مصرف خوراکی‌های ترد و سفت به کاهش وزن کمک می‌کند!

نتیجه مطالعات جدید محققان هلندی نشان می‌دهد افرادی که خوراکی‌های سفت مانند سیب و هویج را در رژیم غذایی خود دارند، مقدار کالری کمتری دریافت می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، خوراکی‌هایی که بافت سفتی دارند و هنگام خوردن باصدا جویده می‌شوند، در کاهش وزن موثر هستند. محققان دانشگاه واخنینگن هلند به‌تازگی دریافتند گنجاندن این نوع از خوراکی‌ها در کاهش کالری دریافتی موثر است و به حفظ تناسب اندام کمک می‌کند.

محققان برای دستیابی به نتایج یاد شده، ۴ نوع ناهار مشابه را برای ۵۰ نفر در نظر گرفتند و برای عده‌ای از شرکت‌کنندگان از غذاهای ترد و سفت مانند برنج به‌جای پوره سیب‌زمینی، سالاد سبزیجات همراه با سینه مرغ و برای دسر نیز سیب به‌جای کمپوت انبه در نظر گرفتند.

ناهار همه افراد از نظر کالری در سطح یکسان بود. براساس نتایج، افرادی که خوراکی‌های با بافت سفت و ترد را خوردند، ۲۶ درصد کالری کمتر دریافت کردند. همچنین، سرعت غذا خوردن این افراد نیز نسبت به بقیه کمتر بود زیرا نیاز به جویدن طولانی‌تر داشت. آهسته غذاخوردن به‌دلیل جویدن بیشتر، احساس سیری را تسهیل می‌کند. در واقع، این حالت باعث می‌شود افراد سریع‌تر سیر شده و دست از غذا خوردن بکشند.

 

براساس نتایج، کمترین کالری دریافتی معادل ۴۸۳ کیلوکالری هنگام صرف خوراکی‌های سفت‌تر بود که فرآوری کمتری داشتند در حالی‌که خوراکی‌های نرم و با فرآوری بالا موجب دریافت کالری تا ۷۹۰ کیلوکالری می شوند. پیش از این نیز متخصصان تغذیه توصیه کردند که مصرف مواد غذایی مانند سیب و هویج نه‌تنها از نظر ارزش تغذیه ای بالا هستند بلکه به‌دلیل نیاز به جویدن طولانی‌تر و احساس سیری بهتر به‌عنوان میان‌وعده‌های مناسب در رژیم غذایی جای گیرند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.