گام‌های خودمراقبتی که باید بعد از سکته قلبی انجام داد

احساس اضطراب پس از تجربه حمله قلبی طبیعی است. با انجام مراحل زیر می‌تواند به بهبود جسمی و عاطفی خود کمک کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، برنامه دارویی خود را دنبال کنید. پس از حمله قلبی ممکن است داروهایی مانند بتابلوکرها، استاتین‌ها یا آسپرین برای شما تجویز شود و ممکن است کمی طول بکشد تا به مصرف منظم آنها عادت کنید.

 ابداع سیستمی برای کمک به یادآوری می‌تواند آن را تبدیل به یک عادت کند. مانند جعبه قرصی که از قبل با داروی هفتگی آن را پر می‌کنید تا نیازی به یادآوری آنچه قبلاً مصرف کرده‌اید نباشد. یا زمانی که نوبت مصرف می‌شود، یادآوری را روی گوشی خود تنظیم کنید.

• در بازتوانی قلبی شرکت کنید. این برنامه برای بهبود سلامت قلب از طریق تمرینات ورزشی تحت نظارت پزشکی، آموزش رژیم غذایی و سایر مدیریت خطرات طراحی شده است. همچنین به شما می‌آموزد که چگونه با استرس مقابله کنید، بنابراین می‌تواند از افسردگی و اضطراب پس از حمله قلبی نیز جلوگیری کند.

• اجازه دهید غمگین شوید. معمولاً پس از یک حمله قلبی، اندکی روند سوگواری را پشت سر می‌گذاریم (انکار، عصبانیت، کنار آمدن و پذیرش). به همین دلیل یک سیستم پشتیبانی برای احساس بهتر مهم است. که شامل خانواده و دوستان و همچنین سایر افرادی است که تحت بازتوانی قلبی هستند.

• اعداد خود را بدانید. مطلع بودن می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید در حال حاضر کجا هستید و از نظر سلامت قلب باید در کجا باشید. اعداد کلسترول و فشار خون و اگر دیابت دارید، شاخص توده بدنی و اعداد A1C خود را بدانید.

• با پزشک خود صحبت کنید. اگر در بهبودی خود با مشکل مواجه هستید، پزشک باید بداند. همچنین از پرسیدن سوالات در مورد برنامه درمانی خود نترسید.

• هر گونه تغییر سبک زندگی توصیه شده را انجام دهید. هر فردی که دچار حمله قلبی شده است متفاوت است. ممکن است از ملاقات با یک متخصص تغذیه سود ببرید.

• علائم هشدار‌دهنده منحصر به فرد خود را برای حمله قلبی بشناسید و آنها را با عزیزان خود به اشتراک بگذارید. حتی زمانی که تغییرات سالمی ایجاد می‌کنید، خوب است که برای حمله قلبی دیگر آماده باشید.

 اگر در اولین حمله قلبی خود دچار فک درد شدید، اگر دومین حمله قلبی داشته باشید، احتمالاً دوباره درد فک خواهید داشت. به عزیزانتان بگویید که در اولین حمله چه علائمی داشتید، بنابراین اگر دوباره این علائم را نشان دادید، می توانند بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

سکته قلبی دشوار است، اما به این معنی نیست که زندگی شما به پایان رسیده است. این روزها مردم می توانند ۳۰، ۴۰ سال پس از اولین حمله قلبی خود زندگی کنند. ممکن است حتی نسبت به قبل از حمله قلبی خود احساس سلامتی بیشتری داشته باشید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.