چگونه پوست خود را در دوران یائسگی بهبود ببخشیم؟

یائسگی زمان تغییرات زیادی است که در آن زنان باید به روش‌های مختلف از خود مراقبت کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از قسمت‌هایی که بیشترین آسیب را در دوران یائسگی می‌بیند و ضعیف می‌شود، پوست است. به همین دلیل در این مقاله نحوه مراقبت از پوست و آبرسانی به آن را توضیح می‌دهیم.

در دوران یائسگی چه اتفاقی برای پوست می‌افتد؟

پوست زنان در تمام سنین کمی نازکتر از پوست مردان است، اما این پدیده در دوران یائسگی بارزتر می‌شود. با گذشت زمان، درم یا خارجی‌ترین لایه پوست، پیر شده و در انجام عملکردهای اصلی خود شامل تنظیم دمای بدن، دفاع در برابرمیکروب‌ها و اشعه خورشید یا ذخیره آب و مواد مغذی و غیره ضعیف می‌شود.

اولین علائم پیری پوست شامل خشکی پوست، شل شدن پوست، زبری، تغییرات رنگدانه، اتساع عروق و… معمولا از سن 50 سالگی به بعد ظاهر می‌شود اما سن بروز این تظاهرات به ژنتیک و سبک زندگی افراد هم بستگی دارد.

 

مراقبت از پوست در دوران یائسگی

تغییرات هورمونی را می‌توان با درمان پزشکی تنظیم کرد اما عاداتی هم هستند که اگر انجام شوند به شادابی و سلامت پوست در دوران یائسگی کمک خواهند کرد. مهمترین این عادات شامل موارد زیر است:

 

از خود در برابر آفتاب محافظت کنید

اشعه ماوراءبنفش در هر سنی می‌تواند مضر باشد، بنابراین محافظت از پوست به‌خصوص در دوران یائسگی که نازک‌تر هم می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این‌رو توصیه می‌شود استفاده از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا را حتی در روزهای ابری یا سرد فراموش نکنید.

همچنین توصیه می‌شود در ساعات صبح یا عصر که شدت تابش خورشید کمتر است، روزانه 15 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید تا بدنتان بتواند ویتامینD را به درستی تولید کند. این کار سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و باعث جذب کلسیم می‌شود.

 

رطوبت بدن را حفظ کنید

 

نوشیدن مایعات فراوان در روز برای تامین آب بدن ضروری است. اگر نوشیدن آب زیاد برایتان خوشایند نیست، می‌توانید آن را با آب‌میوه‌های طبیعی، اسموتی‌های میوه یا دمنوش‌های گیاهی جایگزین کنید. یادتان باشد چای، قهوه، نوشابه و الکل مستثنی هستند زیرا مدر یا ادرارآور بوده و باعث دفع آب بدن می‌شوند.

برای حفظ رطوبت پوست استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص صورت و بدن نیز توصیه می‌شود. محصولات زیادی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند که برای این مرحله از زندگی خانم‌ها مناسبند و می‌توانید از آنها در زمان‌های صبح و عصر استفاده کنید.

 

بهداشت خوبی داشته باشید

بهداشت خوب پوست برای داشتن پوستی سالم‌تر و جوان‌تر ضروری است. باید صورت خود را با صابون‌های خنثی بشویید. وقتی پوستتان را شستید، برای جلوگیری از تحریک پوست، حوله را روی پوستتان نکشید بلکه به آرامی آن را روی پوست خیس بگذارید و بردارید تا کار آبگیری را انجام دهد. در نهایت از کرم مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده استفاده کنید تا یک لایه محافظ روی پوست باقی بگذارد.

 

خوب غذا بخورید

توصیه می‌کنیم علاوه بر استفاده از کرم‌های مغذی برای پوست خود از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها پیروی کنید. میوه‌ها و سبزیجات نه‌تنها طبیعی‌اند، بلکه سرشار از آب و مواد مغذی هستند.

از طرفی چربی، آرد و شکر را کنار بگذارید و مصرف غذاهای ناسالم را فراموش کنید. این کار همه چیزهایی که برای محافظت از خود در برابر رادیکال‌های آزاد لازم دارید در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

لایه‌برداری پوست را فراموش نکنید

توصیه می‌شود هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری عمیق انجام دهید تا ناخالصی‌های پوستتان از بین برود و در عین حال تجدید سلولی را تحریک کند. برای اینکار می‌توانید از ماسک‌های خانگی که مثلاً حاوی شکر یا عسل هستند، استفاده کنید. این کار تاثیر زمان بر صورت یا گردن شما را کاهش می‌دهد.

 

ورزش کنید

فعالیت بدنی برای حفظ درخشندگی پوست در هر زمان از زندگی، به‌ویژه در دوران یائسگی بسیار مهم است. ورزش برای از بین بردن سموم از طریق منافذ پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است.

علاوه‌براین ورزش از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد، استرس را کاهش می‌دهد و نشاط را به ارمغان می‌آورد. بنابراین انجام فعالیت بدنی، حتی اگر سبک باشد، ضروری است. اگر قبلا هرگز ورزش نکرده‌اید، با یوگا، پیلاتس یا شنا شروع کنید.

 

عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید

عادت‌های ناسالم از جمله استعمال دخانیات و تنباکو، نوشیدن الکل و استرس را کنار بگذارید. همه این عناصر برای سلامتی مضر هستند و بر وضعیت پوست تاثیر می‌گذارند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.