تصویر تکان‌دهنده CNN از بهشت زهرا و قربانیان کرونا

خبرگزاری CNN آمریکا در گزارشی کوتاه از بهشت زهرا(س) توصیفی خواندنی از روزهای کرونایی مردم تهران را روایت کرده که توامان با غم کرونا و فشار سخت تحریم‌ها روزگار می‌گذرانند.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، خبرنگاران سی‌ان‌ان در گزارشی که دهم دسامبر در این خبرگزاری منتشر کردند به وضعیت سخت مردم ایران در مواجهه با کرونا و تحریم‌های بی‌سابقه امریکا پرداختند. آنها علاوه بر بازدید از یک مرکز درمانی ایران (بیمارستان شهدای تجریش) به بهشت زهرا(س) نیز رفته‌اند. “نیک پاتون والش، جو شللی، رامین مستقیم و اسکات مک ویننی” در گزارش خود بر این نکته تاکید کردند که در تهران، ذهن آدمی متوجه تاثیر تحریم‌هایی است که با بی‌پروایی در واشنگتن اعمال می‌شوند.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: هرچند تحریم ها از نظر فنی، غذا و امکانات دارو و درمان را استثنا می‌کند اما در گزارش‌های حقوق بشری از ایران بارها تاکید شده که تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی به داروهای پایه و تجهیزات درمانی، از جمله دستگاه‌های کمک تنفسی و تجهیزات حفاظتی کادر درمان را دشوار کرده است.

در بهشت زهرا چه می‌گذرد؟

آرامگاه کسانی که جانشان را از دست می‌دهند، یک ساعت با شهر فاصله دارد. گورهای یک شکل و مرتب در بهشت زهرا در فضای زمزمه دعاخوان‌هایی که بر سر جنازه‌های بی شمار مشغول هستند، پر می‌شوند. پیکرهای جان باختگان، بر دوش اعضای خانواده حمل می‌شود. دو قربانی دیابتی که با کووید19 از پای در آمده‌اند، شرایط مشابهی دارند. گورکن‌ها باید به دقت، اندازه و فاصله گورها را رعایت کنند تا از فضا به تناسب و به صرفه استفاده شود.

گاه سوگواران مراسم مختلف دفن، با هم در می‌آمیزند و صدای ضجه و شیون زنی عزادار را در خود محو می‌کنند. هیچکس تمایلی به سخن گفتن ندارد، بسیاری‌شان بی طاقت شده اند.

دیواره‌های گورها، به دقت با گل پوشانده می‌شود. درپوش‌های سیمانی بر سقف قرار می‌گیرد. گورها هم به سرعت و هم با دقت آماده می‌شوند تا جوابگوی حجم زیاد قربانیان باشد. حدود ده دعاخوانی که در گورستان هستند، هر کدام روزانه بر سر حدود سی جنازه دعا می‌خوانند.

اینجا صحنه تکان دهنده‌ای است؛ هم از نظر تعداد و هم سرعت خاکسپاری. تصویری که ذهن آدمی را به شدت متوجه تاثیر تحریم‌هایی می‌کند که با بی پروایی در واشنگتن اعمال می‌شوند. این است که ایرانیان می‎گویند سوگی که همه جهان را گرفته، در اینجا بسیار بی‌رحمانه‌تر است. اینجا هم بیماری ناشناخته کرونا هم غصه نبود دارو و تجهیزات، مردم را تحت فشار قرار داده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.