۴ اصل مهم برای برقراری ارتباط بهتر با نوجوانان

برقراری ارتباط با بچه‌هایی که نزدیک به سن نوجوانی هستند و قرار است به‌مرور مستقل شوند، می‌تواند یکی از چالش‌های مهم در زندگی والدین باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، بچه‌ها با ورود به مرحله نوجوانی، علاقه‌مندی‌های جدیدی پیدا می‌کنند و باید فعالیت‌های بیشتری در مدرسه داشته باشند، درحالی که زندگی اجتماعی روبه‌رشد آنها به توجه بیشتری از سوی والدین نیاز دارد. اما والدین با چه ترفندها و راهکارهایی می‌توانند ارتباط یا پیوند بهتری با فرزند نوجوان خودشان بسازند؟

برقراری ارتباط یا پیوند صحیح والدین با بچه‌های نوجوان به آنها احساس امنیت می‌دهد و به نوجوانان کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری لازم برای مواجهه با فراز و نشیب‌های زندگی را به‌دست بیاورند.

 

۱. اعضای خانواده باید با همدیگر شام بخورند

آماده‌سازی یک وعده غذایی برای شام، آن هم بعد از پایان یک روز طولانی، در برخورد اول شاید سخت به نظر برسد. اما چنین کاری واقعا می‌تواند زمان ارزشمند و باکیفیتی را در اختیار اعضای خانواده بگذارد.

بنابراین طوری برنامه‌ریزی کنید که حتما برای شام خوردن در کنار فرزند نوجوانتان وقت داشته باشید. همکاری کردن اعضای خانواده در مراحل آماده‌سازی شام، جمع کردن ظرف‌ها و شستن آنها هم تصمیم خوبی است.

به‌طور کلی، فعالیت‌های اشتراکی والدین و فرزندان به شکل‌گیری صمیمیت و پیوند مناسب میان آنها کمک می‌کند و احساس مسئولیت‌پذیری و کار گروهی را در میان نوجوانان تقویت می‌کند.

 

۲. قبل از خواب شبانه در کنار فرزند نوجوانتان باشید

داشتن یک برنامه منظم و مشخص برای خواب شبانه به نوجوانان کمک می‌کند که خواب کافی و باکیفیتی برای رشد سالم‌تر و بهتر داشته باشند. البته والدین باید در ساعت منتهی به خواب شبانه حتما برای فرزندشان وقت بگذارند و مثلا این کارها را انجام دهند: کتاب خواندن همراه یکدیگر، مرور مهم‌ترین اتفاقات روزی که تمام شده و همچنین صحبت کردن درباره فردا.

 

۳. سبک برقراری ارتباط با فرزندتان را تغییر دهید

بچه‌ها با ورود به دوران نوجوانی با تغییرات مهمی در زمینه برقراری ارتباط مواجه می‌شوند و درنتیجه والدین هم باید سبک برقراری ارتباط با آنها را تغییر بدهند.

بچه‌هایی که هنوز به دوران نوجوانی نزدیک نشده‌اند، درباره حل مشکلات احتمالی با دوستانشان از والدین کمک می‌خواهند، اما با نزدیک شدن دوران نوجوانی دیگر چنین کاری را انجام نمی‌دهند. درواقع نوجوانان دیگر از والدین راه‌حل نمی‌خواهند، بلکه خواستار گوش سپردن و پشتیبانی از سوی آنها هستند.

 

بنابراین وقتی که به صحبت‌های فرزند نوجوانتان درباره یک مشکل کوچک گوش می‌کنید نیازی نیست سریعا یک راه‌حل از منظر بزرگسالی پیش پای او بگذارید، بلکه باید با او همدلی کنید، نشان بدهید که او را درک می‌کنید و به او اطمینان بدهید که برای هرگونه پشتیبانی در کنار او خواهید بود.

حمایت، گوش سپردن و همدلی والدین به نوجوانان کمک می‌کند تا قدرت لازم برای تصمیم‌گیری و حل مشکلات را به‌دست بیاورند.

 

۴. علاقه‌مندی خودتان نسبت به زندگی فرزند نوجوانتان را نشان بدهید

والدین باید علاقه‌مندی و کنجکاوی خودشان را نسبت به ایده‌ها، احساسات و تجربه‌های فرزند نوجوانشان نشان بدهند و همچنین این مساله را درک کنند که فرزندشان می‌تواند باورها و ایده‌های بسیار متفاوتی نسبت به آنها داشته باشد.

اگر والدین به‌درستی به صحبت‌های فرزندشان گوش کنند و با جهان او آشنا باشند، بهتر می‌توانند او را درک، پشتیبانی و در صورت لزوم او را راهنمایی کنند. واکنش والدین در برابر تجربه‌ها و ایده‌های نوجوانان باید بدون قضاوت اولیه باشد تا نوجوانان در صورت مواجهه با مشکلات سخت‌تر و حساس‌تر بتوانند همچنان به والدین رجوع کنند.

منبع: سلامت

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.