استرس چگونه در بدن ظاهر می‌شود؟

یک تجربه شدید استرس‌زا باعث واکنش محافظتی بدن توسط سیستم عصبی سمپاتیک یا پاسخ “جنگ یا گریز” می‌شود. وقتی مغز متوجه می‌شود که تحت نوعی حمله یا تهدید قرار دارید، سیستم جنگ یا گریز فعال می‌شود که باعث افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، تاثیرات فیزیکی استرس کاملاً فردی است و هر فردی استرس را به روش‌های مختلفی نشان می‌دهد. برخی از سیستم‌های بدن کمی حساس‌تر یا آسیب‌پذیرتر از سیستم‌های دیگر هستند، اما زمانی که متوجه شدیم استرس چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد، می‌توانیم به این فکر کنیم که برای مراقبت از خود چه کاری انجام دهیم.

قلب

کورتیزول و آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. علاوه بر این، در لحظات استرس حاد، این هورمون‌ها باعث می‌شوند رگ‌های خونی سفت شوند و اکسیژن بیشتری را به مناطقی که ممکن است بیشتر به آن نیاز دارند، مانند عضلات بزرگ‌تر هدایت کنندگر استرس اپیزودیک یا مداوم را در مدت طولانی‌تری تجربه کنید، افزایش مداوم ضربان قلب و فشار خون می‌تواند باعث درد قفسه سینه، بیماری قلبی و خطر بالاتر سکته مغزی، حمله قلبی یا فشار خون شود.

ریه‌ها

استرس ممکن است باعث علائم تنفسی مانند تنگی نفس، تنفس سریع و کنترل نشده یا حتی حملات آسم شود. به این دلیل اتفاق می‌افتد که در طول یک تجربه شدید استرس‌زا، راه‌های هوایی می‌توانند باریک شوند.

 برای افراد سالم و کسانی که بیماری تنفسی ندارند، این حالت معمولا جدی نیست. اما برای افراد مبتلا به آسم، کووید یا سایر مشکلات تنفسی، تنفس سریع می‌تواند علائم را بدتر کند یا حتی مشکلات تنفسی را برای افرادی که شرایط موجود دارند، مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه را تشدید کند.

معده و روده

استرس، چه حاد و چه مزمن می‌تواند بر سیستم گوارش به روش‌های مختلف تاثیر بگذارد و منجر به طیف وسیعی از علائم بالقوه شود:

• دل درد

• سوء‌هاضمه

• حالت تهوع

• اسهال

• یبوست

• نفخ

• استفراغ

• گرفتگی

در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر علائم می‌تواند بدتر شود. وقتی سیستم عصبی سمپاتیک فعال می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش اسید معده، زخم معده و رفلاکس شود.

سر، گردن، شانه‌ها و پشت

استرس مزمن اغلب منجر به تنش عضلانی، به ویژه در نواحی گردن، پشت یا شانه‌ها می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که ماهیچه‌های بلند پشت برای مدت طولانی منقبض می‌شوند، کوتاه می‌شوند، که می‌تواند منجر به وضعیت نامناسب و کمردرد شود. همچنین می‌تواند باعث فتق، برآمدگی و پارگی دیسک‌ها و همچنین درد عصب سیاتیک شود.

وقتی یکی از اعصاب سیاتیک فشرده می‌شود، با درد در پا ملتهب و دردناک می‌شود. استرس می‌تواند باعث تنش در سایر ماهیچه‌ها مانند فک شود که منجر به درد مفصل گیجگاهی،فک پایین یا TMJ شود.در برخی موارد، سفتی عضلات ناشی از استرس می‌تواند روی سر تاثیر بگذارد و منجر به سردرد و میگرن شود. و در نتیجه باعث بی‌خوابی، افسردگی، بی‌انگیزگی و اضطراب شود.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.