۷ نکته برای تهیه سیب‌زمینی سرخ‌شده

سیب‌زمینی سرخ‌شده یکی از خوراکی‌های خوشمزه ای است که در کنار انواع غذاها جایگاه خاصی دارد. حتی بسیاری افراد، سیب‌‌زمینی سرخ‌شده را به‌عنوان میان‌وعده یا شام نیز میل می‌کنند. اما نکته مهم برای لذت بردن از طعم آن، کیفیت و طبخ عالی آن است زیرا اگر به‌خوبی سرخ نشود و ترد نباشد، چندان دلچسب نخواهند بود.

به گزارش تازه‌نیوز، در این میان، ۷ نکته برای تهیه سیب زمینی سرخ شده باکیفیت وجود دارد که رعایت آنها موثر خواهد بود. این نکته ها به ترتیب عبارتند از:

 

۱. انتخاب سیب‌زمینی تازه
اولین نکته برای اینکه سیب‌زمینی به‌‌خوبی سرخ شود، کیفیت آن است. حتما سیب‌زمینی تازه را برای سرخ‌کردن انتخاب کنید زیرا سیب‌زمینی‌های مانده نه‌تنها بافت نرم‌تری پیدا می‌کنند بلکه طعم نسبتا شیرینی هم دارند که چندان دلچسب نیست. همچنین این سیب‌زمینی‌ها پس از سرخ‌شدن چندان رنگ یکنواختی ندارند و معمولا قهوه‌ای می‌شوند.

 

۲. خرد کردن یکنواخت سیب‌‌زمینی
برای اینکه تکه‌‌های سیب‌‌زمینی یکنواخت سرخ شود، باید یک اندازه باشند. در غیر این‌ صورت بعضی تکه‌ها زودتر سرخ می‌شود و تا زمان آماده‌شدن تکه‌های بزرگتر، می‌سوزند. البته تکه‌های سیب‌زمینی نباید خیلی کوچک باشد چراکه می‌سوزد و خشک می‌شود. تکه‌های خیلی بزرگ نیز تا زمانی که کاملا پخته شود، حالت خشکی در سطح پیدا می‌کند.

 

۳. غوطه‌ور کردن سیب‌‌زمینی در آب سرد
سیب‌زمینی سرشار از نشاسته است که هنگام پخت حالت چسبندگی پیدا می‌کند اما اگر سیب‌‌زمینی ۳۰ دقیقه در آب سرد غوطه‌ور شود، نشاسته از آن جدا می‌شود. به‌علاوه، غوطه‌ور کردن سیب‌‌زمینی در آب سرد مانع از پخت سریع سطح بیرونی نسبت به قسمت داخلی می‌شود سپس سیب‌زمینی‌ها را آبکش کرده و روی پارچه بریزید تا آب اضافی شان کاملا گرفته ‌شود.

 

۴. افزودن نمک و فلفل پیش از سرخ‌شدن
پیش از اینکه تکه‌های سیب‌زمینی را در روغن بریزید، مقداری نمک و فلفل به‌‌ آنها بزنید. این کار باعث می‌شود چاشنی‌ها به‌طور یکنواخت به سیب‌زمینی برسد. از طرفی، نمک به جذب رطوبت سیب‌‌زمینی کمک می‌کند که در طبخ بهتر تاثیر دارد.

 

۵. گرم‌کردن کامل روغن
برای اینکه سیب‌زمینی بهتر سرخ شود، لازم است روغن کاملا گرم شود. البته مقدار روغن نسبتا زیاد لازم است زیرا سرخ‌کردن سیب‌‌زمینی در حجم کم روغن باعث چسبندگی‌ آن می‌شود. بهتر است از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده شود زیرا روغن جامد جذب سیب‌زمینی شده و در نهایت خیلی چرب می‌شود.

 

۶. سرخ‌کردن تدریجی سیب‌زمینی
سیب‌زمینی‌ها را یکباره در روغن نریزید زیرا حجم زیاد باعث می‌شود بعضی از تکه‌ها خام بماند و بعضی دیگر بسوزد. همچنین این کار باعث چسبندگی سیب‌زمینی‌ها می‌شود. بنابراین، متناسب با مقدار روغن و اندازه ظرف، کم‌کم سیب‌‌زمینی‌ها را سرخ کنید.

 

۷. سرخ‌کردن سیب‌زمینی با حرارت متوسط
سیب‌زمینی را نباید با حرارت بالا سرخ کرد زیرا یکنواخت نمی‌شود و بوی سوختگی پیدا می‌کند. حتی برای داغ ‌شدن روغن نیز حرارت نباید زیاد باشد زیرا روغن می‌سوزد. سرخ‌کردن سیب‌‌زمینی با حرارت متوسط و روغن داغ حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. بنابراین پس از ریختن سیب‌زمینی در روغن، فقط یکبار سیب‌زمینی‌ها را هم بزنید و صبر کنید آماده شوند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.