.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.