آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟

استفاده از درمان‌های زیبایی مانند تزریق بوتاکس در سال‌های اخیر رایج شده است. با این حال، وقتی صحبت از بارداری به میان می‌آید، این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از بوتاکس برای مادر آینده و جنینش بی‌خطر است؟

به گزارش تازه‌نیوز، در این مقاله به بررسی شواهد علمی موجود در مورد استفاده از بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی می‌پردازیم. سپس به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا تزریق بوتاکس در این دوران‌ها بی‌خطر است یا خیر؟

بوتاکس چیست و چگونه روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

سم بوتولینوم نوع A که نام تجاری آن بوتاکس است، نوروتوکسینی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. عملکرد این سم، مسدود کردن موقت سیگنال عصبی بین عضلات است که منجر به شل شدن عضلات موضعی می‌شود.

بوتاکس علاوه بر استفاده در دوزهای کم برای درمان چین و چروک صورت و خطوط لب، در درمان مشکلاتی همچون استرابیسم، دندان قروچه، اسپاسم عضلات صورت و میگرن نیز کاربرد دارد.

ایمنی استفاده از بوتاکس در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان برخی تغییرات فیزیکی و هورمونی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بر ظاهر و عزت‌نفس آنها تاثیر بگذارد. بنابراین بسیاری از بانوان باردار تمایل دارند چین و چروک‌های پوست خود را به حداقل برسانند.

ایمنی استفاده از بوتاکس در دوران بارداری به دلیل عدم انجام مطالعات بالینی کنترل‌شده در زنان باردار به‌طور کامل ثابت نشده است اما مجله Neurology, Neurosurgery & Psychiatry مطالعه‌ای را روی حیوانات منتشر کرده است که شواهدی از گردش این ماده در جفت نشان نمی‌دهد.

مقاله‌ای که توسط مجله بین‌المللی درماتولوژی زنان منتشر شده است، اندازه مولکول بوتاکس را به ناتوانی در عبور از جفت به جنین مرتبط می‌داند. با این حال، این مطالعه روی حیوانات انجام شده است نه انسان‌ها، بنابراین ممکن است اثرات ناشناخته‌ای وجود داشته باشد.

آیا خطرات احتمالی برای جنین وجود دارد؟

از آنجایی که بوتاکس به صورت عضلانی تزریق می‌شود و توانایی انتشار به خارج از محل تزریق را دارد، این نگرانی وجود دارد که ممکن است اثرات نامطلوبی روی جنین در حال رشد داشته باشد.

علاوه‌براین، از آنجایی که رشد عصبی عضلانی جنین در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، نگرانی بیشتری وجود دارد که شاید تزریق بوتاکس توسط مادر، در این روند طبیعی اختلال ایجاد کند و منجر به عواقب طولانی‌مدت شود. البته هیچ مدرک قابل اعتمادی در این زمینه وجود ندارد.

آیا بوتاکس در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

شواهد کمی در مورد استفاده از بوتاکس در دوران شیردهی وجود دارد و هنوز مشخص نشده است که آیا این سم می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و بر کودک تاثیر بگذارد یا خیر. آکادمی اطفال آمریکا نیز بعید می‌داند که دوزهای کوچک استفاده شده برای زیبایی بر شیر مادر تاثیر بگذارند.

با این حال، به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، استفاده از بوتاکس در دوران شیردهی عاقلانه نیست؛ تا زمانی که شواهد علمی بیشتری در مورد ایمنی آن در این مرحله در دسترس قرار بگیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم توصیه می‌کند در صورت شیردهی برای استفاده از بوتاکس با پزشک مشورت کنید.

جایگزین‌های بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

جایگزین‌های مطمئنی وجود دارد که می‌تواند نتایج مشابهی مانند بوتاکس ایجاد کند. اگرچه ممکن است تاثیر آنها کندتر باشد و نیاز به مشاوره پزشکی قبلی داشته باشند. برخی از این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

مراقبت از پوست: حفظ یک روتین خوب مراقبت از پوست می‌تواند به بهبود ظاهر و کاهش چین‌وچروک کمک کند. به‌عنوان مثال استفاده از محصولات موضعی ایمن و توصیه شده توسط پزشک، مانند مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضدپیری می‌توانند برای سلامت و شادابی پوست مفید باشند.

 

* درمان‌های غیرتهاجمی جوانسازی: روش‌هایی مانند میکرودرم ابریژن، لایه‌برداری شیمیایی سبک و نور درمانی LED، ممکن است گزینه‌های بی‌خطری در دوران بارداری و شیردهی باشند.

 

* تغییر سبک زندگی: حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، پرهیز از تنباکو و الکل، علاوه بر آبرسانی خوب، می‌تواند به سلامت پوست و سلامت عمومی در دوران بارداری و شیردهی کمک کند.

 

ملاحظات نهایی در مورد استفاده از بوتاکس در دوران بارداری

استفاده از بوتاکس در دوران بارداری به دلیل کمبود شواهد علمی و نگرانی‌های نظری در مورد خطرات احتمالی برای جنین و رشد عصبی عضلانی همچنان یک موضوع بحث‌برانگیز است. به منظور ایمنی بیشتر، بهتر است زنان از این نوع درمان‌های زیبایی در دوران بارداری خودداری کنند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.