چطور بچه‌ها را از کمال‌گرایی دور کنیم؟

یکی از چالش‌های والدینی که فرزند کمال‌گرا دارند، این است که فرزند کمال‌گرای آنها سعی می‌کند تا خیال و توهم خاصی را برای خودش به‌وجود بیارود؛ این خیال و توهم که همه‌چیز تحت کنترل او است.

به گزارش تازه‌نیوز، بچه‌های کمالگرا معمولا به‌جای این‌که بگویند به‌خاطر عدم آمادگی برای امتحان نمی‌خواهند به مدرسه بروند، وانمود می‌کنند که مشکل اصلی‌شان دل‌درد است. اگر این بچه‌ها درحال تلاش برای پنهان‌سازی کمال‌گرایی از والدین و دیگران باشند، به‌سختی می‌توان مشکل اصلی آنها را تشخیص داد. پس اگر فرزندتان نمی‌تواند امور روزانه خودش را به‌درستی دنبال کند، بهتر است که درباره این مشکل فکر کنید و از متخصصان سلامت روان در این زمینه کمک بگیرید.

راهکارهای زیر می‌توانند به والدین در برخورد با فرزندان کمال‌گرا کمک کنند.

 

۱. با سرخوردگی و ناامیدی بچه‌ها همدردی کنید

اگر کودکی به‌وضوح در کاری شکست خورده باشد، قطعا انکار شکست او توسط والدین نمی‌تواند برایش مفید باشد. همچنین سرزنش کردن بچه‌ها نیز در این شرایط هیچ نتیجه مثبتی ندارد. در حالت اول با اطمینان‌بخشی کاذب و در حالت دوم با تنبیه نادرست مواج هستیم.

پس والدین باید با احساس سرخوردگی و ناامیدی بچه‌ها همدردی کنند و مثلا او را در آغوش بگیرند و بگویند که شکست خوردن هم جزئی از زندگی است و همه انسان‌ها گاهی اوقات شکست می‌خورند، اما این شکست را پشت سر می‌گذارند.

یکی از وظایف والدین این است که به بچه‌ها بیاموزند چگونه باید احساسات منفی خودشان را تحمل کنند و گذرا بودن این احساسات منفی را بپذیرند.

 

۲. تلاش بچه‌ها را تحسین کنید، نه موفقیت نهایی را

اگر فقط زمانی به بچه‌ها تبریک بگویید که در یک آزمون موفق شده باشند یا در یک بازی برنده شده باشند، این باور را در آنها تقویت می‌کنید: «اگر من موفق یا برنده نشوم، والدینم دیگر من را دوست نخواهند داشت»؛ یا «اگر من برنده نشوم، یعنی هیچ اهمیتی ندارم». بنابراین همیشه تلاش‌های بچه‌ها را تحسین کنید تا آنها درک کنند که یادگیری نوعی فرایند است، اشتباهات بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی هستند و اتفاقا کاربرد مثبتی برای بهتر شدن تلاش‌های آینده دارند.

 

۳. به بچه‌ها بگویید که چالش‌ها چگونه به یادگیری بهتر آنها کمک می‌کنند

اگر فرزندتان به‌خاطر این مساله شکایت می‌کند که آزمون مدرسه یا مسابقه محبوبش بیش‌ازحد سخت است، به او بگویید که اگر آزمون‌ها سخت نباشند، دیگر چیز جدیدی برای یاد گرفتن باقی نمی‌ماند و انسان‌ها هم نمی‌توانند برای رشد بیشتر و بهتر تلاش کنند. تشویق کردن بچه‌ها به خواندن زندگی‌نامه افراد مشهور هم می‌تواند به آنان کمک کند تا درک بهتری درباره اهمیت تلاش و معنای موفقیت پیدا کنند. بچه‌ها پس از آشنا شدن با زندگی‌نامه چهره‌های مهشور درمی‌یابند که اشتباهات هم بخشی از مسیر زندگی هستند.

 

۴. والدین هم باید الگوی کمال‌گرایی را از زندگی خود کنار بگذارند

اگر می‌خواهید که بچه‌های شما دائما درگیر کمال‌گرایی نباشند، پس خودتان هم نباید به حفظ کمال‌گرایی در زندگی شخصی یا رابطه والد‌ـ‌فرزندی اصرار کنید. حتی بهتر است که والدین درباره تلاش‌های خودشان و بعضی از شکست‌هایشان هم با بچه‌ها صحبت کنند تا به آنان نشان بدهند که والدین هم گاهی اوقات شکست می‌خورند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.