چگونه رفتارهای منفی فرزندان ناتنی را کاهش دهیم؟

خانواده‌های ترکیبی معمولا با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند، مخصوصا زمانی که فرزندان ناتنی از رابطه جدید با والدین ناتنی راضی نباشند و او را طرد کنند. در این شرایط والدین ناتنی باید با این طرد شدن و ابراز بی‌علاقگی کنار بیایند، درحالی که چنین کاری خوشایند و ساده نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، فرزندان ناتنی و والدین ناتنی همیشه با هم کنار نمی‌آیند. زوج‌های جدید شاید نسبت به این رابطه هیجان‌زده باشند و از آن استقبال کنند اما معمولا بچه‌های ناتنی از این اتفاق راضی نیستند. بعضی اوقات حتی والدین ناتنی کاملا احساس می‌کنند که فرزند ناتنی آنها را دوست ندارد. اگر این اتفاق برای شما هم افتاده است، در درجه اول باید بدانید که حدود 70 درصد از پیوندهای بین والدین و فرزندان ناتنی دوام نمی‌آورد و ناسازگاری بین آنها می‌تواند به یکی از عوامل بزرگ برای ازبین‌بردن ازدواج‌ها تبدیل شود. اما این مشکل واقعا چرا به‌وجود می‌آید و چه دلایلی دارد؟

 

دلایلی که می‌گویند چرا فرزند ناتنی شما را دوست ندارد

طرد شدن والدین ناتنی از سوی فرزندان ناتنی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تعداد کمی از آنها به شخصیت والدین در جایگاه یک انسان مستقل ربط دارند. رابطه هر کدام از والدین ناتنی و فرزندان ناتنی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است اما بعضی از دلایل نارضایتی میان آنها می‌تواند مشترک باشد: نپذیرفتن پایان ازدواج والدین، مشکل داشتن در کنار آمدن با تغییرات، احساس حسادت، طرد شدن یا جایگزین شدن، متمرکز کردن عصبانیت روی والدین ناتنی و… در ادامه بیشتر درباره این دلایل توضیح می‌دهیم.

 

۱. نپذیرفتن طلاق والدین

ممکن است احساسات متناقض زیادی هم در والدین ناتنی و هم در فرزندان ناتنی وجود داشته باشد که قطعا نیازمند رسیدگی هستند. بعضی از فرزندان ناتنی برای عادت کردن به وضعیت جدید خانوادگی و برای پذیرفتن یک شخص جدید به‌عنوان والدین ناتنی به زمان بیشتری نیاز دارند.

بعضی از بچه‌ها هم ممکن است امیدوار باشند که والدین اصلی‌شان بالاخره با همدیگر آشتی کنند یا حتی والدین ناتنی را عامل طلاق والدین اصلی خودشان بدانند.بنابراین بچه‌ها از این‌که ببینند یکی از والدینشان با یک انسان جدید زندگی می‌کند، به‌سادگی ناراحت می‌شوند. فرزندان ناتنی معمولا قبل از برقراری ارتباط مثبت با والدین ناتنی به پردازش احساسات نسبت به ماجرای طلاق والدین نیاز دارند.

 

۲. مشکل داشتن با والدین اصلی

درحالی که والدین ناتنی نمی‌توانند بی‌علاقگی فرزندان ناتنی را راحت بپذیرند، اما این مشکل اغلب به شخصیت والدین ناتنی ربطی ندارد. درواقع این مساله در بیشتر موارد به مشکلات شخصی بچه‌ها و رابطه خودشان با والدین اصلیشان برمی‌گردد.گاهی اوقات حتی بچه‌ها به والدین ناتنی علاقه دارند اما می‌ترسند که اگر این علاقه را ابراز کنند، وارد مرحله بی‌وفایی یا خیانت نسبت به والدین بیولوژیکی و اصلی خودشان شوند. بعضی اوقات هم بچه‌ها فکر می‌کنند که برای ابراز بی‌علاقگی نسبت به والدین ناتنی تحت فشار هستند.

 

۳. احساس تهدید

گاهی اوقات، به‌رغم خواست و قصد والدین ناتنی، بچه‌ها تصور می‌کنند که والدین ناتنی درحال کنترل کردن و تغییر دادن پدر یا مادرشان یا گرفتن جای آنها هستند. حتی بعضی از فرزندان ناتنی احساس می‌کنند که والدین ناتنی درحال تلاش برای تصاحب آنها هستند و همین ماجرا می‌تواند احساس امنیت و زندگی روزمره آنها را تهدید کند.

