علت اینکه کنار زانوی شما درد می‌کند، چیست؟

درد کنار زانو معمولاً به دلیل آرتروز، آسیب به رباط‌های جانبی، پارگی منیسک یا رگ به رگ شدن ایجاد می‌شود. درد ممکن است در قسمت داخلی یا خارجی زانو احساس شود، بسته به اینکه کدام بافت یا ساختار تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گزارش تازه‌نیوز، قسمت داخلی زانو شامل مجموعه‌ای از استخوان‌ها، رباط‌ها و بافت‌های نرم است که همگی در یک ناحیه نسبتا کوچک قرار دارند. از آنجایی که این ساختارها بسیار متراکم هستند، گاهی اوقات تشخیص دقیق علت درد دشوار است.

استئوآرتریت محفظه داخلی

زانو زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف لغزنده‌ای که انتهای استخوان ران و ساق پا را می‌پوشاند شروع به تحلیل می‌کند. در این بیماری افزایش اصطکاک بین مفاصل نه تنها باعث درد می‌شود، بلکه دامنه حرکتی زانو را نیز محدود می‌کند. همچنین می‌تواند باعث بازسازی غیرطبیعی استخوان شود که منجر به خارهای استخوانی می‌شود.

پارگی منیسک داخلی

گاهی اوقات قسمت داخلی منیسک ممکن است پاره شود و منجر به درد در داخل زانو شود. می‌تواند به طور ناگهانی پس از پیچش شدید پا در حین ورزش اتفاق بیفتد. پارگی همچنین ممکن است در نتیجه ساییدگی و پارگی مرتبط با افزایش سن رخ دهد.

آسیب رباط جانبی داخلی

گاهی اوقات رباط جانبی داخلی ممکن است بیش از حد کشیده شود و منجر به رگ به رگ شدن یا پارگی کامل یا جزئی شود. پارگی معمولاً پس از چرخش یا تغییر جهت ناگهانی اتفاق می‌افتد. همچنین می‌تواند در اثر ضربه مستقیم به خارج از مفصل زانو ایجاد شود.

بورسیت تاندون زانو

زمانی اتفاق می‌افتد که بورسا ملتهب می‌شود. در افرادی که به ورزش‌های تکراری مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری می‌پردازند، شایع است.

علل درد بیرونی زانو

مانند قسمت داخلی، قسمت خارجی مفصل زانو نیز تقاطع بسیاری از ساختارهای مختلف است. به دلیل پیچیدگی مفصل زانو، این ساختارها در برابر آسیب‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت آسیب‌پذیر هستند.

استئوآرتریت کمپارتمان جانبی

همراه با محفظه داخلی زانو و کلاهک زانو، استئوآرتریت همچنین می‌تواند بر قسمت جانبی زانو تاثیر بگذارد. علل و علائم استئوآرتریت کمپارتمان جانبی منعکس‌کننده استئوآرتریت کمپارتمان داخلی است. تنها تفاوت واقعی این است که درد در قسمت خارجی زانو تجربه می‌شود.

پارگی منیسک جانبی

قسمت بیرونی منیسک مستعد پارگی است، در نتیجه آسیب پیچشی یا انحطاط مربوط به سن. در حالی که علائم پارگی منیسک جانبی منعکس‌کننده علائم پارگی منیسک داخلی است، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد. در پارگی جانبی، توانایی برای چرخش زانو بیشتر از توانایی برای صاف کردن یا خم کردن کامل زانو تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آسیب رباط جانبی بیرونی

رباط جانبی بیرونی با جلوگیری از خم شدن مفصل زانو به بیرون، ثبات را برای مفصل زانو فراهم می‌کند. اغلب پس از چرخش یا تغییر جهت ناگهانی دچار رگ به رگ شدن یا پارگی می‌شود. ضربات مستقیم به داخل زانو نیز می تواند به آن آسیب برساند.

سندرم باند ایلیوتیبیال

این سندرم زمانی رخ می‌دهد که قسمت پایینی باند شروع به مالش یا نیشگون گرفتن انتهای استخوان فمور کند. اصطکاک، که مکررا در هنگام دویدن اتفاق می‌افتد، در نهایت منجر به درد و درد زانو می‌شود.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.