اگر پوست چرب دارید روغن‌های جوش‌زا را بشناسید

محصولات و روغن‌های طبیعی به منظور رطوبت‌دهی، تغذیه و احیای پوست استفاده می‌شوند. برای تهیه و تولید این روغن‌ها از گیاهان، میوه‌ها، دانه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

با این حال روغن‌های گیاهی همیشه تاثیر مطلوبی ندارند. اگر پوست، چرب یا مستعد آکنه باشد برخی از این روغن‌ها برعکس عمل کرده و باعث بروز جوش و آکنه می‌شوند. بنابراین بهتر است روغن‌های جوش‌زا را بشناسید.

روغن کومدوژنیک یا جوش‌زا چیست؟

روغن‌های کومدوژنیک روغن‌هایی هستند که به‌راحتی باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و ممکن است باعث بروز التهاب یا آلرژی‌های پوستی شوند. براساس مطالعات علمی که توسط دکتر «جیمز فلوتن»، محقق، متخصص پوست و کاشف «رتین-آ» انجام شده، مقیاسی برای شدت جوش‌زایی این روغن‌ها وجود دارد که بین ۰ تا ۵ تعیین شده و به شرح زیر است:

صفر یا غیرکومدوژن: روغن‌هایی که منافذ پوستی را مسدود نمی‌کنند.

۱ یا بسیار ضعیف: روغن‌هایی که احتمال انسداد منافذ پوستی با آنها کم است.

۲ یا نسبتا ضعیف: این روغن‌ها در اکثر موارد باعث انسداد منافذ پوستی نمی‌شوند.

۳ یا متوسط: متناسب با نوع پوست امکان انسداد منافذ پوستی وجود دارد.

۴ یا نسبتا زیاد: روغن‌هایی که در اکثر افراد باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوند.

۵ یا زیاد: باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و پوست اکثر افراد این روغن‌ها را تحمل نمی‌کند.

روغن‌هایی با مقیاس جوش‌زایی متوسط، نسبتا زیاد و زیاد باعث رشد باکتری‌ها می‌شوند. فرمول‌های کومدوژن غذای میکروارگانیسم‌ها محسوب شده و در صورت وجود هر عارضه پوستی عوارضی ایجاد می‌کنند.

اسیدهایی که بر اثر جوش‌زایی تاثیر می‌گذارند؟

آکنه فرآیندی است که واحد پیلوسباسه (مجموعه مو، فولیکول مو و غدد سباسه مربوط) را ملتهب و صورت، سینه و پشت را درگیر می‌کند. درمان این مشکل نیاز به بررسی‌های پزشکی، تجویز داروهای خوراکی و موضعی دارد.

علاوه‌براین، افرادی که مستعد آکنه هستند به روتین‌های مراقبتی خاصی از پوست نیاز دارند تا از بروز مشکلات پوستی پیشگیری شده و پوست را در وضعیت خوبی نگه دارند. ممکن است این روتین شامل روغن‌هایی باشد که برای تمیز و تغذیه پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روغن‌ها می‌توانند دارای اسیدهای چرب امگا مانند اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید گاما لینولئیک، پالمیتیک اسید، پالمیتولئیک اسید، و استئاریک اسید باشند.

هر کدام از این اسیدها باعث هیدراته کردن و احیای پوست، کاهش التهاب، نرم کردن، ترمیم آسیب‌های وارده به پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن می‌شوند. با این حال ممکن است برحسب نوع پوست، بیماری‌ها، مصرف آب و عوامل زیست‌محیطی باعث ایجاد جوش شوند.

 

روغن های جوش‌زا و منع مصرف آنها برای پوست‌های چرب

 

روغن آووکادو

روغن آووکادو دارای شاخص کومدوژنیک ۳ است. با وجود اینکه این روغن برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود اما به دلیل بافت خود ممکن است باعث مسدود شدن منافذ پوستی شود. این روغن حاوی ۱۵درصد اسید لینولئیک، ۰.۸درصد اسید لینولنیک و ۶۵درصد اسیداولئیک است. میزان بالای اسیدلینولئیک موجود در این روغن می‌تواند باعث بروز جوش و آکنه در پوست‌های حساس و چرب شود.

روغن سویا

روغن سویا یک آنتی‌اکسیدان است اما برای اکثر پوست‌ها قابل تحمل نیست. شاخص جوش‌زایی این نوع روغن بین ۴ و ۵ قرار دارد. روغن سویا حاوی ۵۰درصد اسیدلینولئیک، ۲۴درصد اسید اولئیک و ۷درصد اسید لینولنیک است.

