۵ راه برای راحت‌تر کردن خواب شبانه کودکان

همه پدرها و مادرها با چالش‌های مربوط به خواب شبانه کودکان آشنا هستند. یکی از این چالش‌ها این است که بعضی از کودکان به‌سختی به رختخواب می‌روند یا بعد از مدت‌زمان کوتاهی از اتاق خوابشان بیرون می‌آیند.

به گزارش تازه‌نیوز، کودکانی که خواب شبانه کافی و باکیفیت ندارند، در کنترل احساسات خودشان به مشکل برمی‌خورند، تحریک‌پذیری عصبی دارند یا حالت بیش‌فعال پیدا می‌کنند، درحالی که این اتفاقات برای هیچ‌کس خوشایند نیست. با این‌حال، همیشه راه‌هایی هم برای راحت‌تر کردن خواب شبانه کودکان وجود دارند که می‌توانند به والدین و کودکان کمک کنند.

۱. خواب شبانه باید یکی از اولویت‌های خانواده باشد

همه اعضای خانواده باید برنامه زمانی مشخصی را برای ساعات خواب و بیداری داشته باشند و این برنامه را پیگیری کنند، حتی در تعطیلات و آخر هفته‌ها. کودکانی که براساس برنامه زمانی مناسبی می‌خوابند و بیدار می‌شوند، صبح‌ها هم با روحیه و خلق‌وخوی خوب بیدار می‌شوند و در طول روز هم کمتر بدرفتاری می‌کنند.

 

۲. به مشکلات خواب رسیدگی کنید

نشانه‌های اختلال در خواب شبانه عبارتند از مشکل داشتن برای خوابیدن، بیدار شدن در ساعات نیمه‌شب، خرخر کردن، مقاومت کردن در برابر خوابیدن، اختلال تنفس هنگام خواب و همچنین تنفس سنگین یا بلند هنگام خواب. این نشانه‌ها معمولا باعث می‌شوند که کودکان در طول روز از نظر رفتاری مشکلاتی پیدا کنند. پس اگر متوجه شدید که فرزندتان روزها بیش‌ازحد خسته است، خواب‌آلود به نظر می‌رسد یا بدخلقی می‌کند، حتما این مشکل را با پزشکان در میان بگذارید.

 

۳. روتین کاملی برای خواب شبانه تنظیم کنید

بچه‌هایی که به روتین خواب شبانه خودشان علاقه دارند، خیلی راحت‌تر این روتین را دنبال می‌کنند و از ساعات خواب شبانه استقبال می‌کنند. اگر اتاق خواب کودکان با احساسات مثبت همراه باشد و احساس امنیت و آرامش را به آنان انتقال بدهد، کودکان هم راحت‌تر با والدین برای خواب شبانه همکاری می‌کنند. یک روتین جذاب برای خواب شبانه می‌تواند شامل این مراحل باشد: مسواک زدن، توالت رفتن، پوشیدن لباس خواب، گوش کردن به قصه شب و بعد هم خواب. مدت‌زمان این روتین باید کوتاه باشد و بعد از توالت رفتن بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نکشد.

 

۴. میان‌وعده‌های قبل از خواب را فراموش نکنید

بیشتر بچه‌ها به بیشتر از ۳ وعده غذایی در طول روز نیاز دارند. بنابراین در نظر گرفتن یک میان‌وعده باکیفیت قبل از خواب شبانه می‌تواند به بهتر شدن خواب شبانه کودکان کمک کند. میان‌وعده‌های سالم شبانه عبارتند از مقداری از غلات صبحانه باکیفیت همراه با شیر یا چند تکه میوه. البته این میان‌وعده باید کم‌حجم باشد و حدود ۲ ساعت قبل از خواب شبانه مصرف شود، وگرنه باعث اختلال در خواب شبانه کودکان خواهد شد.

 

۵. دمای اتاق خواب کودکان را تنظیم کنید

همه انسان‌ها در محیط‌های خنک (و نه سرد) راحت‌تر می‌خوابند. پس دمای اتاق خواب کودکان را طوری تنظیم کنید که به اندازه کافی خنک باشد. البته بچه‌های کوچک‌تر باید لباس‌هایی برای خواب شبانه بپوشند که تمامی بدنشان را به‌خوبی پوشش بدهد زیرا این بچه‌ها در ساعات نیمه‌شب معمولا پتو را از روی خودشان کنار می‌زنند.

منبع: سلامت

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.