سندرم متابولیک قلبی عروقی کلیه خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد

انجمن قلب آمریکا یک عارضه پزشکی جدید را برای توصیف ترکیبی از مشکلات سلامتی مرتبط (بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی، دیابت نوع ۲ و چاقی) شناسایی کرده است که می‌تواند همزمان ایجاد شود و خطر حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، آگاهی از این وضعیت جدید ممکن است به پزشکان کمک کند افرادی را که در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در سنین پایین‌تر هستند، تشخیص دهند. و پیشگیری و درمان آن در اوایل ممکن است بیشترین تاثیر را برای جلوگیری از عوارض جدی سلامتی در آینده داشته باشد.

غربالگری بیماری‌های کلیوی و متابولیک کمک می‌کند درمان‌های محافظتی را زودتر شروع کنند تا به بهترین نحو از بیماری قلبی پیشگیری شود و بیماری قلبی موجود را به بهترین شکل مدیریت کنند. یک سیستم چهار مرحله‌ای برای شناسایی بیماران در معرض خطر این سندرم ایجاد شده است:

• مرحله ۰: افراد هیچ فاکتور خطری برای این سندرم ندارند. آنها باید از توصیه‌های ضروری زندگی انجمن قلب آمریکا پیروی کنند، که به اقدامات پیشگیرانه مانند عادات خوب غذا خوردن، ورزش کردن، اجتناب از نیکوتین، حفظ وزن سالم و همچنین کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون مطلوب نیاز دارد، پایبند باشند.

• مرحله ۱: افراد دارای اضافه وزن، توزیع ناسالم چربی بدن (مانند چربی اضافی شکم)، یا اختلال در تحمل گلوکز یا کمی افزایش سطح قند خون به نام‌پیش دیابت هستند. علاوه بر تغییر سبک زندگی، آنها باید حداقل ۵ درصد وزن بدن خود را کاهش دهند و همچنین در صورت نیاز از داروهایی برای کنترل قند خون استفاده کنند.

• مرحله ۲: افراد دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا یا بیماری کلیوی دارند. آنها باید روی تغییرات سبک زندگی، کاهش وزن و داروها برای مدیریت دیابت، فشار خون و سطح کلسترول و کمک به حفظ عملکرد کلیه تمرکز کنند.

• مرحله ۳: افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا بیماری کلیوی اولیه هستند اما علائمی را تجربه نمی‌کنند. آنها ممکن است از مداخلات مورد استفاده در مراحل اولیه این سندرم و همچنین آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری سلامت شریان و درمان‌هایی برای کمک به حفظ جریان خون خوب سود ببرند.

• مرحله ۴: افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا بیماری کلیوی هستند و علائمی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه را تجربه کرده‌اند.

ارزیابی خطر حمله قلبی و سکته مغزی بر اساس ترکیبی از عواملی که این سندرم را در بر می‌گیرد، ممکن است به بیماران کمک کند تا درک بهتری از چگونگی ارتباط همه این شرایط پیدا کنند. به نوبه خود به بیماران کمک می‌کند تا متوجه شوند که چگونه بهبود در یک زمینه ممکن است مزایای سلامتی گسترده‌تری داشته باشد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.