۶ عامل صمیمیت بین پدربزرگ، مادربزرگ‌ و نوه‌ها را بدانید

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اغلب به این موضوع فکر می‌کنند که در چه سنی ممکن است که علاقه‌مندی نوه‌ها نسبت به آنها از بین برود.

به گزارش تازه‌نیوز، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اغلب به این موضوع فکر می‌کنند که در چه سنی ممکن است که علاقه‌مندی نوه‌ها نسبت به آنها از بین برود. این اتفاق در میان همه نوه‌ها یکسان نیست، اما بچه‌ها معمولا در فاصله بین ۱۰ سالگی تا نوجوانی، فاصله گرفتن از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را شروع می‌کنند. با این‌حال، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند کارهای مختلفی برای حفظ این رابطه انجام دهند. بعضی از عوامل دخیل در این رابطه دوطرفه از کنترل این سالمندان خارج هستند، اما آشنایی داشتن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از مهم‌ترین عوامل صمیمیت بین آنها و نوه‌ها می‌تواند دوام و موفقیت رابطه آنها را بیشتر کند.

 

۱. نزدیکی فیزیکی به نوه‌ها

جای تعجب نیست که نزدیکی جغرافیایی یا اساسا محل زندگی، یکی از مهم‌ترین عوامل صمیمیت بین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و نوه‌ها است. این نزدیکی برای بعضی از این سالمندان واقعا ممکن نیست، اما کسانی که بتوانند محل زندگی خودشان را به محل زندگی نوه‌ها نزدیک کنند، اولین گام را در برقراری صمیمیت برداشته‌اند. دیدار با نوه‌ها در فواصل زمانی نزدیک هم به افزایش این صمیمیت کمک می‌رساند.

اگرچه هیچ جایگزینی برای دیدار واقعی و رو در رو وجود ندارد، اما تکنولوژی می‌تواند برقراری ارتباط با نوه‌ها را در فواصل جغرافیایی اساسی راحت‌تر کند.

 

۲. افزایش برقراری تماس با نوه‌ها

سالمندانی که تماس با نوه‌ها را به‌طور منظم حفظ می‌کنند، رابطه صمیمی‌تری با آنها دارند، اما فاصله فیزیکی تنها مانع بر سر راه برقراری این تماس نیست. طلاق والدین معمولا رابطه بچه‌ها با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را هم تخریب می‌کند.

محققان می‌گویند که وقتی رابطه والدین با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیشتر باشد، نوه‌ها هم تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با آنها پیدا می‌کنند. شاید حل مسائل مرتبط با طلاق در زندگی بچه‌ها، رابطه آنها با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را هم بهتر کند.

 

۳. نقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده

وقتی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از نوه‌ها مراقبت می‌کنند یا اساسا به والدین واقعی و جانشین تبدیل می‌شوند، فرصت بسیار بیشتری برای برقراری ارتباط و پیوند با نوه‌ها به‌دست می‌آورند. بعضی از سالمندان به همین دلیل، بیشتر در نقش والدین قرار می‌گیرند تا اینکه فقط پدربزرگ‌ یا مادربزرگ‌ باشند.

مطالعات علمی نشان می‌دهند که حضور منظم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در زندگی بچه‌ها است که باعث ایجاد صمیمیت می‌شود، نه عملکردهای جایگزین آنها.

 

۴. انتظارات خانواده

مطالعات نشان می‌دهند خانواده‌هایی که معمولا به‌طور سنتی انتظار دارند پیوند محکمی بین نسل‌های مختلف خانواده وجود داشته باشد، بیشتر می‌توانند صمیمیت بین نوه‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را ببینند. یک دلیلش هم این است که در این خانواده‌ها از همان سنین پایین به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که اعضای خانواده دارای تعهدات مشترک نسبت به یکدیگر هستند.

این تعهدات می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: مراقبت از کودکان و افراد سالمند، کمک مالی و انجام دادن وظایف مختلف به‌طور اشتراکی. البته این خانواده‌ها زمانی به سطح موفقیت می‌رسند که کمک‌رسانی به همدیگر در خانواده آنها دوطرفه باشد: از جوان به بزرگ‌تر و سالمند، و از سالمند به جوان‌تر و کوچک‌تر.

 

۵. برقراری پیوند عاطفی با نوه‌ها

محققان می‌گویند نوه‌هایی که پیوند عاطفی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را از سنین پایین شروع کرده‌اند، این پیوند را در دوره‌های سنی بعدی هم حفظ خواهند کرد. چنین پیوندهایی معمولا پس از گذشت سال‌ها باقی می‌مانند و حتی پس از تغییرات گوناگون میان افراد هم دوام می‌آورند. البته نزدیک بودن سن والدین به سن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یکی از عواملی است که باعث می‌شود برقراری صمیمیت بین نوه‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها راحت‌تر شکل بگیرد.

 

۶. کنار آمدن با هم در مورد ارزش‌ها

نوه‌ها معمولا ارزش‌های اولیه زندگی‌شان را از والدین خود می‌گیرند و به‌مرور زمان ارزش‌های خاص خودشان را به‌دست می‌آورند. وجود ارزش‌های مشترک در میان خانواده‌ها، صمیمیت را میان آنها افزایش می‌دهد تعداد کمی از خانواده‌ها به این سطح از صمیمیت و توافق در مورد ارزش‌ها می‌رسند. بنابراین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نباید اجازه دهند که شکاف فکری در مورد ارزش‌ها، مانع از برقراری صمیمیت بین آنان و نوه‌ها شود. ضرورتی ندارد که سالمندان همه ارزش‌ها و معیارهای خودشان را در مواجهه با نوه‌ها کنار بگذارند، اما باید به نظرات و ایده‌های نسل جدید هم گوش کنند.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.