عذرخواهی تاریخی آمریکا از ایران/ ارتباط سیاسی و اقتصادی با واشنگتن؟

یک فعال سیاسی گفت: اگر آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و یک عذرخواهی تاریخی به دلیل تمام دخالت‌هایشان از جنگ جهانی دوم تا امروز از ما انجام دهند، می‌شود با این کشور هم ارتباط سیاسی و اقتصادی داشت.

به گزارش تازه‌نیوز، توافق ایران و عربستان به ویژه پس از دیدار حسین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان دارای اهمیت بسیاری می‌نماید زیرا توافق این دو کشور مهم منطقه می‌تواند باعث شکل‌گیری مناسباتی تازه در منطقه شود.

به نقل از نامه‌نیوز، منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «آمریکایی‌ها خاصیت خود را در منطقه از دست داده‌اند و دیگر نه می‌توانند تولید دوستی و نه حتی دشمن‌تراشی. در واقع جایگاه آمریکا در منطقه بیش از هر زمانی تضعیف شده است و می‌توان گفت زمان خروج کامل این کشور از منطقه فرارسیده است. امروز ساکنان منطقه باید به فکر اداره منطقه خودشان باشند البته با کمک دوستی به نام چین».

او ادامه داد: «متأسفانه به دلیل رفتار به شدت اشتباه عده‌ای تندروی داخلی هفت سال روابطمان با عربستان قطع شد اما امروز ایران و عربستان با توافقی که با یکدیگر داشته‌اند می‌توانند از ظرفیت‌های هم برای بهبود روابط خود و نیز هم‌افزایی کشورهای مسلمان بهره ببرند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در موضوع برجام هم باید گفت که ایران می‌تواند با کشورهای غربی منهی آمریکا به توافق برسد و حتی اگر آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و یک عذرخواهی تاریخی به دلیل تمام دخالت‌هایشان از جنگ جهانی دوم تا امروز از ما انجام دهند، می‌شود با این کشور هم ارتباط سیاسی و اقتصادی داشت؛ البته ارتباطی از موضوع برابر».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «اگر قرار بود فشارهای غربی‌ها با محوریت آمریکا بر ایران اثر بگذارد، در این چهاردهه باید اثر می‌گذاشت. غربی‌ها باید متوجه شوند منطقی‌ترین راه این است که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک قدرت سیاسی بزرگ منطقه به رسمیت بشناسند و سعی کنند برخورد معقولی داشته باشند و بدانند تصویب هر قطعنامه‌ای یا هر نوع فشاری ما را از اصول خود عقب نمی‌راند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.