علائم و نشانه‌های کبودی غیر‌طبیعی در کودکان را بشناسید

کبودی معمولی معمولا در ساق پا کودک مشاهده می‌شود. به این دلیل که اغلب هنگام راه رفتن یا دویدن به وسایلی برخورد می‌کنند. این کبودی‌ها معمولا صاف و کوچکتر از یک چهارم هستند. کودکان معمولاً بر اثر افتادن و ضربه زدن به سر خود نیز روی پیشانی خود کبودی دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، به طور معمول اولین علامت کبودی یک نقطه قرمز است. ممکن است متوجه این تغییر رنگ اولیه شوید یا نشوید. سپس، یک روز بعد، رنگ بنفش یا آبی تیره که معمولاً با کبودی همراه است ظاهر می‌شود. با بهبودی کبودی، قبل از ناپدید شدن به رنگ سبز، زرد و احتمالاً قهوه‌ای مایل به زرد در می‌آید. 

این روند می‌تواند تا دو هفته طول بکشد. اگر متوجه کبودی‌هایی روی فرزندتان شدید که از این الگوی معمولی پیشرفت رنگ پیروی نمی‌کنند یا بهبود نمی‌یابند، آن را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید.
علائم خاصی می‌تواند نشان دهد که کبودی کودک غیر‌طبیعی است. اندازه و محل کبودی‌ها یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا خونریزی متوقف شود می‌تواند علامت قرمز باشد.

برخی از نشانه‌هایی که بیان می‌کند کبودی باید توسط پزشک ارزیابی شود عبارتند از:

• کبودی‌های بزرگ که برآمده هستند و به نظر می‌رسند که با آسیبی که باعث آن شده است، نامتناسب به نظر می‌رسند (به عنوان مثال، کبودی بزرگ برای یک ضربه کوچک به میز)

• کبودی‌های غیرقابل توضیح که بدون هیچ گونه سقوط یا جراحت شناخته شده‌ای رخ می‌دهد

• کبودی‌هایی که بیش از چند هفته طول می‌کشد

• سابقه خانوادگی خونریزی، کبودی آسان، یا اختلال خونریزی، مانند بیماری هموفیلی که ارثی است.

• خونریزی بینی که پس از درمان مناسب با فشار مستقیم بیش از 10 دقیقه طول می‌کشد.

• خونریزی بیش از حد پس از عمل‌های دندانپزشکی یا جراحی

• هر گونه کبودی در نوزادانی که هنوز شروع به خزیدن یا راه رفتن نکرده‌اند

• کبودی در مکان‌های غیرعادی مانند سینه، پشت، دست‌ها، گوش، صورت یا باسن کودک

موارد زیادی می‌تواند باعث کبودی در کودکان شود. برآمدگی و افتادن شایع‌ترین دلیل کبودی است. اما گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده موارد جدی‌تر باشد، مانند کودک‌آزاری، اختلالات خونریزی و برخی سرطان‌ها. اگر کودک شما کبودی بیش از حد، کبودی آسان یا سایر علائم اختلال خونریزی دارد، مهم است که با پزشک اطفال خود صحبت کنید. یک معاینه و آزمایش کامل می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد آیا کبودی موردی است که نیاز به درمان دارد یا خیر.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.