روغن نارگیل

نارگیل ماده غذایی مفیدی است که باعث نرمی و شفافیت پوست می‌شود. علاوه‌براین به درمان پسوریازیس، اگزما و درماتیت آتوپیک نیز کمک می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که روغن نارگیل برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب نباشد.

شاخص جوش‌زایی این روغن ۴ تخمین زده شده است. روغن نارگیل حاوی ۵ تا ۸درصد اسید اولئیک، ۰.۲درصد اسید لینولنیک، ۱ تا ۳درصد اسیدلینولئیک و ۴۵ تا ۵۳درصد اسید لوریک است. وجود اسید لوریک زیاد در این روغن تردیدهایی در خصوص جوش‌زایی این روغن به وجود آورده است. چون نتایج برخی پژوهش‌ها نشان داده است که میزان بالای اسید لوریک باعث کاهش قابل توجه رشد باکتری‌های عامل آکنه می‌شود. برای اطمینان خاطر از مفید بودن روغن نارگیل برای پوستتان قبل از استفاده با متخصص پوست مشورت کنید.

 

روغن جوانه گندم

افراد کمی می‌توانند روغن جوانه گندم را روی پوست خود تحمل کنند. درجه جوش‌زایی این روغن ۵ است. روغن جوانه گندم حاوی ۵۵درصد اسید لینولنیک، ۷درصد اسید لینولئیک و ۱۴درصد اسید اولئیک است. بهتر است بدانید که این روغن سرشار از ویتامینE بوده و باعث افزایش سرعت ترمیم زخم‌ها می‌شود.

 

روغن هویج

هویج سرشار از اسید اولئیک (۶۸.۴ درصد) است. این روغن همچنین حاوی ۰.۲درصد اسید لینولنیک و ۲۰.۸درصد اسید لینولئیک است بنابراین برای پوست‌های مستعد آکنه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. چون درجه جوش‌زایی آن در رده ۴ قرار دارد. اما اگر مشکل جوش و آکنه ندارید بدانید که این روغن برای پیشگیری از چین‌وچروک پوست، تسکین خارش پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن مفید است.

 

روغن کاملینا

با وجود اینکه روغن کاملینا خواص ضدچروکی دارد و احیاکننده سد محافظتی پوست است اما در عین حال جزو روغن‌های جوش‌زا محسوب می‌شود. این روغن تاثیر زیادی در مسدود شدن منافذ پوستی دارد و درجه جوش‌زایی آن در رده ۳ تا ۴ قرار دارد. روغن کاملینا حاوی ۱۹درصد اسید اولئیک، ۱۲درصد اسید ایکوزنوئیک، ۱۶درصد اسید لینولئیک و ۳۸درصد اسید لینولنیک است.

 

روغن پالم

درجه جوش‌زایی روغن پالم ۴ است بنابراین برای افرادی که پوست چربی دارند توصیه نمی‌شود. نظرات در خصوص این روغن و اثرات آن مشابه روغن نارگیل است. روغن پالم باعث رطوبت‌بخشی، نرمی و شفافیت پوست‌های خشک می‌شود اما برای پوست صورت افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند مناسب نیست. این روغن حاوی ۴۸درصد اسید لوریک، ۲.۳درصد اسید لینولئیک و ۱۵درصد اسید اولئیک است.

 

روغن بذر کتان

روغن بذر کتان نیز از نظر جوش‌زایی در سطح ۴ قرار دارد و پوست‌های چرب نمی‌توانند این روغن را تحمل کنند. افرادی که پوست خشکی دارند می‌توانند از فواید لیگنان‌ها، امگا۳‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن بهره‌مند شوند. این روغن حاوی ۵۹درصد اسید لینولنیک، ۱۷درصد اسید لینولئیک و ۱۵درصد اسید اولئیک است.

 

روغن‌های غیرکومدوژن: ایده‌آل برای پوست‌های چرب

روغن‌های غیرکومدوژن روغن‌هایی هستند که درجه جوش‌زایی آنها بین سطح صفر تا۲ در مقیاس دکتر فلوتن قرار دارند و برای افرادی که با پوست چرب و مستعد آکنه نیز مناسب هستند. این روغن‌ها حاوی خاصیت نرم‌کنندگی بوده، باعث احیای سلول‌های آسیب‌دیده می‌شوند، التهاب پوست را کاهش داده و ترشح سبوم را کنترل می‌کنند.

روغن آرگان، بادام شیرین، روغن چریش و روغن کایای برای پوست‌های چرب فوق‌العاده هستند. روغن‌های گیاهی را متناسب با نوع پوست و نیاز آن انتخاب کنید. بعد از زدن روغن‌ها اضافه آن را پاک کنید تا در درازمدت باعث مسدود شدن منافذ پوست نشوند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.