بهترین زمان نگهداری غذای پخته در یخچال چقدر است؟

باقیماندن غذا در محیط آشپزخانه یکی از مهم‌ترین علت­های بروز مسمومیت‌های غذایی است که به‌خصوص در فصل تابستان تشدید می‌شود. به‌طور کلی، مواد غذایی پخته باید ۲ ساعت پس از طبخ که کمی خنک شد، حتما درون یخچال نگهداری شوند. البته همه خوراکی‌ها مدت ماندگاری یکسانی در یخچال ندارند و لازم است در بهترین زمان مصرف شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه این مطلب به بهترین زمان نگهداری انواع غذای پخته در یخچال اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

 

سبزیجات
غذاهای حاوی سبزیجات پخته که در منزل تهیه می‌شوند را می توان ۲ تا ۳ روز در ظروف درب‌دار در یخچال نگهداری کرد. انواع سالاد سبزیجات را نمی‌توان مدت طولانی در یخچال گذاشت زیرا سبزیجات خام زودتر فاسد می‌شوند.

 

گوشت
گوشت خام را نمی‌توان بیشتر از ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری کرد. البته پس از طبخ گوشت و تهیه غذاهایی مانند خورش یا گوشت گریل‌شده، مدت ماندگاری در یخچال خیلی طولانی نیست و حداکثر بهتر است تا ۳ روز مصرف شود. انواع خورش و خوراک‌ها نیز هرچه مدت بیشتری در یخچال بمانند، احتمال مسمومیت غذایی شان بیشتر خواهد بود.

 

ماهی
ماهی خیلی سریع فاسد می‌شود و باید بلافاصله پس از خرید طبخ یا در فریزر نگهداری شود. ماهی پخته نیز باید پس از طبخ در ظرف درب‌دار نگهداری شود و بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت قابلیت ماندگاری در یخچال، دارند.

 

غذاهای حاوی پنیر
غذاهای حاوی پنیر را می‌توان طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تهیه مصرف کرد؛ مشروط بر اینکه روی ظرف را با پلاستیک فریزر پوشاند و درون یخچال قرار داد. برای اینکه طعم این غذاها حفظ شود، بهتر است هنگام مصرف دوباره لایه‌ای خامه تازه نیز روی آنها ریخته ‌شود و با حداکثر دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند.

 

غذاهای حاوی کره یا خامه تازه
انواع غذاهایی که حاوی خامه تازه هستند را می‌توان تا ۴۸ ساعت بعد مصرف کرد. بهتر است این غذاها به‌جای مایکروویو در تابه یا فر گرم شوند. غذاهای که کره دارند نیز تا ۷۲ ساعت منعی برای مصرف ندارند البته مدت ماندگاری به دیگر ترکیبات غذا نیز بستگی دارد.

 

غذاهای حاوی تخم‌مرغ
غذاهایی که در ترکیب آنها تخم‌مرغ به‌کار رفته ‌است را طی ۳ تا ۴ روز می‌توان مصرف کرد. البته نگهداری املت بیش از ۲ روز توصیه نمی‌شود. تخم‌مرغ آب‌پز را همراه پوست می‌توان تا ۴ روز و پس از جدا کردن پوست تا ۲ روز بعد می‌توان خورد.

 

انواع کیک و شیرینی‌ خانگی
مدت نگهداری شیرینی‌ها و کیک‌های خانگی با توجه به مواد اولیه متفاوت است. کیک‌ها و شیرینی‌های خامه‌دار را حداکثر تا ۴۸ ساعت باید مصرف کرد زیرا خامه خیلی سریع فاسد می‌شود. پنکیک‌ها را می‌توان پس از پخت در فویل آلومینیومی یا پلاستیک بسته‌بندی کرد و ۳ تا ۴ روز در یخچال نگه داشت. خمیرهای آماده شیرینی را نیز می‌توان در کیسه فریزر بسته‌بندی کرد و تا ۴۸ ساعت درون یخچال گذاشت.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.