 

***راهکارهای زیر می‌توانند به پشتیبانی مثبت شما از فرزندان ناتنی و کاهش رفتارهای منفی یا چالش‌برانگیز این فرزندان کمک کنند:

 

۱. آرام‌آرام پیشروی کنید

والدین ناتنی نباید سرسختانه و با شدت زیاد برای اصلاح رابطه در یک بازه زمانی کوتاه تلاش کنند. اگر بیش‌ازحد سرسخت باشید، ممکن است بچه‌ها نسبت به جایگاه جدیدشان در خانواده سردرگم شوند یا اطمینان و اعتماد خودشان را به خانواده از دست بدهند.

با این‌حال، بچه‌ها را شکل‌گیری اصول، انتظارات و چارچوب‌های خانوادگی مشارکت دهید و جلسات خانوادگی مشخصی را برای طرح نارضایتی‌ها و ناراحتی‌ها در نظر بگیرید.

 

۲. رفتار نادرست را از ابراز احساسات جدا کنید

والدین ناتنی باید بچه‌های ناتنی فضای کافی بدهند و این مساله را بپذیرند، حتی اگر بچه‌ها اظهار کنند که والدین ناتنی را دوست ندارند و مستقیما این را به زبان بیاورند. شنیدن چنین حرف‌هایی سخت است، اما بسیار مهم است که بچه‌های ناتنی بتوانند احساسات خود را ابراز کنند.

البته ممکن است رفتارهای دیگری مانند پرخاشگری یا قانون‌شکنی هم مشاهده شود. در این شرایط باید اعلام کنید که ابراز احساسات هیچ مشکلی ندارد، اما از بچه‌ها انتظار می‌رود که همیشه رفتار مناسبی داشته باشند.بسیاری از بچه‌ها وقتی که از درون آسیب می‌بینند، رفتارهای منفی از خودشان نشان می‌دهند. بنابراین بروز این رفتارها مخصوصا در میان نوجوانان رایج است. پس ایجاد یک فضای مناسب برای صحبت کردن آنها و بیان کردن مشکلاتشان می‌تواند نقش مثبتی در کنترل این مشکل داشته باشد.

 

۳. کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی را نادیده نگیرید

طلاق و ازدواج مجدد والدین واقعا چالش‌های بزرگی برای بچه‌ها هستند. پس طبیعی است که آنها هم برای کنار آمدن با این چالش‌ها دچار مشکل شوند. والدین ناتنی در چنین شرایطی نباید تصور کنند که بچه‌های ناتنی سریعا سازگار خواهند شد و شرایط جدید را خواهند پذیرفت. حتی در مورد دلیل ناراحتی این بچه‌ها و بی‌علاقگی آنها نسبت به خودتان هم به‌سادگی قضاوت نکنید.

مراجعه به متخصصان و مشاوران حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند فضای ایمن و کنترل‌شده‌ای برای رسیدگی به مشکلات، رسیدگی به فرایند سوگواری بچه‌ها و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای اثرگذار به آنها کمک کند. برای ترمیم رابطه میان والدین ناتنی و فرزندان ناتنی و تقویت این رابطه، والدین ناتنی باید درک کنند که مقاومت بچه‌ها در برابر آنها واقعا از کجا ریشه می‌گیرد.

 

۴. رسیدگی اصلی به فرزندان ناتنی را به والدین اصلی آنها بسپارید

این‌که بچه‌های ناتنی ناگهان تحت نظارت و سرپرستی والدین ناتنی قرار بگیرند، واقعا می‌تواند برای این بچه‌ها آزاردهنده و گیج‌کننده باشد. شکل‌بخشی به یک ساختار خانوادگی که وضعیت طبیعی را برای بچه‌های ناتنی حفظ کند و رابطه بین بچه‌ها و والدین اصلیشان را در اولویت قرار دهد، این منبع تنش‌زایی را از بین می‌برد.

البته والدین اصلی باید در مورد نقش و مسئولیت والدین ناتنی در زندگی بچه‌ها کاملا شفاف و واضح عمل کنند. در حالت ایده‌آل، والدین اصلی باید قوانین خانوادگی را وضع کنند و بچه‌ها هم باید از این قوانین پیروی کنند. بنابراین والدین ناتنی باید نقش اصلی را (مخصوصا در مسائل حساس‌تر و بزرگ‌تر) به والدین اصلی بچه‌ها بسپارند. این رویکرد نوعی احساس امنیت به بچه‌ها می‌دهد و امکان تمرکز والدین بر تعامل مثبت با بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.