کووید ۱۹ با فشار خون بالای جدید مرتبط است!

بر اساس یک مطالعه اخیر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افراد مبتلا به کووید۱۹ در مقایسه با افرادی که آنفلوانزاداشتند، دو برابر بیشتر است. این آمار هشداردهنده است و نشان می‌دهد که بیماران بیشتری احتمالاً در آینده به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد که ممکن است یک بار سلامت عمومی را به همراه داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، در حالی که کووید۱۹ به طور معمول در بیمارانی که از قبل مبتلا به فشار خون بالا بودند شدیدتر است، از جمله میزان بالاتر بستری شدن و مرگ در بیمارستان در مقایسه با افراد با فشار خون طبیعی، مشخص نیست که آیا این ویروس در واقع ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود یا خیر.

محققان حدود ۴۵۰۰۰ نفر مبتلا به کووید۱۹ و نزدیک به ۱۴۰۰۰ نفر مبتلا به آنفلوانزا بدون کووید۱۹ را مقایسه کردند.

بیش از ۱ نفر از هر ۵ نفر مبتلا به فشار خون بالا مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان بستری شده اند.آنها دریافتند که ۲۱ درصد از افرادی که با کووید۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، در مقایسه با ۱۶ درصد افرادی که به دلیل آنفولانزا در بیمارستان بستری شده‌اند، به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند.

شرکت‌کنندگانی که کووید۱۹ داشتند اما در بیمارستان بستری نشدند، ۱۱ درصد مبتلا به فشار خون بالا شدند، در حالی که فقط ۴ درصد آنفلوآنزا داشتند اما در بیمارستان بستری نشدند.

در میان افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، بالاترین خطر ابتلا به فشار خون بالا مربوط به افراد بالای ۴۰ سال، مردان، افراد سیاه‌پوست یا افرادی با شرایط قبلی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری عروق کرونر یا بیماری مزمن کلیوی بود.

چرا کووید ممکن است فشار خون بالا را بیشتر کند؟

اگرچه این مطالعه برای کشف این موضوع طراحی نشده بود اما نویسندگان این نظریه را ارائه کردند که ویروس می‌تواند سلول‌های قلب را آلوده کرده و تنظیم فشار خون را مختل کند. آسیب حاد کلیه به علت کووید۱۹ نیز می‌تواند یک عامل باشد.

دکتر لافین بیان می‌کند که نظریه‌های پیشنهاد شده توسط نویسندگان یکی از مکانیسم‌های بالقوه برای این افزایش فشار خون است، اما واقعاً علت آن را نمی‌دانیم. می‌دانیم که داده‌های در حال ظهور نشان می‌دهند که مسیرهای التهابی و با واسطه ایمنی در ایجاد فشار خون بالا نقش دارند، بنابراین ممکن است این مسیرها دخیل باشند.

بسیاری از عوامل خطر فشار خون بالا پس از عفونت کووید۱۹ مانند سن، نژاد سیاه، بیماری مزمن کلیوی و بیماری عروقی به طور کلی عوامل خطر مشترک برای بروز فشار خون بالا هستند، بنابراین شاید یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده شتاب باشد.

توجه داشته باشید که غربالگری فشار خون بالا مهم است زیرا طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این بیماری معمولاً هیچ علامتی ندارد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.