داشتن استعداد ژنتیکی سرطان به چه معناست

استعداد ژنتیکی در ابتلا به سرطان به این معنی است که فردی به دلیل ژن‌های خود خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، البته به این معنی نیست که به این بیماری حتما مبتلا خواهد شد. همچنین درجات مختلفی از خطر وجود دارد، به طوری که برخی از افراد در معرض خطر بسیار بالایی هستند و برخی دیگر تنها در معرض خطر کمی می‌باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، به طور کلی، تقریباً ۱۰٪ از سرطان‌ها ژنتیکی در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه درجه‌ای که وراثت در انواع مختلف نقش دارد، متفاوت است.

چه کسانی استعداد ژنتیکی دارند؟

در برخی موارد، تعیین اینکه آیا یک فرد ممکن است استعداد ژنتیکی برای سرطان داشته باشد نسبتاً ساده است، در حالی که در موارد دیگر سخت‌تر است.
سابقه خانوادگی داشتن سرطان

سابقه خانوادگی داشتن سرطان به تنهایی به این معنا نیست که فرد دارای استعداد ژنتیکی است. اعضای خانواده حتی اگر استعداد ژنتیکی نداشته باشند ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

برخی از الگوهای مرتبط شامل موارد زیر است:

• سه یا چند نفر از خویشاوندان مبتلا به همان نوع سرطان باشند

• ترکیبی از برخی سرطان‌ها، برای مثال داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان سینه و دیگری مبتلا به سرطان پانکراس ممکن است نشان دهنده جهش ژن BRCA2 باشد

• یکی از اعضای خانواده که در سنین پایین به سرطان مبتلا شده است

هر چه نسبت اعضای خانواده نزدیکتر باشد (مثلاً یکی از بستگان درجه یک)، احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض خطر قرار بگیرید.

سرطان در سنین جوانی

ابتلا به سرطان در سن کمتر از حد متوسط با استعداد ژنتیکی مرتبط است. به عنوان مثال، سرطان سینه در زنان جوان (کمتر از ۳۰ تا ۴۰ سال) به احتمال زیاد به یک استعداد ژنتیکی مرتبط است.

سرطان برای آن جنسیت شایع نیست

احتمال ابتلا به سرطان سینه در مردان با استعداد ژنتیکی بسیار بیشتر از سرطان سینه در زنان است.

کودکان سرطانی

کودکانی که به سرطان مبتلا می‌شوند ممکن است استعداد ژنتیکی داشته باشند، اما همیشه سابقه خانوادگی سرطان ندارند.

سرطان‌های نادر

افرادی که به سرطان‌های غیرمعمول مانند رتینوبلاستوما (نوعی سرطان چشم) یا برخی از تومورهای غدد درون ریز مبتلا می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که استعداد ژنتیکی داشته باشند.

تومورهای اولیه چندگانه

مطالعه‌ای به بررسی بروز ناهنجاری‌ها در ژن‌های مستعد سرطان در میان افرادی پرداخت که بیش از یک سرطان اولیه (دو یا چند سرطان نامرتبط) داشتند. از بین افرادی که با دو سرطان اولیه قبل از 60 سالگی یا سه تومور اولیه قبل از 70 سالگی تشخیص داده شده بودند، ژن‌های مستعد سرطان در یک سوم شناسایی شدند.

داشتن استعداد ژنتیکی برای ابتلا به سرطان می‌تواند ترسناک باشد، اما دانستن خطر مزایایی دارد. می‌توانید در مورد علائم آن اطلاعات کسب کنید و پزشک ممکن است شما را از نظر علائم بیماری غربالگری کند. اگر به سرطان مبتلا شوید، ممکن است زودتر تشخیص داده شود و شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشید نسبت به زمانی که از آن آگاه نبودید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.