آیا زینک پلاس واقعا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؟

روی (زینک) ماده‌ای ضروری برای حیات همه‌ی موجودات است. رشد و نمو بدن تا حد زیادی به وجود زینک بستگی دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، عملکرد سیستم عصبی، تولید مثل و سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی تحت تاثیر کمبود یا افزایش سطح روی در بدن است. در این بین زینک تاثیر بیشتری بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. رابطه‌ای دو بسیار پیچیده است.
تاثیر زینک بر سیستم ایمنی از چهار جهت قابل بررسی است که عبارتند از:
میزان تاثیر روی بر روی سیستم ایمنی بدن به رژیم غذایی، سن و وضعیت بیماری بستگی دارد.

به نقل از بهداشت‌نیوز، زینک با بیش از ۳۰۰ آنزیم بر عملکردهای مختلف ارگان‌ها تاثیر می‌گذارد. تاثیر ثانویه‌ی این ماده در سیستم ایمنی بدن بر روی کوفاکتور است. زینک بر روی تولید مثل، بلوغ و عملکرد لکوسیت‌ها تاثیر مستقیم دارد.
زینک عملکرد سیستم ایمنی در سیستم‌های آزمایشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زینک تا چه حد شما را در برابر عوامل بیما‌ری‌زا محافظت می‌کند؟
بدن انسان به ۲ تا ۳ گرم زینک نیاز دارد که بیشتر آن به پروتئین متصل است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن به روی نیاز دارند. این آنزیم‌های به طور مستقیم در کاتالیز برای تثبت ساختاری سیستم ایمنی بدن نقش دارند. گروه بزگ‌تری از پروتئین در بدن وجود دارد که حاوی روی هستند. وجود این پروتئین‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد. حدود ۱۰ درصد از پروتئین‌های بدن با روی نیاز دارند.
کمبود شدید این ماده باعث بروز مشکلات جدی مثل تأخیر در رشد، ضایعات پوستی، اختلال در بهبود زخم، هیپوگنادیسم، کم خونی، بی‌اشتهایی و اسهال می‌شود. کمبود زینک در بانوان باردار باعث عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در عملکرد بینایی جنین می‌شود. اگر زینک بدن کاهش یابد، سیستم ایمنی بدن هم تا زیادی ضعیف می‌شود.

آیا زینک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟
این سوالی است که برای بسیاری از افراد وجود دارد. سیستم ایمنی بدن با تکثیر سلول‌ها تقویت می‌شود. این در حالیست که وجود روی برای تکثیر و تمیز سلولی ضرورت دارد. هموستاز روی باعث انتقال سیگنال به سمت مغز می‌شود. بنابراین زمانی که بدن احساس خطر کند، هموستازها به مغز پیام خطر را ارسال می‌کنند. پس بدن برای مقابله با عوامل‌ بیماری‌زا خود را آماده می‌کند.

سلول‌های بدن تا حد زیادی به زینک وابسته هستند. پلاسمای خون روی را در بدن توزیع می‌کند. زمانی که مقدار این ماده به زیر ۱ درصد برسد، قادر به تأمین آن در مدت زمان طولانی نیست. زمانی که بدن به عفونت و یا بیماری‌های مسری مبتلا می شود، در هموستاز روی تغییراتی ایجاد می‌شود. در نتیجه این ماده ترشحاتی را ایجاد می‌کند تا بدن را در مقابل بیماری محافظت کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.