آیا شامپوهای ضدشوره واقعا موثر هستند؟

شامپوهای ضدشوره چگونه کار می‌کنند؟ برای چه کسانی در نظر گرفته شده‌اند؟ چگونه از آنها استفاده کنیم؟ برای درک نحوه عملکرد شامپوهای ضدشوره، ابتدا باید علل مرتبط با حضور بیش از حد پوسته‌ها، یعنی سلول‌های مرده (شوره سر) را در سطح پوست سر شناسایی کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، ریزش سلول‌های مرده پوست یک پدیده طبیعی است اما گاهی به دلایلی این پدیده طبیعی دچار اختلال می‌شود. به عنوان مثال، در بیماری پسوریازیس، تبدیل سلولی (مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک سلول پایه اپیدرم به سلولی تبدیل شود که حذف می‌شود) دچار اختلالات عملکردی خواهد شد و این پدیده خیلی سریعتر اتفاق می‌افتد. (در مورد پسوریازیس 10 روز در مقایسه با 21 روز)

 

همچنین مشکل چسبندگی این سلول‌ها هم وجود دارد که گویی به یکدیگر چسبیده‌اند و باعث ایجاد یک پوسته کم‌وبیش ضخیم می‌شوند. این پوسته‌ها اغلب پراکنده و گاهی به‌هم پیوسته هستند.

شوره سر دو نوع خشک و روغنی دارد. شوره سر روغنی بیشتر در بیماری درماتیت سبورئیک دیده می‌شود که به‌علت فعالیت قارچی به نام «مالاسزیا» ایجاد می‌شود. این پدیده ممکن است با سبوم اضافی مرتبط باشد که باعث رشد این قارچ می‌شود.

درماتیت سبورئیک ممکن است با علائمی مانند قرمزی و خارش همراه باشد. فلس‌های فراوان در این بیماری بیشتر اوقات پراکنده و سطحی هستند.

 

شامپوهای ضدشوره چگونه کار می‌کنند؟

فرمول‌های شامپوهای ضدشوره با توجه به علائم شوره طراحی شده‌اند بنابراین شامپوهای ضدشوره انواع مختلفی دارند. برخی از آنها حاوی داروهای ضدقارچ مانند پیریتیون روی، دی‌سولفید سلنیوم، پیروکتون اولامین بوده و به تعادل فلور میکروبی پوست کمک می‌کنند.

عوامل کراتولیتیک، مانند اسید سالیسیلیک یا اوره بسیار غلیظ، بر هیپرکراتوزیس (نوعی بیماری پوستی به معنی ضخامت طبقه شاخی پوست) اثر می‌گذارند و به خلاص شدن از شر پوسته‌ها کمک می‌کنند. درنهایت گلیسیرین، سرامیدها، پانتنول، منتول، سنسیرین، اسید گلیسیرتینیک بر التهاب و تغییر سد پوستی اثر می‌گذارند و قرمزی، خارش و سوزش را تسکین می‌دهند.

 

نحوه صحیح استفاده از شامپو ضدشوره سر

 

در صورت حمله حاد درماتیت سبورئیک، پزشک ممکن است درمان دارویی موضعی مبتنی بر کتوکونازول، یک ضدقارچ قوی و گاهی اوقات یک کورتیکواستروئید موضعی را تجویز کند. در زمینه پسوریازیس، پزشک بیشتر کورتیکواستروئیدها را همراه با شامپوهای نرم‌کننده و کراتولیتیک تجویز می‌کند که باعث کاهش دلمه می‌شود. به عنوان درمان اولیه، از شامپو ضدشوره دو یا سه بار در هفته استفاده می‌شود و سپس یک شامپوی ملایم جای آن را می‌گیرد.

 

شامپوی ضدشوره را روی پوست خیس ماساژ بدهید و بگذارید کف شامپو به‌مدت دو یا سه دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را کاملا آبکشی کنید.

آبکشی را با آب سرد یا ولرم انجام دهید و از آب داغ که به پوست سر و ساقه مو آسیب می‌زند استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که شوره سر یک بیماری مزمن است. ما می‌توانیم وضعیت آنها را بهبود ببخشیم، اما نمی‌توانیم آنها را به‌طور کامل از بین ببریم. آنها همیشه باز خواهند گشت.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.