۸ دلیل برای گنجاندن ادویه‌‌ها در تغذیه روزانه

ادویه‌ها عطر و طعم دلچسبی به غذاها می‌دهند و تصور لذت از غذای خوشمزه بدون افزودن ادویه، محال به‌نظر می‌رسد. این افزودنی‌ها علاوه بر بهبود طعم و مزه، فواید بسیاری برای سلامت بدن دارند و از هزاران سال پیش به‌عنوان راهکار درمانی موثر برای بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه این مطلب به ۸ فایده عادت به مصرف غذاهای پرادویه اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

 

۱. بهبود هضم غذا
ادویه‌ها خواص متعددی دارند که از جمله می‌توان به بهبود هضم غذا اشاره کرد. زردچوبه و رزماری عملکرد کبد را تحریک می‌کنند، زیره بر کیسه صفرا و پانکراس تاثیر دارد و رازیانه، هل، گشنیز، زنجبیل و نعناع تند در بهبود نفخ و گازهای گوارشی موثر هستند. فلفل به هضم غذاهای چرب کمک می‌کند و مصرف کمی فلفل پیش از غذاهای سرخ‌شده توصیه می‌شود.

 

۲. تقویت سیستم ایمنی
ادویه‌‌هایی مانند زردچوبه و گشنیز خواص ضدالتهابی دارند و عملکرد گلبول‌های سفید را تحریک می‌کنند که موجب تقویت ایمنی بدن خواهد بود. دارچین و زیره نیز با تاثیر بر باکتری‌های مفید روده در این زمینه موثر هستند.

 

۳. تسکین دردهای قاعدگی
برای تسکین دردهای قاعدگی می‌توان از ادویه‌های با تاثیر ضداسپاسم استفاده کرد. موثرترین آنها زنجبیل است اما دارچین، زیره، زیره سیاه و زعفران نیز مفید هستند. برای این منظور می‌توان یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریخت، با کمی عسل شیرین کرد و چند نوبت در روز به مصرف رساند.

 

۴. تنظیم قند خون
هیچ چیز مانند دارچین به تنظیم قند خون کمک نمی‌کند. این ادویه عملکردی شبیه انسولین دارد، حساسیت سلول‌ها به شکر را تحریک می‌کند و بدون اینکه قند خون پایین بیاید، سطح قند را تنظیم می‌کند. از همین‌رو، توصیه می‌شود در دسرهای شیرین و انواع دمنوش کمی پودر دارچین افزوده‌ شود.

 

۵. بهبود درد گلو
برای بهبود تورم لوزه‌ها، تسکین مخاط متورم گلو و سرفه توصیه می‌شود یک قاشق چایخوری زردچوبه در آب ولرم حل و غرغره شود. زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و به‌عنوان آنتی‌بیوتیک در طب سنتی هند شناخته می‌شود.

 

۶. درمان سوزش معده
در صورت ابتلا به سوزش معده بهتر است از ادویه‌های با خاصیت ضدالتهابی مانند گشنیز، دارچین و زیره استفاده شود. علاوه بر اضافه کردن به انواع مواد غذایی می‌توان یک قاشق چایخوری از این ادویه‌ها را در یک فنجان آب ولرم دم کرد و پس از ۱۰ دقیقه نوشید. دارچین به‌دلیل خواص ضداسپاسم و آنتی‌باکتری برای مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز توصیه می‌شود.

 

۷. بهبود حالت تهوع
دمنوش زنجبیل یکی از بهترین راهکارها برای بهبود حالت تهوع ناشی از بارداری، ماشین‌گرفتگی و عوارض شیمی‌درمانی است. در این مورد می‌توان از زنجبیل تازه استفاده کرد زیرا تاثیر ۵ برابر قوی‌تری در مقایسه با پودر زنجبیل دارد.

 

۸. مقابله با عوارض یائسگی
شنبلیه و بادیان ستاره‌ای عوارض مرتبط با یائسگی مانند گرگرفتگی را بهبود می‌دهند زیرا این ادویه‌ها تاثیر خوبی در تنظیم هورمون‌‌های بدن دارند. دانه‌های شنبلیله را می‌‌توان به‌شکل دمنوش یا پودر شده در انواع غذاها استفاده کرد. بادیان نیز برای تهیه دمنوش یا چاشنی سوپ کاربرد دارد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.