آیا زنان بیشتر از مردان دچار سردرد می­‌شوند؟

به نظر می­رسد زنان بیشتر از مردان دچار سردرد می‌­شوند. آیا سردرد در زنان معمول است؟ چرا؟

به گزارش تازه‌نیوز، بله، زنان بیشتر از مردان دچار سردرد می­‌شوند. وقتی محققان در یک بررسی کشوری در آمریکا این سوال را با شرکت­‌کنندگان مطرح کردند که آیا در سه ماه گذشته به میزان «کمی»، «زیاد»، «نه کم و نه زیاد» یا «اصلا» دچار سردرد بوده‌اند، زنان سه­ برابر مردان گفته بودند «به میزان زیاد» در سه ماه گذشته سردرد داشته­‌اند. 

اگرچه احتمالاً عوامل زیادی وجود دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد یکی از دلایل واضح اختلاف جواب­ها در مردان و زنان، هورمون‌ها هستند. اما هورمون­‌ها همه سردردها را توضیح نمی‌دهد و برخی از انواع سردردها مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند. 

زنان و میگرن

یکی از انواع اصلی سردرد میگرن است. این سردرد با ضربان متوسط تا شدید، معمولاً در یک طرف سر ایجاد می‌شود و یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی بین زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله است که می­توانند از ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشند

قبل از بلوغ، پسران و دختران به طور مساوی سردردهای میگرنی را تجربه می­‌کنند، اما با رسیدن به سن بلوغ، سردردهای میگرنی در بین زنان و دختران بسیار شایع­تر می­‌شود. کارشناسان می­‌گویند، زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان گرفتار میگرن می­‌شوند و این نوع سردرد معمولاً در دهه 30 زندگی به شدت به زنان صدمه می­‌زند.

یکی از دلایل احتمالی این اختلاف این است که زنان بیشتر از مردان استرس­‌های خود را گزارش می‌­کنند؛ چه استرس تعهدات کار یا استرس­‌های اجتماعی یا خانوادگی. به علاوه، زنان بیشتر از مردان کم­‌خوابی دارند و خستگی هم می­‌تواند یکی از دلایل این سردردها باشد.

نقش استروژن در سردرد

 برخی از سردردهای میگرنی توسط هورمون‌­ها، به ویژه با تغییرات ناگهانی در سطح استروژن تحریک می­‌شوند. مطالعات علمی نشان داده­اند استروژن نقش مهمی در ایجاد سردردهای میگرنی ایفا می‌­کند و این نوع سردردها بین بلوغ و یائسگی در زنان بسیار شایع تر از مردان است.

 در بیش از نیمی از زنان مبتلا به میگرن، شروع و زمان میگرن با ریزش هورمونی چرخه قاعدگی آنها مرتبط است. به عنوان مثال، بسیاری از زنان، قبل و در طول قاعدگی، درست پس از کاهش سطح استروژن، دچار سردردهای میگرنی می­‌شوند.

 دقیقاً مشخص نیست چرا نوسانات استروژن باعث سردردهای میگرنی می شود. استروژن کارهای مهمی در مغز انجام می­دهد، بنابراین تغییرات هورمونی نیز باید باعث ایجاد یک سری رویدادها شود که نتیجه آن میگرن است. ممکن است در طول بارداری یعنی زمانی که سطح استروژن بالا یا پایین می­رود، دفعات میگرن دچار تغییراتی شود. 

سردردهای میگرنی در دوران پیش از یائسگی نیز بدتر می­شوند، زیرا استروژن در نوسان است. اما هنگامی که یائسگی به پایان می­رسد، سطح هورمون­ها تثبیت می­شود و بسیاری از زنان متوجه می­شوند سردردهای میگرنی آنها کمتر شده.
سایر سردردها و علل آنها

علاوه بر سردردهای میگرنی، زنان تقریباً 1.5 برابر بیشتر از مردان دچار سردردهای تنشی خفیف تا متوسط می­شوند که هر دو طرف سر درد می­گیرد. این نوع سردردها که انگار نوار محکمی دور سر بسته شده، ناراحت کننده هستند، اما معمولاً ناتوان­کننده نیستند. مشخص نیست چرا سردرد تنشی در زنان شایع­تر است، اما استرس می­تواند یکی از دلایل باشد.

 از سوی دیگر، مردان بیشتر از زنان سردردهای خوشه‌ای را تجربه می‌کنند، سردردهای نادر اما بسیار دردناکی که فقط یک طرف سر را مبتلا می‌کند و معمولاً روزانه یا تقریباً روزانه در طول چند هفته یا چند ماه ایجاد می‌شود.

مشخص نیست چرا مردان بیشتر از زنان به سردردهای خوشه‌ای مبتلا می‌شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد این سردردها در افرادی که به شدت سیگار می‌کشند یا الکل می‌نوشند، شایع‌تر است و مردان بیشتر از زنان به نوشیدن و سیگار کشیدن تمایل دارند.

اگر سردردهای مکرر می­گیرید، یک یاداشت روزانه برای خود تهیه کنید و الگوهای تکرار را در آن بنویسید. علاوه بر استرس، خواب و هورمون­ها، محرک­های بالقوه دیگری مانند کم آبی بدن، تغییرات آب و هوا، داروها و الکل را هم در نظر بگیرید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.