چرخه حیات و مراحل مختلف جوش‌ها چگونه است؟

طول عمر همه جوش‌ها با همدیگر برابر نیست، زیرا همه پاپول‌ها به پسچول، ندول یا کیست تبدیل نمی‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، داشتن پوست شفاف هرگز کار آسانی نیست، حتی اگر روتین مراقبت از پوست خودتان را با دقت بسیار بالا پیگیری کنید. همیشه ممکن است که چند روز را با پوستی شفاف و صاف سپری کنید و چند روز بعد ناگهان با یک جوش قرمز روشن در وسط پیشانی خودتان مواجه شوید! درحالی که دلایل زیادی برای شکل‌گیری جوش‌ها وجود دارند، اما ناامیدکننده‌ترین بخش ماجرا به انتظار برای بهبودی جوش‌ها برمی‌گردد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که از دکتر داوال بانوسالی (متخصص پوست‌ومو) درباره چرخه حیات جوش‌ها و مراحل مختلف آنها سوال کنیم.

مراحل اولیه یک جوش

طول عمر همه جوش‌ها با همدیگر برابر نیست، زیرا همه پاپول‌ها (سفت‌دانه‌ها) به پسچول (چرک‌دانه)، ندول یا کیست تبدیل نمی‌شوند. به‌علاوه، هر نوعی از جوش‌ها درنهایت به نوع خاصی از رسیدگی و درمان نیاز دارد. بنابراین درک این نکته بسیار مهم است که ابتدا باید نوع جوش و نوع پوست را مشخص کنیم و بعد برای درمان آن تصمیم بگیریم.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، ‌جوش‌ها به شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند و بسته به محل شکل‌گیری خاص‌شان، شدت‌‌های متفاوتی هم دارند. بعضی از قسمت‌های بدن معمولا بیشتر مستعد شکل‌گیری جوش‌ها هستند زیرا بیشترین غدد چربی در همین قسمت‌ها قرار گرفته‌اند، مانند صورت، گردن، قفسه سینه، پشت، شانه‌ها و بازوها.

اولین مراحل یک جوش می‌تواند شبیه به یک زخم قرمز به نظر برسد که برجسته شده و کمی هم با خارش همراه است. بهترین کاری که می‌توانید در این موقعیت زمانی انجام بدهید، استفاده از محصولات موضعی برای کمک به کاهش تورم و قرمزی پوست است.لوسیون‌های برپایه بنزوئیل پراکسید و بدون چربی که برای درمان آکنه طراحی شده‌اند، معمولا گزینه خوبی برای این دوره زمانی هستند زیرا چربی مازاد را جذب می‌کنند و به متوقف‌سازی چرخه جوش کمک می‌رسانند.

 

مراحل میانی یک جوش

حالا که جوش شروع به شکل‌گیری کرده است، ‌بیایید در مورد این صحبت کنیم که در فاصله مسدود شدن روزنه‌های پوستی و نمایان شدن جوش چه اتفاقی می‌افتد. به‌گفته بانوسالی، به‌‌مرور زمان ممکن است که با رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها مواجه شوید و بعد یک واکنش التهابی به‌دنبالش شکل بگیرد که درنهایت باعث می‌شود جوش را روی پوست خودتان ببینید.

حتی اگر این‌طور به نظر برسد که جوش یک‌شبه بزرگ شده یا دوبرابر شده، اما واقعیت این است که تجمع آلودگی‌ها، ذرات زائد، چربی و هر چیز اضافی دیگری به گذر زمان نیاز دارد و بنابراین هیچ جوشی نمی‌تواند یک‌شبه شکل بگیرد. به همین دلیل هم جدی گرفتن روتین روزانه مراقبت از پوست بسیار مهم است. اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، حتما روزانه ۲ بار پوست صورت را با استفاده از محصوات حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید بشویید. این محصول به لایه‌برداری شیمیایی از سطح پوست صورت کمک می‌کند و همچنین ذرات چربی اضافی و دیگر آلودگی‌ها را از روزنه‌های پوستی بیرون می‌آورد.

 

مراحل پایانی یک جوش

اگر از هر متخصص پوست‌ومویی درباره دستکاری کردن جوش سوال کنید، قطعا به شما خواهد گفت که مطلقا باید از چنین کاری خودداری کنید. دلیلش هم این است که دستکاری کردن جوش‌ها می‌تواند مشکل را بدتر کند و به آسیب‌های پوستی دائمی در قالب اسکارها یا زخم‌جای‌‌های پوستی منتهی شود. در این مرحله احتمالا می‌توانید مقداری از یک محصول ضدآکنه حاوی بنزوئیل پراکسید را روی چسب زخم بریزید و آن را روی جوش بزنید، اما بهتر است که درباره همین کار هم با یک متخصص پوست‌ومو مشورت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.